خراسان شمالی-رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی می گوید: واژه سرطان بحران زاست و در جسم و روح و روان انسان تاثیر می گذارد و زندگی انسانها را دگرگون می کند.

 بیماران سرطانی پنجه در پنجه مشکلات/خیران پای کار بیایند

قدس آنلاین: گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: سید حمید حریری در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، با اشاره به نگرانی همه از افزایش رو به رشد سرطان و مرگ و میر، اظهار می دارد: هرچه آگاهی مردم نسبت به سرطان افزایش یابد، آمار سرطان در سال های آتی رو به کاهش خواهد بود.

دو هزار و ۹۵۳ بیمار مبتلا به سرطان

وی در نیمسال اول سال جاری ۳۵۰ بیمار به بیماران ما افزوده شده اند می افزاید: اکنون دو هزار و ۹۵۳بیمار مبتلا به سرطان در انجمن عطوفت تشکیل پرونده داده اند و تحت درمان قرار دارند.

وی ادامه می دهد: از این تعداد هزار و ۵۲۷ بیمار خانم و هزار ۳۵۴ بیمار آقا و ۱۲۹ کودک هستند که عمده تیرن سرطان در خراسان شمالی مربوط به سرطان پستان، گوراش و مری است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی به مشکلات این بیماران اشاره می کند و می گوید: بیماران سرطانی استان نیازمند تجهیزات مدرن بخش سرطان در مراکز دولتی هستند زیرا نمی‌توانند مخارج سنگین درمان را تأمین کنند.

هزینه های سرسام آور

حریری خاطر نشان می کند: متاسفانه هزینه های بالا و سرسام آور بیماری سرطان بیماران و خانواده های آنان را با چالش های عدیده ای روبه رو کرده که یکی از آنها می تواند آسیب های اجتماعی فراوان ناشی از سرطان در استان و یکی از مهمترین موانع توسعه باشد.

وی می گوید: بیماران سرطانی در حقیقت بیمارانی هستند که با بیشترین درد و آلام برای ادامه حیات مبارزه می کنند اما به دلیل سنگین بودن هزینه‌های دارویی، از تامین هزینه‌های آن عاجز مانده‌اند.

حریری می افزاید: روزانه ۱۰ میلیون تومان در انجمن عطوفت برای این بیماران هزینه می شود که تمامی این هزینه ها توسط خیرین استان تامین می شود.

۹۰درصد بیماران سرطانی زیر خط فقر

حریری ادامه می دهد: متاسفانه ۹۰درصد بیماران انجمن عطوفت از قشر ضعیف جامعه و زیر خط فقر هستند و داروهایی که پزشکان آنکولوژی برای این بیماران تجویز می کنند داروهای خارجی و وارداتی است که قیمت های بالایی دارند.

حریری همچنین اظهار می دارد: نبود همراه سرا در مراکز درمانی استان و بجنورد که بیماران سایر نقاط استان برای پرتو درمانی به بجنورد می‌آیند نیز یکی دیگر از این مشکلات است.

رئس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی می گوید: برخی از بیماران و همراه شان هر روز از اسفراین یا شیروان به بجنورد می‌آیند و رفت و آمد برای بیماران سرطانی در یک دوره یک ماهه یا ۴۰ روزه بسیار سخت است؛ در صورتی که اگر همراه سرا در استان وجود داشته باشد، اسکان بیماران در مرکز استان بسیار مفید است.

حریری می افزاید: اکنون بیش از ۴۰۰ بیمار سرطانی انجمن مددجوی کمیته امداد و ۷۰ نفر مددجوی سازمان بهزیستی تحت پوشش این انجمن  هستند .

وی با بیان اینکه بیماران سرطانی با بقیه بیماران فرق دارند ادامه می دهد: یک بیمار سرطانی باید در هفته یا هر یک ماه به پزشک آنکولوژی، سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی، آزمایش و... مراجعه کنند که هر کدام از این ها هزینه های بالایی دارد.

نبود دستگاه سی تی سیمیلاتور

رئیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان خراسان شمالی(عطوفت) اضافه می کند:  بیماران مبتلا به سرطان این استان نیازمند دستگاه سی تی سیمیلاتور هستند.

حریری با اشاره به اینکه دستگاه مذکور برای بخش رادیوتراپی و پرتودرمانی مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار می دارد: این دستگاه محل دقیق تومورهایی که در عمق قرار دارند، نشان داده می شود.

وی می افزاید: در حال حاضر که این دستگاه در استان موجود نیست و بیماران مجبور به استفاده از دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان امام علی (ع) بجنورد هستند.

جذب کمک خیران

این مسئول ادامه می دهد: از سوی دیگر گاهی اوقات شاهد خرابی دستگاه مذکور به علت کار زیادی که از آن توسط بیماران اورژانسی، بستری شده این بیمارستان و سایر بیماران سرپایی کشیده می شود، هستیم.

وی بیان می کند: بنابراین پیگیری ها برای جذب کمک خیران داخل و خارج استانی برای خرید دستگاه سی تی سیمیلاتور در حال انجام است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی با اشاره به اینکه هزینه خرید این دستگاه بیش از دو میلیارد تومان است، تاکید می کند: در صورت نصب این دستگاه، پرتو درمانی ها با موفقیت بیشتری انجام می شود.

