زاهدان- پرونده سیل در سیستان و بلوچستان را فقط در همین یک دهه گذشته که ورق بزنیم پرشده از آمار تلفات انسانی و مالی که احتمالاً در مرور زمان از یاد بسیاری از ما رفته است که چه بر سر این دیار آمده است اما واقعیت اینست که به‌طور میانگین در هر یک سال و نیم یک سیل مهیب در این استان به وقوع پیوسته و سرمایه کشاورزان را به یغما برده است.

۷ سیل در سرزمین هفت خوان رستم/ سرمایه کشاورزان سیستان و بلوچستان به یغما رفت

قدس آنلاین-گروه استان ها: بعدازظهر جمعه ۲۰ دی‌ماه سامانه بارشی جدید وارد جنوب کشور شد و بر اساس گزارش سازمان هواشناسی این سامانه بارشی قوی‌ترین سامانه بارشی امسال بود و ارتفاع ریزش‌های آن طی چند سال اخیر کم‌سابقه بود.

ازآنجاکه ٥١,٤‌درصد از جمعیت سیستان و بلوچستان را روستاییان تشکیل می‌دهند لذا  اقتصاد سیستان‌و‏بلوچستان بیشتر بر پایه کشاورزی است؛ یعنی بیش از آنکه در این استان بنگاه‌های تولیدی و صنعتی وجود ‏داشته باشد، دام‌پروری و کشاورزی وجود دارد از همین رو سیل اخیر به‌شدت به کشاورزان آسیب‌زده است.

در طی ۱۳ سال گذشته این هفتمین بار است که سیستان‌وبلوچستانی‌ها زندگی و سرمایه‌شان را به دست غارتگر ‏سیل می‌سپارند.

۱۳۸۶

سال ۱۳۸۶ براثر سیل در منطقه عشایری ایرانشهر تعداد ۳۰ واحد مسکونی و دو سیل بند به‌طور ۱۰۰ در صد تخریب و ۶ نفر از هم‌وطنان ما نیز جان خود را از دست دادند.

علاوه بر آن جاری شدن سیل، پنج حلقه چاه کشاورزی، ۱۰ رشته قنات و چشمه، دو جایگاه توزیع مواد سوختی  را با خاک یکسان کرد.

۱۳۸۹

درست سه سال بعد و در سال ۱۳۸۹ براثر بارندگی و جاری شدن سیل در این سال  نه‌تنها شش هم‌وطن جانشان را از دست دادند بلکه ۳۷۰ واحد مسکونی نیز به‌صورت ۱۰۰ درصد تخریب و به ۱۷ هزار و ۴۹ واحد مسکونی نیز خسارت وارد شد.

در این سال هم افزون بر  ۱۲ هزار هکتار از اراضی باغی به‌صورت کامل تخریب شد و ۴۷ هزار و ۱۸۳ هکتار از اراضی باغی و زراعی نیز بین ۲۰ تا ۶۰ درصد آسیب دیدند و متأسفانه ۷۰ هزار و ۴۷۸ رأس دام تلف شدند.

۱۳۹۱

سال ۱۳۹۱ نیز درحالی‌که دو جوان سیلاب در بند «نگور» از توابع بخش دشتیاری چابهار مشغول تماشای جریان آب بودند به‌یک‌باره این بند خاکی شکسته شد و جان این دو جوان چابهاری را گرفت.

در پی این بارندگی بازهم راه‌های ارتباطی  ۵۰روستای چابهار مسدود شد و سه تن از هم‌وطنانمان هم جان باختند که دو تن از کشته‌ها   را  نوجوان و جوان ۱۰ و ۱۷ساله   تشکیل می‌داد.

۱۳۹۳

اسفند سال ۱۳۹۳ نیز هم چون سال‌های گذشته بارندگی‌ها برای سیستان و بلوچستان حکایت آب‌گرفتگی و تخریب را داشت چنان چه که به دلیل بارش‌های زیاد  رودخانه مسیردلگان به کهنوج طغیان کرد و در جریان آن دو نفر جان خود را از دست دادند.

سیل متأسفانه ۱۴۰ واحد مسکونی را نیز با خود به زیرآب برد  و هزاران نفر را گرفتار کرد.

۱۳۹۵

به دنبال بارندگی در دی ۱۳۹۵ نیز در مناطق جنوبی این استان این بار حدود سه هزار خانه در مناطق ایرانشهر، سرباز، نیک شهر و کنارک  آسیب دیدند.

مسئولان در این سال مجبور شدند تا ۳ روستا را تخلیه کنند و هزاران نفر ا در چادر اسکان دهند.

رودخانه کاجو در این سال راه دسترسی هشت هزار نفر از اهالی جنوب این استان را بست  و جان چهار شهروند از استان کرمان و سه نفر از استان سیستان و بلوچستان   را گرفت.

سال ۱۳۹۸

سیل که انگار هر دو سال میهمان این استان است مردادماه امسال هم جان سه تن از هم‌وطنانمان را گرفت و البته در دی‌ماه از خود آثاری را بر جای گذاشت که بنا بر گفته مسئولان به این زودی‌ها قابل جبران نیست!

متأسفانه در سیل دی‌ماه امسال افزون بر هفت هزار و ۴۶۹ میلیارد ریال به بخش کشاورزی آسیب واردشده است.

در همین راستا بیشترین خسارت سیلاب به مزارع و باغات به‌ویژه باغات میوه‌های گرمسیری به مساحت ۷۶۰۰هکتار، اراضی زراعی در گستره ۲۷ هزار و ۶۰۰ هکتار واردشده است ضمن اینکه تعداد هفت هزار و ۳۳۲رأس دام سبک و سنگین مردم تلف‌شده است.

سیلاب هم‌چنین ۱۴۶۸حلقه چاه، چاهک و ۵۴۰رشته قنات، ۱۲۰۸ واحد دامداری، ۹۶۲ کلنی زنبورعسل، ۶ واحد مرغداری، ۱۶۲ باب استخر ذخیره آب، ۲۲۰ مورد بند سار حفاظتی مزارع و آبخیزداری، را با خود برده است و سیستم‌های نوین آبیاری در سطح چهار هزار و ۳۹۵ هکتار، ۱۰۲ کیلومتر لوله انتقال آب،۳۱۹ کیلومتر کانال و ۱۶۱ کیلومتر جاده دسترسی به مزارع را تخریب کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.