اردبیل- دشت مغان با ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی یکی از حاصلخیزترین مناطق ایران در تولید محصولات کشاورزی و زبانزد خاص و عام است اما جالب است که بدانید مطالعه اکتشافات نفتی نشان می‌دهد که مغان علاوه بر منابع و محصولات کشاورزی، دارای ذخایر سرشار نفتی است.

اکتشاف نفت اقتصاد اردبیل را رونق می‌بخشد

قدس آنلاین-گروه استان ها:نخستین مطالعات بر روی منابع نفتی در دشت مغان در دهه ۸۰ اتفاق افتاد و این موضوع از همان سال تاکنون به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم و مسئولان در این منطقه تبدیل‌شده است اما مشخص نیست که چرا  برای استخراج این طلای سیاه و بهبود اقتصاد اردبیل کار چندانی انجام‌نشده است؟

بنا بر اظهارات مسئولان استان مهم‌ترین تأثیر طرح اکتشاف نفت ، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در دشت مغان است و بنابراین اکتشاف نفت در منطقه علاوه بر ایجاد اشتغال اصلی شغل‌های جانبی بیشتری را برای ساکنان منطقه به وجود آورده و باعث رونق اقتصادی در منطقه می‌شود.

توسعه صنایع جانبی نظیر صنایع پتروشیمی، احداث پالایشگاه و سایر تأسیسات و فرآورده نفتی از عوامل تأثیرگذار اقتصادی دیگر در وضع معیشتی و اشتغال مردم منطقه خواهد بود.

طلای پنهان

مغان در منطقه«قیرلو» از توابع شهرستان بیله‌سوار دارای ۲ بلوک نفتی است که ذخایر این ۲ بلوک بیش از چهار میلیارد بشکه نفت برآورد شده است.

از سال‌ها پیش مردم انتظار اکتشاف نفت مغان را می‌کشیدند تا این منطقه به یکی از حوزه‌های نفتی تبدیل‌شده و پالایشگاهی هم در این منطقه احداث شود ولی همچنان ‌طلای سیاه در زیرخاک مدفون‌ مانده است.

البته میدان نفتی مغان درگذشته موردمطالعه شرکت‌های خارجی به خصوص فرانسوی‌ها قرارگرفته بود که به دلایلی سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت نگرفت درحالی‌که امید می‌رفت بعد از برجام شرایط مثبتی برای توسعه کشور فراهم شود لذا یک شرکت اوکراینی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرد و حتی بنا بر گفته مسئولان رقمی نزدیک به پنج میلیون دلار هزینه کرد که با آغاز تحریم کار رها شد.

ایجاد اشتغال

نماینده پارس‌آباد وبیله سوار مغان بابیان اینکه استخراج نفت در این منطقه می‌تواند به ایجاد اقتصاد پویا و اشتغال در منطقه ختم شود ابراز  می‌کند: بر اساس آخرین نتایج اعلام‌شده هم‌اکنون در گرمی کارهای کارشناسی انجام و چاه‌های اکتشافی حفرشده و به نفت نیز رسیده است.
شکور پور حسین با اشاره به این موضوع که این طرح یکی از مطالبات مردم دشت مغان است می‌افزاید: ضروری است دولت هم عنایت ویژه‌ای در این مورد داشته باشد .

وی یادآور می‌شود: استخراج نفت با خود صنایع دیگر ازجمله پتروشیمی را به ارمغان خواهد آورد و این موضوع می‌تواند تحولی شگرف برای این استان و حتی در سطح ملی به همراه داشته باشد.

چشم‌انتظار سرمایه‌گذار

درحالی‌که تمام چشم‌ها به دولت برای استخراج نفت در این منطقه و ایجاد اشتغال دوخته‌شده است اما سال‌ها پیش حبیب برومند نماینده پارس‌آباد و بیله سوار مغان در مرداد سال ۱۳۹۲  گفت: ما مدام دم از اکتشاف و استخراج نفت مغان می‌زنیم درحالی‌که هیچ زیرساختی برای بهره‌برداری از این منابع وجود ندارد.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل نیز در همین رابطه بیان می‌کند: اکتشاف نفت در مغان از مدت‌ها قبل مطرح‌شده و پیگیری‌هایی هم در این خصوص انجام‌شده اما مهم‌تر از همه حضور سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این منطقه است که پیگیر سرمایه‌گذاری و جلب و جذب سرمایه‌گذار برای این طرح هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    0 0
    چرا خوزستان و بوشهر که رویه نفت و گاز هستن شهرهاشون رونق پیدا نمیکنه