با تصمیم مردان بهارستان که می‌خواستند قضیه یارانه‌نقدی و یارانه‌معیشتی بنزین را با ۷۲هزار تومان جمع کنند، ۱۸ میلیون پردرآمد از دوربرگردان تجمیع یارانه‌ها به صف افراد نیازمند حمایت اضافه خواهند شد تا مثل همیشه پول از جیب نیازمندان برداشته و به حساب ثروتمندان ریخته شود. اگرچه این مصوبه کمیسیون تلفیق تا تصویب در صحن علنی راه زیادی دارد.

بازگشت پردرآمدها به صف یارانه‌ بگیران!

قدس آنلاین: با تصمیم مردان بهارستان که می‌خواستند قضیه یارانه‌نقدی و یارانه‌معیشتی بنزین را با ۷۲هزار تومان جمع کنند، ۱۸ میلیون پردرآمد از دوربرگردان تجمیع یارانه‌ها به صف افراد نیازمند حمایت اضافه خواهند شد تا مثل همیشه پول از جیب نیازمندان برداشته و به حساب ثروتمندان ریخته شود. اگرچه این مصوبه کمیسیون تلفیق تا تصویب در صحن علنی راه زیادی دارد.

طبق تکلیفی که خود مجلس شورای‌اسلامی در تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ مصوب کرده، سه دهک درآمدی بالای جامعه باید از فهرست یارانه‌بگیران حذف شوند و درآمد ناشی از آن به یارانه دهک‌های اول اضافه شود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهریور ماه سال جاری این فهرست را درآورد و یارانه نقدی ۲۷۰ هزار خانوار به تعداد یک‌میلیون و ۱۰۰ نفر قطع شد. اما حالا اعضای کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۹، مصوبه‌ای را از سرگذراندند که طبق آن یارانه ترکیبی ۷۲ هزارتومانی شامل یارانه‌نقدی و یارانه‌معیشتی به تمام دهک‌های یارانه‌بگیر جامعه پرداخت شود.در این حالت ۶۰ میلیون نفری که از بین یارانه‌بگیران گزینش شده و اکنون هر دو یارانه را دریافت می‌کنند با کاهش رقم دریافتی مواجه می‌شوند، در حالی که ۱۸میلیون نفری که کمک‌معیشتی به آنان تعلق نمی‌گیرد و حتی نیاز بود برای دریافت یارانه ۴۵هزار تومانی  نیز غربال شوند، پول بیشتری بابت یارانه دریافت خواهند کرد.

علتی که از سوی مجلسی‌ها برای تصویب موضوع ادغام دو یارانه اعلام شده این است که به دلیل عدم‌امکان شناسایی دقیق افرادی که باید مشمول حمایت‌معیشتی باشند و همچنین نارضایتی‌ها و مراجعاتی که به نمایندگان می‌شود، برای رفع این مشکل چنین راهکاری ارائه شده است.

در صورتی که به گفته میرزایی شناسایی وسع مالی با یکسری اقلام اطلاعاتی که در کشور وجود دارد شامل دارایی‌ها، درآمدها و هزینه‌های افراد، مشخص و اولویت‌بندی شده و برای برطرف کردن خطاهای احتمالی نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکانیزمی را طراحی کرده که در یک فضای تعاملی افراد بدون مراجعه و با کمترین هزینه بتوانند  درخواست اعتراض خود را ثبت کنند و برای این کار اجازه بررسی وضعیت مالی خود را به دولت بدهند، نتیجه این فرایند نیز تاکنون این بوده است که تاکنون ۳میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دیگر به فهرست مشمولان طرح حمایت‌معیشتی دولت اضافه شده است.

حالا  درست زمانی که بسته‌حمایتی به مقصد خود در سبد خانوار اقشار کم‌برخوردار نزدیک می‌شود، مجلسی‌ها با این طرح زیر میز زدند تا منابعی که قرار بود سفره کم‌درآمدها را رونق ببخشد، به مانده‌حساب پر و پیمان پردرآمدها افزوده شود.

