عباسعلی کدخدایی در جلسه امروز خود با خبرنگاران به تشریح مهمترین اقدامات شورای نگهبان پرداخت.

۲ هزار نفر به تایید صلاحیت شده‌ها اضافه شد/نامزدهایی که رد صلاحیت شده‌اند می‌توانند دوباره اعتراض کنند

قدس آنلاین: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه(۱۲ بهمن) در نشست خبری خود با خبرنگاران در ابتدای جلسه دهه فجر را تبریک گفت و در ادامه گزارش خود از تایید شدن طرح شفافیت مالی کاندیداهای انتحاباتی و عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی سخن گفت.

کدخدایی در ادامه افزود: از امروز وارد مرحله شورای نگهبان دوم می شویم و کسانی که رد صلاحیت شده اند، می توانند اعتراض خود را داشته باشند و ما ظرف ده روز این رد صلاحیت ها را دوباره بررسی می کنیم.

وی همچنین گفت: حدود ۴۵۰۰ نفر از ثبت نام کنندگان مورد بررسی قرار گرفتند و مجموعه افرادی که  تایید صلاحیت شدند بالای ۵۰ درصد است. از مرحله قبل که مرحله هیات مرکزی بود و تاکنون که در مرحله شورای نگهبان اول بودیم، حدود ۲۰۰۰ نفر به تایید صلاحیت ها اضافه شدند. توصیه می کنیم دوستان سیاسی منتظر بمانند و اظهارات شتاب زده نداشته باشند.

صاحب‌نظران سیاسی خیلی در اظهار نظرها عجله نکنند 

وی عنوان کرد: صاحب‌نظران سیاسی خیلی در اظهار نظرها عجله نکنند و صبر داشته باشند. این آمار تا پایان وقت مقرر قانونی ما احتمال افزایش دارد. به ویژه تحقیقات محلی که بسیاری از افرادی که به عدم احراز صلاحیت شناخته شده بودند به تایید رسیدند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: تحقیقات محلی باعث شد تعداد زیادی داوطلبانی که عدم احراز صلاحیت شده بودند، تایید صلاحیت شوند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: احتمال افزایش مجدد آمار تاییدصلاحیتی‌ها هم وجود دارد. انتظار داریم مقاماتی که اظهارنظر می‌کنند، در چارچوب مسئولیت‌هایشان باشد.

دولت برای ما محترم است، اما به شورای نگهبان جفا شده است

کدخدایی ادامه داد: من با نماینده‌ای که گفته بود، عده ای به‌خاطر حمایت از دولت رد صلاحیت شدند، صحبت کردم و ایشان این موضوع را تکذیب کرد ولی انتظار این بود که این موارد، توسط خود افراد نیز تکذیب شود. دولت برای ما محترم است، اما در این موضوع به شورای نگهبان جفا شده است.

هیچ تفاوتی میان افراد برای شورای نگهبان نیست و ما «اسناد» را بررسی می‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه عده ای شورای نگهبان را متهم به جانبداری از یک جناح خاص متهم کرده اند، گفت: هیچ تفاوتی بین افراد برای ما نیست. تخلف اگر به استناد مدارک و مستندات باشد، هیچ تفاوتی میان افراد برای شورای نگهبان نیست و ما اسناد را بررسی می‌کنیم.

نه رودربایستی داریم و نه نگاه جناحی و سیاسی؛ ملاک فقط قانون است

کدخدایی خاطرنشان کرد: احراز تخلف باید برای اعضای شورای نگهبان باید صورت بگیرد؛ ما نه رودربایستی با کسی داریم و نه نگاه جناحی و سیاسی داریم؛ ملاک فقط قانون است.

حدود ۸ نماینده رد صلاحیت شده، تأیید شدند

وی بیان کرد: بررسی دقیقی نکرده‌ام اما احتمالا ۷-۸ نفر از نمایندگان ردصلاحیت شده، در مرحله شورای نگهبان تایید صلاحیت شده اند.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اتهام‌زنی‌های محمود صادقی گفت: ایشان به دلیل اتهامات خلاف واقعی که به شورای نگهبان نسبت داد حضورا عذرخواهی کرد اما باز به اظهاراتش را ادامه داده که آن را پیگیری می‌کنیم.

