چابهار- چابهار قرار است قطب بندری، پتروشیمی، ترانزیت و ترانشیپ و مرکز توسعه روابط با کشورهای آسیای میانه و کشورهای مستقل در حاشیه اقیانوس هند تبدیل شود لذا طبیعی است که این‌همه آرزو برای این شهر بندری می‌طلبد تا شاهد توسعه و رشد متوازن سایر زیرساخت‌های این شهر ازجمله امکانات بهداشتی و درمانی در بندری باشیم.

زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی چابهار نیازمند توسعه است

قدس آنلاین-گروه استان ها: گفتنی است دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر درمجموع بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان را تحت پوشش دارد و یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ازنظر مساحت و جمعیت زیرپوشش است اما متأسفانه امکانات موجود در آن به‌هیچ‌وجه تناسبی با این سطح خدمات ندارد.

هر چه قدر از مرکز این استان و از زاهدان به سمت جنوب استان و یا روستاها فاصله می‌گیریم امکانات بهداشتی و درمانی نیز فاصله می‌گیرند.

هرچند که مسئولان سعی کرده‌اند تا به‌طور مثال تعداد تخت‌های درمانگاهی بیمارستان امام علی(ع) را از ۲۵ تخت به تعداد ۱۹۶ تخت ارتقاء بدهند اما واقعیت این است که تأثیر چندانی در کمبودهای برجای‌مانده در این حوزه نداشته است.

انتشار کلیپی در خصوص یکی از بیماران به دلیل کمبود تخت بستری که بر روی صندلی به حالت دراز کشیده به وی سرم وصل شده بود هرچند که طرف مسئولان اعلام شد که شایعه‌ای بیش نیست اما کمبودهای درمانی در این بندر مشهود و مسئولان نیز آن را کتمان نمی‌کنند.

تفاوت چابهار با استانداردهای کشوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر  بابیان اینکه سرانه تخت بیمارستانی در کشور به ازای هر هزار نفر به میزان یک و هشتم دهم است بیان می‌کند: متأسفانه این رقم در جنوب سیستان و جنوب کمتر از عدد یک است و به مقدار ۶ دهم هم نمی‌رسد.

دکترمحمدمهران امینی فرد بابیان اینکه بسیاری از مواقع برای بستری بیماران با کمبود شدید تخت روبرو می‌شویم. می‌افزاید:  منکر کمبودها و مسائل و مشکلات در حوزه بهداشت و درمان نیستیم  اما تلاش برای کاهش مشکلات علیرغم کمبودها با جدیت ادامه دارد

وی بیان می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر درمجموع بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان را زیرپوشش دارد و یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ازنظر مساحت و جمعیت زیرپوشش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بابیان اینکه تنها راهکار رفع کمبودها تسریع در مراحل ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار است ادامه می‌دهد: این بیمارستان و پروژه درمانی که  با حضور وزیر بهداشت و درمان کلنگ زنی شد نیازمند بودجه ملی و باز کردن ردیف اعتباری مستقل است.

وی با اشاره به اینکه باید وضعیت بودجه‌ای و اعتباری و شرایط سخت اقتصادی را در نظر داشت و بر اساس واقعیت‌های

جامعه حرکت کرد اظهار می‌کند: برای افزایش شاخص‌های سلامت نیازمند بهبود شرایط اعتباری هستیم.

ضرورت توجه بیشتر

فرماندار بندر چابهار نیز که به قول وی نمی‌توان کمبودها را کتمان کرد اظهار می‌کند: مراکز درمانی چابهار همه‌روزه مراجعه‌کنندگانی از کنارک، نیک شهر، سرباز و قصر قند دارند که این موضوع خود به سطح خدمات و کمبود امکانات دامن می‌زند.

رحمدل بامری  بابیان اینکه از جاسک تا راسک با جمعیت حدوده ۷۵۰ هزار نفر به بیمارستان چابهار مراجعه می‌کنند ادامه می‌دهد: شهرستان چابهار با جمعیت ۳۰۰ هزار نفر نیازمند بیش از ۶۰۰ تخت بیمارستانی است ولی هم‌اینک کمتر از ۲۰۰ تخت دارد.

وی تأکید می‌کند: ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی از خواسته‌های به‌حق مردم محروم این منطقه است و باید مردم از امکانات لازم و پزشک بهره‌مند باشند تا مجبور به عزیمت به سایر استان‌های کشور نباشند.

وی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بهداشتی و درمانی، تخصیص ردیف ملی برای ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی، اعزام پزشک بر اساس چارت سازمانی مصوب و تکمیل خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی در چابهار را خواستار شده و می‌گوید: این شهرستان بندری باوجود داشتن فرصت‌های خوب تجاری، اقتصادی و گردشگری متأسفانه در بسیاری از شاخص‌ها از نر کشوری عقب‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.