بندرعباس-این روز ها به عناوین مختلف حوزه های اقتصادی و طرح های تولیدی و اشتغال آفرین یکی پس از دیگری با برخی از مسائل عجیب و غریب گره می خورد! چندی پیش صنعت کیک و کلوچه با قرص های روان گردان گره خورد و لذا موجب ضرر بسیاری از تولیدکنندگان شد!هفته گذشته صنعت شیر و لبنیات با موضوع آلودگی «آفلاتوکسین» برخورد کرد و موجب کاهش تولید شد و حالا هم موضوع طرح پرورش میگو در جزیره قشم با غارهای نمکی تلاقی پیدا کرده است که موجب تعطیلی این پروژه شد!

احداث مزرعه میگو در نزدیکی غار های نمکی قشم قانونی یا غیر قانونی؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: قصد ندارم  که ربطی بین این موضوعات پیدا کنم و یا نتیجه ای از این اتفاقات بگیرم اما شاید هم دستی برای ضربه زدن به اقتصاد کشور پشت پرده فعال است اما بهر حال چند روزی است که یکی از طرح های تولیدی در جزیره قشم سرنوشت تولید آن با غار نمکی گره خورده است.

ایجاد پرورش مزرعه میگو در ۶کیلومتری غار نمکی جزیره قشم که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده  و دومین غار طولانی جهان بشمار می آیدمدتی است در رسانه ها خبر ساز شده است.

در همین رابطه عده ای از فعالان محیط زیست و گردشگری ادعا می کنند که عملیات ساخت مرکز پروش میگو، تخریب حریم میراث طبیعی ملی و جهانی «غار نمکی» قشم را قوّت بخشیده و لذا همین موضوع، خطر خروج ژئوپارک قشم را از فهرست جهانی یونسکو را جدی می کند.

گفتنی است اعتراضات دوستداران جاذبه های تاریخی و طبیعی که به ویژه در فضای مجازی اوج گرفته است حالا دادستان قشم را بر آن داشته تا در پی دستور ویژه رئیس کل دادگستری هرمزگان با ورود مدعی العموم تا زمان انجام تحقیقات بیشترعملیات بخشی از ساخت مرکز پرورش میگو در حریم ژئوپارک جهانی قشم را متوقف کند.

صدور مجوز با ملاحظات زیست محیطی

در این رابطه البته رییس اداره شیلات قشم در خصوص اینکه ایا این طرح ملاحظات زیست محیطی را رعایت کرده یا خیر پاسخ می دهد: سایت پرورش میگو که در غرب جزیره قشم در حال احداث است، با ژئوسایت نمکدان ۶ کیلومتر فاصله دارد و تهدیدی برای آن محسوب نمی‌شود.

محمد پرورش اذعان می کند: برای واگذاری این زمین ۲۰ مجوز از دستگاه‌های مختلف از جمله میراث فرهنگی و گردشگری، دامپزشکی، شرکت های آب و برق و و غیر آن اخذ شده و تمام این دستگاه ها مجوزها را برای فعالیت این مزرعه صادر کرده اند.

وی یاد آور می شود: در نقشه هایی که از هفت سال پیش از موزه ژئوپارک و دیگر منابع دریافت شده، حوزه ژئوسایت نمکدان مشخص است و طرح پرورش میگو در آن قرار ندارد.

وی ادامه داد: ۸۰۰ هکتار زمین برای اجرای ۲۰ طرح واگذار شده که تمام سرمایه گذاران بومی قشم هستند.

رییس اداره شیلات قشم تصریح کرد: هم اکنون و با شروع اجرای طرح ۲۰ نفر از مردم روستای کانی مشغول فعالیت شده‌اند که این امر نوید آینده ای بهتر برای مردم غرب جزیره را دارد.

وی افزود: علاوه بر آن ایجاد این سایت می‌تواند بر جذابیت گردشگری منطقه بیفزاید و گردشگران با پرورش میگو آشنا و از محصولات آن استفاده کنند.

پرورش خاطرنشان کرد: اگر طرحی میراث فرهنگی قشم و ژئوسایت های گردشگری و یا محیط زیست این جزیره را با خطر مواجه کند، شیلات قشم با اجرای آن مخالفت می‌کند و اجازه  فعالیت صادر نمی‌شود.

وی گفت: انتظار می‌رود مردم و سایر مسوولان از سرمایه‌گذاران بومی که سربازان کشور در جنگ اقتصادی حمایت کنند.

مجوز ها وجاهت قانونی ندارد

در حالی که رییس اداره شیلات قشم مدعی دریافت تمامی مجوز های لازم برای ایجاد این مزرعه پرورش میگو است اما مدیر ژئوپارک جهانی قشم اظهار می کند: مجوزهایی که از سوی مراجع مختلف برای فعالیت های شیلاتی در محدوده سایت ژئوپارک جهانی قشم صادر می شود، وجاهت قانونی ندارد.

علیرضا امری کاظمی ظهر به خبرنگاران، اظهار کرد: تنها مرجع قانونی تائید صدور مجوز برای طرح های محدوده ژئوپارک بین المللی قشم مدیریت این مجموعه می باشد و بدون تائید این مدیریت، هیچ مجوزی نباید برای سرمایه گذاران صادر شود.
وی با اشاره به صدور مجوز ایجاد استخر پرورش میگو در یک هزار و ۲۰۰ هکتار زمین در مجاورت غارنمکدان به عنوان یکی از مهمترین ژئوسایت های ژئوپارک جهانی قشم، افزود: این اقدام بدون هماهنگی با مدیریت ژئوپارک قشم از سوی مسئولان استان هرمزگان انجام شده که هیچگونه وجاهت قانونی ندارد.

به گفته مدیرژئوپارک جهانی قشم، سازمان یونسکو و شبکه جهانی ژئوپارک های جهانی حساسیت دقیقی نسبت به محدوده ژئوپارک ها در سرتاسر دنیا دارند و اتفاق غیرکارشناسانه انجام شده در محدوده غارنمکدان قشم، توجه جهانیان را به این موضوع به شدت جلب کرده است.

وی بیان داشت: ژئوپارک جهانی کشورمان در قشم سال ۱۳۸۵ ثبت جهانی شده بود اما در سال ۱۳۹۱ با دریافت کارت قرمز از جمع کشورهای دارنده ژئوپارک خارج شد.

امری کاظمی با بیان اینکه خوشبختانه اردیبهشت سال ۱۳۹۶ قشم موفق به دریافت کارت سبز از یونسکو شد اما با بی تدبیری انجام شده در واگذاری اراضی محدوده غار نمکدان، خطر خروج دوباره ژئوپارک قشم از جمع ژئوپارک های جهانی، جزیره قشم را دوباره تهدید می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.