۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 690584

یادداشت

چند مسئله مهم در برگزاری یک جلسه شعر

عباسعلی سپاهی‌یونسی، شاعر کودک و نوجوان و روزنامه‌نگار

وقتی می‌گوییم جلسه شعر یا شب‌شعر، معمولاً به ذهن شاعران و دوستداران شعر، همان جلسات مرسوم و رسمی شعر خطور می‌کند، اما گاهی به همت برخی از دوستان اهل‌شعر جلساتی خارج از چارچوب‌های رسمی برگزار می‌شود.  

قدس آنلاین: وقتی می‌گوییم جلسه شعر یا شب‌شعر، معمولاً به ذهن شاعران و دوستداران شعر، همان جلسات مرسوم و رسمی شعر خطور می‌کند، اما گاهی به همت برخی از دوستان اهل‌شعر جلساتی خارج از چارچوب‌های رسمی برگزار می‌شود.  

شاعران در جلسه‌ای با حضور صمیمانه‌شان شعر می‌خوانند و از شعر همدیگر می‌آموزند. این نوع جلسات  نشان می‌دهد جریان شعر به جلسات‌رسمی و اداری خلاصه نمی‌شود و می‌توان با خلاقیت‌های افراد شعردوست و شاعر چراغ شعر را در  یک محفل دوستانه و غیررسمی هم روشن نگه داشت.

وقتی زهره‌سادات کریمی از شاعران خوب و پیگیر تماس گرفت و من را  به شرکت در جلسه شعری در منطقه گلمکان دعوت کرد، پذیرفتم هر چند فکر می‌کردم احتمالاً با توجه به سردی هوا و دوری راه گلمکان تا مشهد، جلسه برگزار نخواهد شد. در بهترین حالت فکر می‌کردم اگر هم جلسه برگزار شود، شاید حدود ۱۰ نفری جمع شوند، اما با رسیدن به محل برگزاری جلسه، استقبال دوستان شاعر و شعردوستان برایم تعجب‌برانگیز شد. ساعت شروع برنامه  ۱۶بعد از ظهر اعلام شده بود، ولی یک ساعت قبل حدود ۴۰ نفر در خانه خانم مرغوب جمع شده بودند و شعرخوانی شروع شده بود.

من سال‌ها در جلسات مختلف شعری شرکت کرده‌ام، اما نکته جالب در برگزاری این جلسه، حضور شاعران از طیف‌های مختلف شعری بود. در روزگاری که متأسفانه بعضی از جلسات شعر هم به طیف و یا صدای خاص آلوده شده و در جلسه‌های شعر باید انتظار داشته باشیم طیف خاصی از شاعران را ببینیم، حضور در محفلی که همه شاعران با سلایق مختلف شعری دعوت شده بودند، ارزشمند بود.

جلسه خلاصه شده بود به شعرخوانی و خبری از نقد و بررسی شعرهای خوانده شده نبود و این موجب می‌شد جوجلسه جوی آرام و بدون تنش باشد. مسئله مهم دیگر حضور تعدادی از شاعران افغانستان و تعدادی از شاعران از دیگر شهرها در جلسه بود.  

پس از مراسم زهره سادات‌کریمی درباره برگزاری این جلسه برایم این گونه گفت: «من پیش از این جلسه در گلبهار در چند نوبت میزبان دوستان شاعر بودم و جلسات خوبی شد. برای این جلسه مونا مرغوب که شاعر و از دوستان‌ بنده هستند پیشنهاد دادند در جایی بزرگ‌تر جلسه برگزار شود و به همین دلیل منزل خواهر ایشان  انتخاب شد.

محمد آزرم از دوستان شاعر و خانواده محترمشان هم به برگزاری این برنامه کمک کردند، آن هم در حالی که ایشان به دلیل بیماری مشکلات خاص خودشان را دارند، اما در کنار ما بودند تا هر چه بهتر این برنامه برگزار شود».

مسئله مهم دیگر در این جلسه حضور استادان پیشکسوت در کنار شاعران جوان بود. این همراهی موجب اتفاق‌های خوبی در شعر خواهد شد. همراهی این دو طیف در جلسات شعر به شرط استمرار، هم می‌تواند موجب پیشرفت و ارتقای شعر شاعران جوان شود و هم در حیطه شعر معاصر جریان‌سازی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.