وی بیان کرد: عدم التزام یعنی اینکه فرد عملا احکام اسلامی را رعایت نمی‌کند و اصلا مفهومش این نیست که فرد مسلمان نیست؛ مثلا اگر کسی شُرب خمر می‌کند، به او گفته نمی‌شود که مسلمان نیست، بلکه می‌گویند مسلمانی که شُرب خمر کرده و گناه می‌کند، چنین فردی عدم التزام به احکام اسلام دارد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در طرح‌هایی که برای ما اصلاح شد دو طرح قابل توجه بود که از جمله آن می‌توان به طرح الزام دولت در تعیین سر فصل جنایات های آمریکا در کتب درسی بود که مغایر قانون اساسی شناخته نشد.

وی ادامه داد: طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس نیز بررسی شد. این طرح بخش کوچکی از انتظاراتی که از قانون جامع انتخابات داشتیم را اصلاح کرده است. 

کدخدایی ادامه داد: عدم مغایرت این طرح که شفافیت در حوزه بخصوص مسائل مالی داوطلبان و نظارت بر فعالیت‌های انتخابات با شرع و قانون به مجلس ارسال شد.

وی تصریح کرد: طرح سه فوریتی اصلاح قانون اقدام متقابل در مقابل آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تایید شد.

محمود صادقی حضورا عذرخواهی کرد، اما باز اظهاراتش را ادامه داده

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اتهام‌زنی‌های محمود صادقی گفت: ایشان به دلیل اتهامات خلاف واقعی که به شورای نگهبان نسبت داد حضورا عذرخواهی کرد اما باز اظهاراتش را ادامه داده که آن را پیگیری می‌کنیم.

عدم التزام یعنی فرد، عملاً احکام اسلامی را رعایت نمی‌کند، نه اینکه مسلمان نیست

وی بیان کرد: عدم التزام یعنی اینکه فرد عملا احکام اسلامی را رعایت نمی‌کند و اصلا مفهومش این نیست که فرد مسلمان نیست؛ مثلا اگر کسی شُرب خمر می‌کند، به او گفته نمی‌شود که مسلمان نیست، بلکه می‌گویند مسلمانی که شُرب خمر کرده و گناه می‌کند، چنین فردی عدم التزام به احکام اسلام دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به اینکه حقوقدانان، اظهارات رئیس‌جمهور و مسئولان دولتی علیه شورای نگهبان را تشویش اذهان عمومی و مصداق جرم عنوان کرده‌اند، این شورا از مسئولان دولتی به قوه قضائیه شکایت خواهد کرد؟ گفت: ما اهل شکایت نیستیم اما گلایه داریم.

کدخدایی افزود: دوستان در جریان جزئیات کارهای ما هستند ولی به گونه‌ای سخن می‌گویند که اطلاع ندارند؛ البته اگر جایی اتهام و افترایی به شورای نگهبان وارد شود به ما هم حق دهید که بتوانیم حق‌مان را پیگیری کنیم و اگر لازم باشد از طریق قوه قضاییه اقدام می‌کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شورای نگهبان برخی از اصولگرایان را رد صلاحیت کرده است تا در دقیقه ۹۰ صلاحیت آنها تایید شود گفت: رویه شورای نگهبان خلاف این است، این اتهامی است که می‌توان آن را پیگیری قضایی کرد. آمار را بررسی کنید. امروز هم اسامی برای وزارت کشور ارسال شده است و بقیه اسامی نیز ارسال می‌شود و خواهید دید که چنین مسئله‌ای نیست.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان به دنبال پیگیری قضایی نیست اما انتظار داریم افرادی ما که اظهار نظر می‌کنند در چهارچوب اخبار صحیح و اختیارات‌شان اعلام نظر کنند، نه اینکه فلانی به خاطر حمایت از دولت رد صلاحیت شده است. من بلافاصله با نماینده تماس گرفتم و تکذیب کرد.