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ بودجه در واکنش به این مصوبه به مجلسی‌ها گوشزد کرد که طرح ادغام یارانه نقدی و معیشتی به نفع دهک‌های ثروتمند است.

میرزایی با یادآوری اینکه انتقادات زیادی از سمت رسانه‌ها و نمایندگان مجلس به وزارتخانه می‌شد که چرا حذف درآمد نقدی ثروتمندان دیر انجام شده، تأکید می‌کند: طبق قانون بودجه سال ۹۸ باید این عملیات از فروردین آغاز می‌شد و حالا که در حال دستیابی به این هدف هستیم، با این مصوبه دوباره برگشته‌ایم به قبل از آن داستان که گفته‌اند، حالا نه‌تنها ۶۰ میلیون نفر بلکه سه‌دهک بالای درآمدی هم باید یارانه معیشتی دریافت کنند. این در حالی است که ۱۱میلیون و ۹۰۰ هزار خانواده یعنی نصف جمعیت کشور که خودرو ندارند و حتی از یارانه بنزین نیز استفاده نمی‌کنند، باید از یارانه‌معیشتی بهره‌مند شوند.

به هر حال اگر پرداخت یارانه ۷۲هزار تومانی در دستور کار قرار گیرد، رقم پرداختی خانوار ۱۸میلیونی پردرآمدها به این شکل تغییر می‌کند. به عنوان مثال یک خانواده سه نفره که در هر ماه ۱۳۶هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی می‌گیرد در صورت پرداخت یارانه ۷۲هزار تومانی، ۲۱۶هزار تومان دریافت خواهد کرد و همچنین برای خانواده پنج نفره مبلغ یارانه از ۲۲۷هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۶۰ هزار تومان افزایش می‌یابد، اما در میان خانوار ۶۰ میلیونی کم‌درآمدها روند معکوس می‌شود؛ به‌گونه‌ای که به عنوان مثال خانواده دونفره‌ای که اکنون در مجموع ماهانه ۱۹۴ هزار تومان دریافتی دارد، با اختصاص یارانه ۷۲هزار تومانی رقم آن به ۱۴۴ هزار تومان می‌رسد که ۵۰ هزار تومان کمتر از حالت فعلی است. همچنین یک خانواده چهار نفره که اکنون از محل یارانه نقدی و کمک‌معیشتی ۳۵۴ هزار تومان دریافت می‌کند، این مبلغ با مصوبه جدید مجلس به ۲۸۸ هزار تومان کاهش می‌یابد.

مرتضی‌افقه، استاد دانشگاه گفته است: به نظر می‌رسد توزیع یارانه از همان ابتدا هدفمند نبوده و نامش را به اشتباه هدفمندی یارانه‌ها گذاشته‌اند و شاهد اجرای بدترین شیوه توزیع یارانه بوده‌ایم. باید طوری برنامه‌ریزی شود که با توزیع یارانه بیشتر در میان دهک‌های پایین، درآمد افراد زیرخط فقر افزایش یابد و به خط فقر یا بالاتر از آن نزدیک و از شمار افراد مبتلا به فقر شدید و مطلق کاسته شود، ولی با ادغام یارانه و بسته حمایت‌معیشتی و توزیع آن میان ۷۸ میلیون نفر، همان ۱۸ میلیون نفری که از فهرست بسته معیشتی‌بگیران حذف شده بودند، به این طرح برمی‌گردند.

این استاد دانشگاه معتقد است، ظاهراً صدای افراد دهک‌های بالا بلندتر است، ولی دولت با درنظر گرفتن منافع و مصالح ملی باید با شهامت بیشتری یارانه دهک‌های بالا را حذف و به صورت تصاعدی به پنج دهک اولیه اضافه کند نه‌آنکه به سمت توزیع یارانه میان همه افراد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بازنشسته ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    0 0
    ما پردرآمد نیستیم و یارانه معیشتی نگرفتیم ؛ لطفا تیتر الکی نزنید ....