دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به رسالت سینماگران گفت: شعار امسال جشنواره «با سینما کنار هم باشیم» است و از سینماگران می خواهم با رسالت رسانه‌ای خود صدای مردم ایران در دنیا باشند.

سینماگران با رسالت خود صدای مردم ایران در دنیا باشند/درخواست امیریوسفی برای شرکت در فجر قابل اجرا نیست/تحریم جشنواره یک فضاسازی رسانه‌ای بود

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست رسانه ای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره،  محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی امور اجتماعی شهرداری تهران، پویا محمودیان معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی و جمعی از اصحاب رسانه صبح امروز پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست جوادی یگانه با اشاره به این که شهرداری تهران همواره حامی برنامه ها و رویدادهای فرهنگی و هنری بوده است، گفت: حمایت از جشنواره فیلم فجر وظیفه شهرداری است و البته شهرداری در حد توان خود از دیگر جشنواره ها نیز حمایت می کند و  اختصاص سالن های سینمایی به جشنواره نمونه ای از این حمایت ها است.

وی در ادامه افزود: ضمن این که سعی ما بر این بوده تا علاوه بر حمایت در برگزاری این رویداد مشارکت هم داشته باشیم و برهمین اساس آموزش های شهروندی را پیش از شروع اکران مد نظر قرار دادیم و این حرکت را می توان شروع تازه ای برای همکاری با جشنواره فیلم فجر قلمداد کرد.

در ادامه جوادی یگانه پوستری را با نوشته «تهران شهری برای همه» رونمایی کرد.

محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در بخش دیگری از این نشست از سیمرغ طراحی شده توسط صنعتگران داخلی که به برگزیدگان جشنواره اهداء می‌شود، رونمایی کرد و گفت: در سال رونق تولید اتفاق خوبی با همراهی جشنواره فجر رخ داده است.

سپس از تندیس و همچنین پوستر این دوره از جشنواره با طراحی حمیدرضا بیدقی رونمایی شد.

در بخش دیگری از این نشست داروغه زاده با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و سانحه هواپیمایی اکراین گفت: امسال دی ماه سختی داشتیم و در چنین شرایطی برخی از سینماگران اعلام کردند در جشنواره شرکت نمی کنند، اما با آنها گفت و گو شد و اکنون تمام سینماگران و فیلم ها در جشنواره حضور دارند. این شعار جشنواره امسال است تا سینماگران هم با رسالت رسانه‌ای خود صدای مردم ایران در دنیا باشند و امیدوارم این رسالت را به خوبی انجام دهند.

طبق آیین نامه نمی توان فیلمی را دوبار در جشنواره شرکت داد

داروغه زاده در ادامه با اشاره به سرنوشت فیلم «آشغال های دوست داشتنی» و عدم حضور آن در جشنواره تاکید کرد: طبق آیین‌نامه نمی‌توانستیم پاسخگوی درخواست این فیلمساز باشیم زیرا فیلمی که نمایش داده شده را نمی‌توان دوباره در جشنواره شرکت داد.

وی همچنین درباره اظهارنظرهایی از سوی برخی اعضای هیئت انتخاب و  تاثیر آن بر نظر و تصمیم گیری داوران تاکید کرد: قرار ما از اول بر این بوده که چنین اظهارنظرهایی نباشد. زمانی که هیئت انتخاب کار خود را آغاز می کند به آنها می گوییم در مورد فیلم ها با رسانه ها گفت و گو نکنند و دوستان هم قبول می کنند اما بعداً صبحت‌هایی درباره فیلم‌ها مطرح می‌شود که کار خوبی نیست. 

داروغه زاده همچنین درباره افزایش تعداد داوران اظهار کرد: افزایش تعداد داوران به این دلیل بود که می خواستیم داوری ها تخصصی تر باشند و برای بخش فنی ۲ داور انتخاب کردیم و برهمین اساس تعداد داوران به ۹ نفر رسید.

ما که در جشنواره بودیم تحریمی ندیدیم

داروغه زاده در ادامه توضیحاتی درباره تحریم جشنواره عنوان کرد و  گفت: این تحریم بیشتر یک فضاسازی رسانه‌ای بود و ما که در جشنواره بودیم تحریمی ندیدیم. یکی دو نفر از هنرمندان تاکید کردند که در جشن شرکت نمی‌کنند اما باید بگویم ما هم قرار نیست جشنی داشته باشیم.

