دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت گفت: صرفاً استفاده از ماسک باعث پیشگیری از انتقال بیماری نخواهد بود و باید سایر نکات بهداشتی مانند شست‌وشوی دست‌ها رعایت شوند.

آیا ماسک در پیشگیری از کرونا تأثیر دارد؟

حمیدرضا محدث حکاک دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در خصوص آموزش‌های پیشگیری از بروز ویروس کرونا توضیح داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد این بیماری معمولاً در کودکان زیر 10 سال به ندرت مشاهده می‌شود اما کودکان می‌توانند انتقال‌دهنده این ویروس به اعضای خانواده باشند.

وی با بیان اینکه آموزش بهداشت فردی به کودکان نقش بسزایی در زمینه کاهش انتقال بیماری‌های ویروسی دارد،‌ اظهار داشت: ما باید به کودکان آموزش دهیم که در فصل سرما مرتب دست‌های خود را بشویند و از عطسه و سرفه در جمع همکلاسی‌ها خودداری کرده و در این زمان از دستمال کاغذی استفاده کنند.

حکاک افزود: در فواصل سرد سال در صورت مشاهده علایم آنفولانزا بهتر است از حضور در جمع‌های خانوادگی یا فامیلی خودداری کرده و فرهنگ‌سازی کنیم که در صورت مشاهده این علایم از دست دادن و روبوسی کردن پرهیز شود و نباید فرد بیمار را برای روبوسی تحت فشار قرار دهیم.

این استادیار دانشگاه ادامه داد: عدم تماس با حیوانات اهلی و غیراهلی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله با افراد بیمار و رعایت نکات ایمنی مانند طبخ غذا می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از انتقال این بیماری کند. 

وی با بیان اینکه دفع مناسب وسایل آلوده از نکاتی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم گفت: متأسفانه مشاهده می‌کنیم که افراد بیمار پس از استفاده از دستمال کاغذی آن را در محیط کار و یا روی سطح زمین رها می‌کنند که این کار باعث انتقال ویروس خواهد شد لذا توصیه می‌شود دستمال استفاده شده در نایلون قرار گرفته و به سطل زباله انداخته شود.

این دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت گفت: در زمان عطسه کردن توصیه می‌شود لباس خود را جلوی دهان قرار ندهیم به دلیل اینکه ما نمی‌توانیم لباس را تعویض کنیم و همین موضوع باعث انتقال بیماری خواهد شد.

حکاک با بیان اینکه باید توجه شود که اطلاعات آموزشی و علمی از منابع معتبر دریافت و بازنشر شود، گفت: متأسفانه برخی از آموزش‌های غیرضروری و غلط باعث ایجاد نگرانی در افراد جامعه شده است.

وی در ادامه افزود: به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از ماسک در زمینه انتقال بیماری‌های ویروسی معجزه نمی‌کند به دلیل اینکه ماسک ممکن است به ویروس آلوده شده باشد و در زمان برداشتن ماسک لازم است آن را در پلاستیک گذاشته و به سطل زباله بیاندازیم و پس از آن دست‌ها را بشوییم.

دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت تصریح کرد: به این نکته توجه داشته باشیم که صرفاً استفاده از ماسک باعث پیشگیری از انتقال بیماری نخواهد بود و باید سایر نکات بهداشتی که بارها مورد تأکید کارشناسان قرار گرفته است را رعایت کنیم.

حکاک در پایان گفت: رعایت نکات بهداشت فردی در محیط کار از اهمیت زیادی برخوردار است به طور مثال توصیه می‌شود صبح‌ها قبل از شروع به کار وسایل کار را با مواد گندزدا تمیز کرده و این کار در طول روز یک الی دو بار انجام شود تا در صورت آلوده بودن وسایل این بیماری‌های ویروسی انتقال پیدا نکند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.