از امروز انقلاب اسلامی ایران از چله‌اش عبور می‌کند و به چهل و یکمین سالگی‌اش می‌رسد. شاید خیلی‌ها فکر نمی‌کردند انقلاب مردمی ایران که در زمستان ۵۷ به ثمر رسید بتواند این روزهایش را ببیند.

مهیار صالحی/

از امروز انقلاب اسلامی ایران از چله‌اش عبور می‌کند و به چهل و یکمین سالگی‌اش می‌رسد. شاید خیلی‌ها فکر نمی‌کردند انقلاب مردمی ایران که در زمستان ۵۷ به ثمر رسید بتواند این روزهایش را ببیند. حتی در این مدت شیطنت‌های زیادی نیز علیه مردم و انقلاب صورت گرفت تا آن را از بین ببرند. از راه‌اندازی جنگ‌های داخلی گرفته تا هشت سال جنگ نابرابر تحمیلی و تحریم‌هایی که هر روز سخت‌تر و ظالمانه‌تر شده است، اما همه این‌ها نتیجه‌ای جز مقاوم‌تر و آبدیده‌تر شدن مردم نداشته و ندارد.

در این ۴۰ سال تجربیات و دستاوردهای بی‌شمار نصیب ملت ایران شده که در کل تاریخ بی‌مانند بوده است. هر کدام از عرصه‌ها را که نگاه می‌کنید بی‌شمار افتخاراتی را می‌توانید بیابید که خیلی از آن‌ها پیش از انقلاب برای ایرانی‌ها رؤیاهایی دست نیافتنی بود؛ چراکه بسیاری از قله‌هایی را فتح کردیم که حتی دشمنان ایران و انقلاب را به تحسین واداشته است.

جای دوری نمی‌رویم همین استان خودمان را اگر با پیش از انقلاب مقایسه کنیم از داشته‌های سطح پایینی که اکنون خیلی بهتر از آن را حتی در روستاهای دورافتاده آن پیدا می‌کنید بسیاری از شهرهای بزرگ استان هم بی‌بهره بودند.

شاخص‌های رفاهی مردم سطحی پایین یا در حد صفر داشت. برق، آب، گاز، راه‌های ارتباطی بین شهرها و آبادی‌ها، بهداشت و درمان و... در حد و اندازه‌ای نبود که همه مردم از آن استفاده کنند.

حتی در شهرهای بزرگ که امکانات اولیه وجود داشت مخصوص مناطقی خاص بود. مردم حاشیه‌نشین زندگیشان به مراتب بدتر از روستایی‌هایی بود که به کار خودشان، کشاورزی و دامپروری‌شان سرگرم بودند. گرچه برای همان روستاییان استفاده از برق در کل استان شاید درصدی ناچیز را شامل می‌شد که اکنون با توجه به آمار و ارقام اعلام شده تقریباً همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان برق دارند و حتی مصارفی از جمله کشاورزی و صنایع مربوط به آن را نیز با همین برق راه می‌برند.

آب آشامیدنی به عنوان یکی از مایحتاج اساسی در زندگی مردم شرایط مناسبی در خیلی از مناطق استان نداشت! مسئولان دغدغه‌ای برای تأمین آب شرب بهداشتی و سالم مردم نداشتند. اکنون در خراسان رضوی حدود ۲۰ سد وجود دارد که به جز یکی دو تا از آن‌ها بقیه پس از انقلاب برای تأمین آب شرب و کشاورزی مردم ساخته شده‌اند و امروزه نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز شهرها و آبادی‌های خراسان رضوی دارند.

اوضاع بهره‌مندی از گاز در استان خراسان بزرگ برای مردم به مراتب بدتر از آبرسانی و برق‌رسانی بود به جز مشهد که مرکز استان بود تعداد آبادی‌های دیگری که گازرسانی شده بودند، انگشت شمار بودند. ولی در حال حاضر شبکه گازرسانی تا آبادی‌ها و روستاهایی با جمعیت پایین هم رفته و بسیاری از شهرستان‌های استان ۱۰۰درصد از این نعمت بهره‌مند شده‌اند.

بهداشت و درمان، راه و آموزش و پرورش نیز شرایطی بهتر از سایر امکانات رفاهی استان نداشتند. شهروندان شهرهای بزرگ آن هم به مقدار محدود از این امکانات بهره‌مند بودند و مشکلاتی بزرگ بر سر راه این کمبودها وجود داشت. اکنون اما به اذعان مراکز آماری دنیا اوضاع در این بخش‌ها سطح قابل قبولی دارد و در برخی از مناطق استان از استانداردهای جهانی نیز پیشی گرفته است.

این گوشه‌ای از دستاوردهای انقلاب برای مردم بود؛ چرا که هر شاخصه‌ای را در هر حوزه‌ای با پیش از انقلاب قیاس کنیم کارنامه پیش و پس از انقلاب در خراسان رضوی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و آنچه در این ۴۰ سال به دست آوردیم و داریم همه آنچه در طول تاریخ داشتیم را با اختلافی قابل توجه پشت سر می‌گذارد و این نتیجه مردمی بودن انقلاب اسلامی ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.