دبیر جشنواره درباره فیلم های رزرو شده و نمایش آنها در جشنواره بیان کرد: اگر این فیلم ها درخواست خود را مکتوب اعلام کنند برای نمایش آنها حتما اقدام خواهیم کرد.

هیچ نهادی در انتخاب فیلم ها دخیل نبوده است

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر درخواست برخی نهادها مبنی بر نمایش فیلم ها پیش از آغاز جشنواره و تصمیم گیری آنها در انتخاب گفت: هیات انتخاب فیلم هایی را که پروانه ساخت سینمایی داشته بررسی کرده و هیچ نهادی در این انتخاب دخیل نبوده است. البته شاید فیلم هایی بودند که خودشان با نهادهای مربوطه مشورت کردند.

دبیر جشنواره درباره دو تابعیتی بودن برخی داوران نیز گفت: ما زمان انتخاب از کسی نمی‌پرسیم که آیا دوتابعیتی است یا خیر؟ و به نظرم  در اینجا بیشتر بحث داشتن پاسپورت آمریکایی مسئله است.

داروغه‌زاده درباره انصراف پیمان معادی از  جشنواره و داروی فیلمش در جشنواره گفت: ایشان نگفته که در جشنواره شرکت نمی‌کند و با صحبتی هم که شده احتمالا برای نمایش فیلم به جشنواره می‌رسد اما با توجه به این که تهیه کننده صاحب حقوقی فیلم است نمی‌توان فیلمی را از داوری در هیچ بخشی تحریم کرد مگر اینکه از طرف تهیه‌کننده نامه کتبی داده شود.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به وضعیت فیلم «مجبوریم» رضا درمیشیان اظهار کرد: نمی توان درباره همه فیلم‌ها به صورت مجزا صحبت کرد. تمام فیلم‌ها بازبینی شده و بهترین‌ها به جشنواره راه یافته‌اند.‌ این فیلم هم احتمالا بدون مشکل به اکران عمومی می رسد.

داروغه زاده درباره حضور کیمیایی در جشنواره گفت: ایشان یکی از خاطره انگیز ترین فیلمسازان سینمای ایران است و همیشه فیلم های وی در جشنواره مورد استقبال قرار می گیرد و بی شک امسال نیز همین اتفاق رخ می دهد.

بلیت های نهاد و سازمان ها جزو آرای مردمی محسوب نمی شود

وی درباره آمار استقبال مردمی از جشنواره گفت: امسال ظرفیت سالن های مردمی افزایش داده شد و مانند سال گذشته بلیت ها در همان ساعت های اولیه به فروش رفت. نهادهایی که برای کارمندانشان بلیت می خواهند در اختیارشان قرار داده می شود اما جزو آرای مردمی به حساب نمی آیند و فقط خریدهای الکترونیک در آرای مردمی مورد نظر است.

داروغه زاده درباره بودجه برگزاری جشنواره یادآور شد: بودجه جشنواره امسال هشت میلیارد تومان است که با شهرداری در این زمینه قرارداد بستیم اما سعی می کنیم بودجه کمتری را هزینه کنیم.

وی درباره اختصاص جایزه سردار سلیمانی گفت: این جایزه خواست خود سینماگران بوده و قرار است برای بزرگداشت نام و یاد ایشان برگزار شود.

وی در ادامه گفت: امسال نسبت به سال گذشته بیشترین همراهی را با فیلم های مستند و کوتاه داشتیم و این فیلم ها در پردیس ها نمایش داده می شود.

فیلم های متقاضی انیمیشن در حد آثار سینمایی نبودند

داروغه زاده درباره عدم حضور  فیلم های انیمیشن در جشنواره تاکید کرد: طی دوسال گذشته فضای خوبی در حمایت از سینمای انیمیشن در جشنواره به وجود آمد اما امسال فیلم های متقاضی در حد فیلم های سینمایی نبودند و شرایط حضور در جشنواره را نداشتند.

داروغه زاده در ادامه این نشست درباره بحث مجوزهای فیلم اولی ها تاکید کرد: بحث مجوزها فیلم اول در خانه سینما و سازمان سینمایی و حتی کانون کارگردانان حل نشده است و تکلیفش هنوز مشخص نیست.

در پایان داروغه زاده اظهار کرد: امسال مراسم افتتاحیه نخواهیم داشت و هزینه آن صرف خرید کالا و وسایل مورد نیاز برای سیل زدگان شده است و برخی از سینماگران نیز در این پروژه شریک خواهند بود و این کاروان شنبه ۱۲ بهمن ماه ساعت ۱۳ از سینما ملت به ناطق سیل زده ارسال می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.