شهردار منطقه ثامن گفت: پیگیر اخذ نامه ضمانت ۵۰ درصدی دولت از سازمان برنامه و بودجه کشور به بانک مرکزی برای انتشار ۱۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت هستیم، که در صورت ارائه این تضمین این مبلغ از اوراق مشارکت برای اجرای زیرساخت‌های بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) در سال جاری منتشر خواهد شد.

انتشار۱۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت طرح اطراف حرم مطهر درانتظارضمانت دولت/ پیشرفت حدود ۱۴ درصدی زیرساخت های طرح حرم مطهر طی۲/۵ سال گذشته

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سید مصطفی نعمتی، در تشریح اقدامات انجام شده دربافت پیرامونی حرم مطهر گفت: دراین محدوده ۳۶۶ هکتاری منطقه ثامن ۱۳ هزار پلاک وجود داشته که در سال ۷۱، حدود۷۰ درصد ساختمان‌های این بافت فرسوده و فقط ۲ درصد از ۱۳ هزار پلاک موجود دراین بافت قابلیت نگهداری داشته است.

وی افزود: با توجه به فرسوده بودن بافت پیرامونی حرم مطهرو منطقه ثامن سال ۱۳۷۱ وزیر وقت مسکن و شهرسازی، با نوشتن نامه‌ای به مقام معظم رهبری اجازه می‌خواهد تا در بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) مداخله صورت بگیرد وپس از موافقت ایشان شرکتی با هماهنگی آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و وزارت راه و شهرسازی با نام شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن تاسیس می شود که به اتفاق شهرداری مشهد وظیفه نوسازی و بهسازی بافت را برعهده می گیرند.

وی با بیان این که از ۱۳ هزار پلاک موجود در ابتدای طرح در اطراف حرم مطهر ۹۰۰۰ پلاک باید مورد مداخله قرار می گرفت اضافه کرد: این بزرگترین مداخله در بافت‌های فرسوده کشور است.

نعمتی تصریح کرد: درابتدای کار نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامونی حرم مطهر، طرح تفصیلی تهیه می شود که درافق این طرح ۳۰ میلیون جمعیت سالانه زائر با ضریب ماندگاری ۳.۸ روز در نظر گرفته‌ شده و بر اساس آن قرار است ۱۵۰ هزار تخت برای زائران در بافت اطراف حرم مطهر حضرت رضا(ع) ایجاد شود.

رویکرد مدیریت شهری در بافت پیرامون حرم مطهررضوی توجه به مولفه های بازآفرینی شهری است

شهردارمنطقه ثامن گفت: درآغازطرح، جمعیت ساکن در منطقه حدود۵۱ هزار نفر بوده که در انتهای طرح نیز باید جمعیت ساکن ۵۲ هزار باشد، اما اکنون جمعیت منطقه به ۱۴ هزار نفر رسیده است و مردم از این منطقه رفته‌اند.

وی افزود: بر اساس سیاست های شورای پنجم در نظر داریم با ایجاد زیرساخت های توسعه و توجه به مولفه های بازآفرینی شهری و تعامل مناسب با مردم، شیب مهاجرت را معکوس کرده و مردم را به منطقه برگردانیم و مانع از مهاجرت مردمی که در منطقه ساکن هستند شویم.

شهردار منطقه ثامن با اشاره به این که عمده‌ ترین اتفاقی که با اجرای کامل طرح اطراف حرم می‌افتد، گسترش حرم مطهر از ۱۸ هکتار به ۵۰ هکتار است اظهارکرد: اکنون مساحت حرم با افزایش ۲.۷ برابری به حداکثر ظرفیت دیده شده در طرح، دست پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به طرح مصوب هشت ره‌باغ به بافت پیرامون حرم مطهراضافه می‌شود، این ره‌باغ‌ها ضمن تامین فضای سبز، تغییرحرکت از سواره به پیاده را ایجاد می‌کنند و پیرو بحث پدافند غیرعامل در تخلیه حرم و همچنین دسترسی به حرم در مراسم های مختلف نقش به سزایی خواهند داشت.

نعمتی با اشاره به این که در ۲۲ سال گذشته از آغازطرح ۵۰ هزار متر مربع به فضای سبز اطراف حرم اضافه شده است و از ۲.۵ هکتار به ۷.۵ هکتار افزایش پیدا کرده است افزود: این درحالی است که طی دوسال و نیمی که ازمدیریت شهری جدید و شورای اسلامی پنجم گذشته است ۴۲ هزار متر مربع به فضای سبز منطقه ثامن افزوده شده و حدود هشت هزار متر مربع فضای سبز دیگر هم در دست اجرا است که به زودی به اتمام خواهد رسید.

شهردار منطقه ثامن اضافه کرد: درطرح تفصیلی اطراف حرم مطهر ۱۵ پارکینگ طبقاتی با ۹۲۰۰ جای پارک پیش بینی شده است که این رقم علاوه‌ بر پارکینگ‌هایی‌ست که باید درون پروژه ها ایجاد شود.

وی در ادامه گفت: تا کنون حدود ۱۰ هزارمیلیارد تومان در اطراف حرم رضوی هزینه شده است و اجرای پروژه‌های عمران شهری در دستور کار جدی مدیریت شهری می باشد.

وی با بیان این که در دوسال اخیر توانسته ایم مشکلات مرتبط با ۲۶ پروژه سرمایه گذاری را حل کنیم اظهارکرد: حجم سرمایه‌گذاری این پروژه ها بدون لحاظ اثرات اقتصادی آن ها، ۲۲۰۰ میلیارد تومان بوده که رفع مشکل این پروژه ها امکان ادامه سرمایه‌گذاری تا میزان ۳۷۰۰ میلیارد تومان را فراهم می کند.

نعمتی گفت: با شروع شورای پنجم ابتدا منطقه ثامن به ۹ محله تقسیم بندی شده و زیرساخت های توسعه در هر محله شناسایی و برنامه جامع اقدامات مشترک برای سرعت بخشیدن به نوسازی بافت اطراف حرم مطهر تدوین شد و ذی‌نفوذان و افراد اثرگذار در طرح شناسایی و سپس تقویت محله و محله ‌محوری به‌عنوان راهبرد توسعه شهری در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.