وی ادامه داد: دوستان اگر متوجه می‌شوند که خبری غلط بوده است انتظار داریم که حداقل اعلام کنند، دولت برای ما محترم است فرق نمی کند که کدام عضو دولت صحبت کند. دولت، مجلس، شورای نگهبان مجموعه واحد هستند و جدایی بین آنها وجود ندارد و اگر کاری انجام دهیم بر اساس وظایف قانونی ما است.

کدخدایی تاکید کرد: قبول کنید اینگونه اظهار نظر مقامات دولتی جفای بزرگ علیه شورای نگهبان بود که گفته شد کاندیداها به دلیل حمایت از دولت و یا فلان مصوبه صلاحیتشان تایید نشده است. آن فرد بهتر می‌تواند توضیح دهد، ما معذور هستیم. اگر مقامات دولتی هم که ظاهراً مقام بی‌اطلاع بودند تشریف بیاورند شورای نگهبان تا مدارک و مستندات را در اختیار آنها قرار دهیم تا اظهاراتشان را اصلاح کنند.

**هیچگونه تفاوتی بین افراد در بررسی صلاحیت‌ها نیست

کدخدایی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد طرح ادعاهایی در مورد پرونده های تخلف شهردار سابق تهران گفت: هیچگونه تفاوتی بین افراد در بررسی صلاحیت‌ها نیست. اگر تخلف بر مبنای اسناد و مدارک باشد هیچ تفاوتی برای شورای نگهبان ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: هیچ تفاوتی برای شورای نگهبان ندارد، اگر مدارک و مستنداتی دارید می توانید در اختیار شورای نگهبان قرار دهید و در مرحله دوم به مدارک و مستندات ترتیب اثر خواهیم داد.

وی اظهار داشت: اینکه فردی در فضای مجازی صرفا مطالبی را منتشر کند برای ما مدرک محسوب نمی‌شود؛ اصالت اسناد برای ما مهم است و باید مدارک و مستندات برای شورای نگهبان احراز شود، باید آقایان احراز کنند که چنین تخلفی صورت گرفته است. 
  
وی افزود: در چارچوب عناوینی که در قانون وجود دارد شورای نگهبان برخورد می‌کند. شورای نگهبان با کسی رودربایستی ندارد و نگاه جناحی و حزبی و سیاسی اعمال نمی‌شود، اگر مراجع چهارگانه قوه قضاییه تخلفی را اعلام کنند در بررسی صلاحیت‌ها تاثیر گذار خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد راهکار جلب اعتماد عمومی گفت: شورای نگهبان وظیفه قانونی نظارت بر اجرای انتخابات را دارد که این وظیفه خود را در بررسی صلاحیت‌ها و بعد از برگزاری انتخابات نشان خواهد داد. نهادهای دیگر در حوزه‌های دیگر نیز باید وظایف خود را به درستی انجام دهند و از شورای نگهبان مطالبه نداشته باشند.

**8 نماینده رد صلاحیت شده، تأیید شدند

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تایید صلاحیت نمایندگان رد صلاحیت شده گفت: بررسی دقیق در این خصوص نکردم اما حدود هشت نفر از ۹۰ نفر نماینده رد صلاحیت شده در مرحله دوم تایید صلاحیت شدند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رد صلاحیت نمایندگان تایید صلاحیت شده در مرحله دوم گفت: در مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها اگر مدارک جدیدی به دست شورای نگهبان برسد، می‌تواند نسبت به تایید صلاحیت و ردصلاحیت‌ها تجدیدنظر کند.

کدخدایی ادامه داد: تعداد کسانی که تایید صلاحیت شده‌اند و می‌شوند، نسبت به کسانی که رد صلاحیت می‌شوند در مرحله دوم بسیار اندک است.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی گفت: وضعیت تبلیغات در انتخابات با توجه به قانون فعلی نه تنها در فضای مجازی بلکه برای فضای واقعی هم مشخص نیست. با توجه به تحولاتی که صورت گرفته است، مشخص نیست که اقدامات افراد مصداق تبلیغات است یا خیر.

