نشریه «گلوبال تایمز» از روزنامه های دولتی چین با انتقاد از عملکرد آمریکا نسبت به کشورهای دیگر در ارتباط با سازمان ملل نوشت: خروج از پیمان های بین المللی، زیرپا گذاشتن توافقنامه های جهانی و بین المللی، نقض حقوق بین الملل، بی توجهی به مقررات بین المللی و صادر نکردن روادید برای دیپلمات ها و مسئولان کشورها به رویه یکجانبه دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در برابر اراده چند جانبه جهانی تبدیل شده است.

سوء استفاده آمریکا از سازمان ملل/وقت خروج نهادهای سازمان ملل از آمریکا فرا رسیده است

این نشریه چینی روز چهارشنبه در گزارشی عنوان کرد: در سال ۱۹۴۷ میلادی توافقی بین آمریکا و سازمان ملل امضا شده است که بر اساس آن باید به دیپلمات های کشورهای دارای حق حاکمیت روادید داده شود اما آمریکا از اجرای این توافق به طور دقیق خودداری کرده و مفادش را نقض کرده است.

گلوبال تایمز چین برای مثال به صادر نشدن روادید برای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای حضور در هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل در ماه جاری میلادی اشاره کرده و آن را مصداقی از سوء استفاده های آمریکا از سازمان ملل دانست و عنوان کرد: در یک سال گذشته آمریکا بارها برای صدور روادید برای کشورهای مختلف بخصوص کوبا،  ایران و روسیه مشکل تراشی کرده و یا با تاخیر چنین کاری را انجام داده و مانع فعالیت های آنها در سازمان ملل و نهادهای ذی ربط شده است.

این گزارش تصریح می کند: این مورد فقط منوط به وزیر خارجه ایران نیست و ندادن روادید مسبوق به سابقه است و آمریکا بارها دست به چنین اقداماتی زده است لذا به دلیل همین بدرفتاری ها و بد عمل کردن ها، زمان آن است که نهادهای سازمان ملل از آمریکا خارج شوند.

گلوبال تایمز نوشته است ندادن روادید به ظریف هیچ توجیهی ندارد زیرا او چندین هفته قبل درخواست کرده بود و این نشان می دهد که نگرانی اصلی آمریکا این بوده است که با حضور ظریف در شورای امنیت، موضوع ترور سردار سلیمانی و همرزمانش در خاک عراق مطرح شود.

این روزنامه تاکید کرد که سازمان ملل،  شورای امنیت و نهادهای دیگر در آمریکا مسئول پیشبرد صلح و ثبات هستند اما واشنگتن با سوء استفاده از میزبانی، روابطی غیردوستانه نسبت به شماری از کشورها دارد و این باعث مختل شدن فعالیت های بین المللی شده است.

این روزنامه نوشت شاید به همین دلایل وقت آن رسیده است مساله خروج نهادهای سازمان ملل از آمریکا به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

گزارش حاکی است بیشتر نهادهای سازمان ملل در اروپا مستقر هستند اما مجمع عمومی،  شورای امنیت،  شورای اقتصادی و اجتماعی هنوز در آمریکا قرار دارد و چون نقش آمریکا برای میزبانی سازمان ملل و نوع ارتباطش با سازمان دچار تغییر شده است موضوع خروج این نهادها بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است.

گلوبال تایمز در پایان آورده است شاید شرایط برای خارج کردن اداره مرکزی سازمان ملل از آمریکا فراهم نیست اما اگر قرار باشد این بدرفتاری های آمریکا نسبت به کشورها و ندادن روادید به آنها ادامه داشته باشد، سازمان ملل باید موضوع خروج نهادهای ذی ربط از آمریکا را پیگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.