وی در ادامه تصریح می کند: علاوه بر آن بیماران مبتلا به سرطان این استان نیاز به دستگاه شتاب دهنده خطی قوی دارند.

حریری می گوید: دستگاه شتاب دهنده خطی موجود در استان با انرژی پایین است و توانایی لازم برای از بین بردن تومورهای موجود در عمق را ندارد و این بیماران مجبور به دریافت خدمات لازم در سایر استان ها هستند.

حریری با اشاره به تاثیرات سبک زندگی ماشینی بر افزایش آمار سرطان دستگاه گوارش می گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۳۵ تا ۴۰ درصد سرطان ها با تغییر سبک زندگی درمان می شوند و گرایش به سمت مصرف غذاهای آماده و فست فودها، منجر به افزایش موارد ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش شده است و برای کاهش بیماری سرطان نیاز به آموزش بین مردم داریم.

وی می گوید: پزشکان معتقد هستند که میوه و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان و ضد سرطان هستند که باید مردم حداقل ۴ وعده میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانند ولی متاسفانه مصرف دارو دربین مردم خراسان شمالی از میوه و سبزیجات و لبنیات بیشتر است.

وی تصریح می کند: البته سرطان یک بیماری چند عاملی است و عواملی همچون جوش، اضطراب، استرس، استفاده از کود شیمیایی و سموم آفات نباتی نیز تاثیرگذار دارد.

حریری با بیان اینکه انجمن عطوفت یکی از تخصصی ترین انجمن ها در کشوراست می گوید: خوشبختانه در خراسان شمالی هم اکنون انجمن عطوفت کانون پر مهر و پناهگاه‌های مطمئن برای بیماران مبتلا به سرطان است اعضای آن برای کاهش رنج آن همه این عزیزان از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنند.

وی ادامه می دهد: این انجمن اکنون در مجموع در هیات مدیره و هیات امناء خود از ۲۶ پزشک حاذق متخصص و فوق تخصص بهره میگیرد که سال ۹۵ به عنوان برترین انجمن سرطان در کشور شناسایی شد.

وی افزایش آگاهی نسبت به شناخت سرطان و ارائه راه های مقابله با آن را ضروری دانست و می گوید: پیشگیری و غربالگری باید در راس قرار بگیرد تشخیص زودرس آن نقش مهمی در روند درمان و طول عمر بیماران دارد.

وی با بیان اینکه۸۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان خون ما امروزه درمان می شوند و می گوید: امسال جشن بهبودی برای ۸ کودک دختر و پسر مبتلا به سرطان برگزار خواهیم کرد.

کلنگ زنی و ساخت همراه سرا در بیمارستان امام حسن (ع)

رئیس بیمارستان امام حسن (ع) نیز می گوید: کلنگ زنی و ساخت همراه سرا در بیمارستان امام حسن (ع) در آینده نزدیک پس از دریافت مجوزهای قانونی انجام می شود.

دکتر رامین حقیقی اظهار می دارد: با توجه به شرایط اقتصادی و نیاز همه اقشار جامعه به دریافت خدمات درمانی، بیمارستان آمادگی همکاری با خیرین سلامت را در همه زمینه ها دارد.

وی، کاهش مشکلات و دغدغه ها و ایجاد رفاه بیشتر برای همراهان بیمار را از مهم ترین اهداف ساخت همراه سرا در بیمارستان ذکر می کند و می افزاید:با پیگیری ها و هماهنگی های مکرر مسئولان و واحد مدد کاری، اخذ مجوزات قانونی این پروژه در مراحل پایانی است و ساخت آن در اسرع وقت آغاز خواهد شد.

وی عنوان می کند: انجمن خیرین سلامت می تواند در تامین نیازهای بیماران (فرانشیز و تجهیزات)، تامین همراه سرا در بیمارستان در راستای تکریم ارباب رجوع، جذب منابع مالی و ... کمک شایانی کند.

وی خاطرنشان می کند: به منظور دریافت کمک های مالی خیرین، حساب بانکی با عنوان مجمع خیرین سلامت بیمارستان امام حسن (ع) افتتاح شد که طی چند روز آینده شماره حساب اعلام خواهد شد و وجوه دریافتی با صلاحدید ریاست بیمارستان و واحد مددکاری برای بیماران نیازمند هزینه می شود.

پیگیری زمین برای ساخت همراه سرا

استاندار خراسان شمالی نیز می گوید: بسیاری از بخش ها در کشور ما به دلیل نداشته های فراوان توسط خیرین و دلسوزان مدیریت و هدایت می شود و این درحالیست که به وجود چنین افرادی در تمامی حوزه ها نیازمندیم تا بتوانیم کمبودها را جبران کنیم.

شجاعی می افزاید: یکی از دغدغه های مسئولان کشور، درمان سرطان است لذا در این استان تمامی کمبودهای این حوزه اعم از پیگیری زمین جهت ساخت "همراه سرا" برای بیماران سرطانی را به سرانجام خواهیم رساند.

وی خاطرنشان می کند: اگر آمار تعداد بیماران را به صورت آنالیز داشته باشیم می توانیم آسیب شناسی و پیشگیری کنیم و با شناسایی جامعه مخاطب خود ، تصمیم گیری های ما سهل تر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.