مهاباد- تالاب «کانی‌برازان» با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و باارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود که در طی روزهای اخیر با رسیدن درجه هوا به ۱۴ درجه زیر صفر و یخ‌زدگی تالاب به‌اجبار میهمانان خود را به کوچ اجباری سوق داده است.

برودت هوا پرندگان مهاجر در مهاباد را کوچ داد/دوستداران محیط‌زیست پای‌کار آمدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: این تالاب به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربه‌فرد در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان منطقه شکارممنوع و نخستین پناهگاه حیات‌وحش آذربایجان تبدیل و به‌این‌ترتیب به‌عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی‌شده است.

در شهرستان مهاباد علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های دائمی «حسن خان» و تالاب‌های فصلی دیگری ازجمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق و سد مهاباد نیز هرسال در این فصل پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است که برودت هوا امسال زندگی را برای این پرندگان سخت کرده است.

گفتنی است همه‌ساله افزون بر ۵۰ هزار بال پرنده مهاجر در این تالاب‌ها فرود می‌آیند که امسال به دلیل برودت بیش‌ازحد هوا و یخ‌زدگی سطح دریاچه لذا این پرندگان را با کمبود مواد غذایی روبرو کرده و لذا به کوچ اجباری سوق داده است.

کوچ اجباری پرندگان

معاون اداره حفاظت محیط‌زیست مهاباد با اشاره به سرشماری که همه‌ساله و در این رابطه انجام می‌شود اظهار می‌کند: بیشترین فراوانی پرندگان سرشماری شده مربوط به گونه «خودکا» با بیش از ۱۵ هزار قطعه، «اردک سرسبز» با سه هزار قطعه، «کاکایی ارمنی» و «سرسیاه» با ۲ هزار قطعه، «چنگر» با یک هزار و ۵۰۰ قطعه و «اردک سر حنایی» با یک هزار قطعه است.

رزاق حسن‌پور با اشاره به طرح سرشماری زمستانه پرندگان ابراز می‌کند: بیش از ۲۳ هزار قطعه پرنده در زیستگاه‌ها و منابع آبی این شهرستان شمارش‌شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ هزار قطعه پرنده در تالاب‌ بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد شمارش‌شده ادامه می‌دهد: به دلیل بارش برف و یخ‌زدگی منابع آبی این شهرستان در موقع این سرشماری، بسیاری از پرندگان مهاجر به مناطق جنوبی کوچ کردند.

همدلی تشکل‌های زیست‌محیطی

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست مهاباد نیز بابیان اینکه تعدادی از تشکل‌های زیست‌محیطی برای کمک به پرندگان مهاجر پای‌کار آمده‌اند ابراز می‌کند: خوشبختانه از چند روز قبل با همکاری اعضای انجمن‌های زیست‌محیطی مهاباد دو مرکز، جهت جمع‌آوری گندم و دانه برای پرندگان مهاجر در این شهرستان راه‌اندازی شده است.

فاروق سخنور با اشاره به این موضوع که سرمای شدید در چند روز گذشته باعث یخ بستن بخش‌های زیادی از تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان شد  ادامه می‌دهد: دانه‌های جمع‌آوری‌شده با همکاری علاقه‌مندان و دوستداران محیط‌زیست در قالب یک برنامه مشخص در حاشیه تالاب «کانی‌برازان» برای استفاده پرندگان آبزی و کنار آبزی منتقل و توزیع می‌شود.

وی بیان می‌کند: سرمای شدید و بارش برف طی هفته‌های اخیر باعث یخ بستن بیش از ۶۰ درصد از آب محدوده این تالاب شد.

سخنور ابراز می‌کند: از همین رو براثر این سرمای شدید و یخ بستن تالاب، بسیاری از پرندگان مهاجر برای یافت غذا و فرار از سرما به دیگر منابع آبی شهرستان و برخی نیز به مناطق جنوبی‌تر کوچ کردند.

وی از اهالی روستاهای هم‌جوار تالاب‌های این شهرستان نیز خواست تا در این مدت که پرندگان و سایر حیوانات وحشی با کمبود مواد غذایی مواجه هستند، دانه و علوفه اضافی خود را در حاشیه روستاها برای استفاده سایر حیوانات وحشی قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.