وی ادامه داد: اگر واقعاً از برخی اقدامات در عرف، تعریف تبلیغات داشته باشیم وظیفه دستگاه‌های ذیربط است که برخورد کنند، اگر شورای نگهبان نیز به این نتیجه برسد برخورد خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی نمایندگان رد صلاحیت شده گفته‌اند موافقتشان با FATF عامل رد صلاحیت آن ها بوده است گفت: قطعاً کذب است و اگر واقعاً گفته باشند، تعقیب قضایی می‌شوند.

کدخدایی ادامه داد: نسبت به افرادی که تایید صلاحیت شدند و اسامی آنها اعلام شده است قضاوت کنیم که در جناح های مختلف سیاسی هستند. کسی که تعبیر داس را به کار می‌برد صلاحیتش تائید شده است، اگر این تعبیر شما درست بود که زودتر اقدام کرده بودیم.

وی در پاسخ به سوالات و پاسخ سوال دیگری در مورد رد صلاحیت جناح اصلاح‌طلبان در انتخابات و زیر سئوال رفتن اصل جمهوریت نظام مجلس گفت: تفسیر شما این است و ما تفسیر شما را قبول ند

اریم. شما با نگاه سیاسی برخورد و سوال می‌کنید اما شورای نگهبان فقط قانون را معیار قرار داده است. اینکه ببینیم افراد به کدام جناح سیاسی وابسته هستند و بعد اظهار نظر کنیم، شورای نگهبان این عینک را ندارد، عینک شورای نگهبان قانون و شرایط مندرج در قانون است.

وی در مورد پرونده محمود صادقی و تاثیر اظهار نظرها در مورد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها گفت: خیر، تاثیر ندارد، اما اگر اتهامی علیه شورای نگهبان باشد اجازه دهید که ما هم پیگیری قانونی کنیم. 

وی ادامه داد: اگرچه از هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان گلایه داریم. موضوعی که در خارج از مجلس علیه شورای نگهبان از طرف ایشان مطرح شد. اما هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهارات ایشان را در چارچوب وظایف نمایندگی دانست و این ادعا مجدداً از طرف ایشان اعلام شد.

وی تأکید کرد : از ایشان و همه عزیزان دیگر خواهش کردیم که اگر مدارک و مستندات دارید در اختیار مراجع قانونی قرار دهید. چه لزومی دارد که ابتدا فریاد بزنید و بعد در شورای نگهبان با حالت تاثر بگویید که اشتباه کردم.

کدخدایی گفت:ایشان در شورای نگهبان آمده است و عذر خواهی کرده است اما باز هم کار را ادامه داد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: گاهی اوقات از این مسائل مطرح شود که کسی کلاهبرداری کرده است. نسبت به دولت، قوه قضاییه و نهادهای مختلف این مسائل اتفاق می‌افتد و طبیعتاً باید برخورد قانونی انجام می‌شود. دستگاه انتظامی و امنیتی هوشیار هستند پیگیری می‌کنند. اگر اطلاعاتی دارید در اختیار آنها قرار دهید.

وی تاکید کرد: اگر قبل از اینکه برای افراد مسلم شود که شورای نگهبان اقدام را کرده است، نباید بیان کند. کسی که ادعای داشتن دانش حقوقی را دارد و نماینده مجلس است از او انتظار بیشتری را داریم. ما شکایت های ما را ادامه خواهیم داد و پیگیری خواهیم کرد تا وضعیت روشن شود.

کدخدایی گفت: شورای نگهبان در ابتدای کار انتخابات اطلاعیه‌ای منتشر کرده و از همه مردم خواسته مراقب افراد کلاهبردار و سودجو باشند و اگر کسی مراجعه کرد و ادعای بی‌پایه مطرح کرد، مبنی بر اینکه می‌توانند در حوزه تایید صلاحیت‌ها اقدام کند، سریع آن را به مراکز امنیتی و انتظامی معرفی کنند، نسبت به بسیاری از نهادها این کلاهبرداری‌ها صورت می‌گیرد و نباید از آن به عنوان اهداف سیاسی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.