تحلیلگر سیاسی و مجری سرشناس تلویزیون الجزیره، ضمن انتقاد شدید از «خیانت» امارات و عربستان در ماجرای «معامله قرن» یادآوری کرد که چنین طرحی پیشتر روی ایرلند اجرا و حقوق سیاسی مردم آنجا سلب شده است.

مجری سرشناس الجزیره: عربستان و امارات خائنند/ «معامله قرن» را پیشتر انگلیس روی ایرلند اجرا کرده است

قدس آنلاین؛ «جمال ریان» تحلیلگر فلسطینی‌الاصل و مجری سرشناس و با سابقه تلویزیون الجزیره با انتشار ویدئویی درباره طرح ادعایی صلح آمریکا موسوم به معامله قرن سخن گفت، تا جایی که برای آنچه که امت عربی و اسلامی را به اینجا رسانده است به گریه افتاد.

ریان در این ویدئو که در صفحه رسمی خود در «فیس بوک» منتشر کرد گفت: «به واقع با معامله قرن غافلگیر نشدم زیرا می‌دانم معمار آن کیست. او تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس است که چنین طرحی را در ایرلند شمالی پیاده کرد و با ریختن پول و سرمایه در آنجا ایرلندی‌ها را از حقوق سیاسی خود سلب کرد و او حالا می‌خواهد چنین طرحی را روی فلسطینی‌ها اجرا کند».

به گزارش پایگاه خبری «غزه الان»، او گفت: «درباره ملت فلسطین این طرح هرگز موفق نخواهد بود به سه دلیل، نخست اینکه از یک طرف ارائه شده است. دوم اینکه با مخالفت مردمی و ملی فلسطین روبه‌رو شده است و سوم اینکه این طرح مغایر با همه قوانین بین‌المللی است.

 ریان تاکید کرد: «به واقع چیزی که در این معامله دردناک است همان است که می‌گویند، بیگانه اگر می‌زند حرفی نیست از دوست و آشنا بپرسید که چرا او هم می‌زند و این جا باید گفت واقعا چرا امارات و چرا عربستان؟».

مجری الجزیره ادامه داد: «مردم فلسطین هیچ گاه سلاح خود را به روی عربستان یا امارات یا هیچ شخصیتی از این کشورها نگرفتند. این خیانت است. اگر عربستان و امارات واقعا خواهان این طرح هستند آن را در خاک خود اجرا کنند. آنها خاک پهناوری دارند؛ اما ما فلسطینی‌ها خاکی نداریم. این خاک اشغال شده ماست که قریب به هفت میلیون فلسطینی در آنجا هستند و هفت میلیون نفر هم آواره هستند که شایسته‌ترین‌ها در همه زمینه‌ها هستند. ملت فلسطین قادر به ساختن کشور خودشان هستند. شما می‌خواهید ملت فلسطین را بکشید. چرا اینچنین آشکارا و نفرت‌انگیز در سرنوشت یک ملت دخالت می‌کنید؟».

ریان در پایان گفت: «این معامله هرگز تصویب نمی‌شود زیرا ما صاحبان سرزمین و حق هستیم. فلسطین بازخواهد گشت. آنها رهگذرند و ما باقی هستیم». 

او همچنین در پست دیگری با تشکر از رئیس جمهور آمریکا نوشت: «متشکرم ترامپ، برای معامله قرن که بار دیگر امت عربی و اسلامی را بیدار و گرد قدس و فلسطین، متحد کرد و ماسک را از چهره رژیم‌های عربی خائن مثل عربستان سعودی و امارات که  دهها سال است ما را فریب داده‌اند، انداخت».


پُست فیسبوکی ریان

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه (۸ بهمن ماه) در یک کنفرانس خبری مشترک با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از معامله قرن رونمایی کرد. 

در این طرح نه تنها حق بازگشت آوارگان لغو شده بلکه شهر «ابودیس» به عنوان پایتخت دولت آینده فلسطین معرفی شده  و قدس شرقی و غربی پایتخت دولت اسرائیل در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.