سمنان- بیماری سالک در شهرستان دامغان استان سمنان دارای سابقه ۱۰ ساله است و معمولا در فصل تابستان گریبان‌گیر مردم بیش از ۳۰ روستای جنوب و شرق دامغان می‌شود اما این روز ها شایعاتی مبنی بر نبود امکانات دارویی به منظور مقابله با این بیماری نیز گریبانگیر مردم در فضای مجازی شده است.

تب سالک در شبکه های مجازی سمنان بالا گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها:سالک یک نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و در ایران دو نوع سالک شهری یا نوع خشک و روستایی یا نوع مرطوب وجود دارد؛ در سالک روستایی، موش‌های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خونخواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده شده و در خونخواری مجدد از فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

در سالک شهری اما مخزن بیماری، بیشتر بیماران مبتلا و به طور تصادفی سگ‌ها هستند، به این ترتیب پشه خاکی ماده پس از خونخواری از اطراف زخم سالک، آلوده شده و در خونخواری مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

مشکلی برای تامین دارو نداریم

در همین رابطه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان در پاسخ به شبهات مطرح شده در فضای مجازی مبنی براینکه در این زمینه کمبودی هست یا خیر اظهار می کند: اخیرا مطالبی در خصوص کم بود دارو، بی توجهی مراکز بهداستی برای مقابله با این بیماری و دیگر اخبار در این راستا در فضای مجازی قوت گرفته است که باید اذعان کرد همگی در زمره شایعه و درراستای مشوش سازی افکار عمومی است.

بهراد پورمحمدی اظهار می کند: توزیع دارو توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیار استان‌ها و مراکز بهداشت قرار دارد که این امکانات به صورت متناوب توزیع می‌شود و به هیچ عنوان کمبودی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بهداشتی افراد را به شکل بیماریابی خانه به خانه شناسایی و مورد معاینه قرار می دهد عنوان می کند: پس از بیمار یابی و یا مرجعه بیماران به مراکز بهداشتی نام آن ها در سامانه ثبت و دارو به میزان لازم در اختیار آن ها قرار می‌گیرد.
وی تاکید می کند: کمبود امکانات درمانی لازم برای درمان بیماری سالک شایعه است و هیچ مشکلی برای خدمات تشخیصی و درمانی وجود ندارد.

پور محمدی اظهار می کند: مراحل درمان افراد مبتلا به زخم سالک به صورت رایگان و متمرکز در مرکز خدمات درمانی قمربنی هاشم (ع) دامغان و تمامی مراکز بهداشتی شهرستان زیر نظر شبکه بهداشت، مطابق با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و پزشکان دوره دیده انجام می‌شود.

وی یادآور می شود: طرح مبارزه با بیماری سالک در تمامی روستاهای دارای سکنه شهرستان در حدود بیش از ۸۰ روستا در طول ایام مختلف سال طی چندین مرحله انجام و با توزیع بیش از یک هزار کیلوگرم طعمه آلوده به سم برای جوندگان توسط شبکه بهداشت دامغان و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اجرایی شد. 

وی با بیان اینکه امسال حدود ۵۰۰ نفر از شهروندان این شهرستان به ویژه افراد ساکن در روستاها به بیماری زخم سالک مبتلا شده‌اند  ادامه می دهد: طرح مبارزه با جوندگان تا شعاع حدود یک کیلومتری از حاشیه شهر و اطراف روستاهای هدف با نظارت مستقیم کارشناسان، مهندسان بهداشت محیط و نیروهای محیطی این شبکه، انجام و از بین بردن لانه جوندگان به وسیله شخم زدن، آبگیری و استفاده از دود برای کشتن موش ها نیز صورت گرفته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.