عباسعلی کدخدایی درباره عدم بیان صریح دلایل رد صلاحیت‌ها گفت: قانون به ما اجازه نمی دهد که بخواهیم علت رد صلاحیت های اشخاص را علنی بیان کنیم و پیش از هر موضوعی باید قانون در این باره اصلاح شود.

  قانون باید درباره عدم اطلاع رسانی شفاف رد صلاحیت‌ها اصلاح شود/ آماده شنیدن سخنان تمامی دلسوزان هستیم

قدس آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با خبرنگاران و در پاسخ به این سوال خبرنگار قدس درباره اینکه چرا شورای نگهبان در خصوص انتقادات بسیاری که درباره عملکرد شورا نسبت به موضوع رد صلاحیت ها مطرح می شود بصورت صریح علت رد صلاحیت ها را اعلام نمی کند و هزینه انتقادات درباره رد صلاحیت ها را که در واقع بر اساس اجرای قانون بوده را بر عهده می گیرد؟ آیا در درون شورا نسبت به لزوم بیان شفاف رد صلاحیت ها و اقناع سازی در این باره صحبتی صورت نگرفته است، اظهار داشت: ابتدا پیش از هر موضوعی باید قانون در این باره اصلاح شود. در همین دوره هم ملاحظه کردید که ما تنها بصورت کلی ومختصر دلایل رد صلاحیت ها را در چارچوب دلایل سه گانه ای اعلام کردیم و آن دلایلی که برخی افراد به موجب آنها صلاحیت شان تایید نشده است را توضیح دادیم، اما همه اعتراض کردند که چرا این دلایل را گفتید. ما چه جوابی باید بدهیم؟ ما در یک مجموعه دلایل کلی گفتیم که علت رد صلاحیت ها یا بدلیل سو استفاده های اقتصادی و مالی است یا بخش بسیار اندکی از رد صلاحیت ها که میزان آن هم گسترده نیست ممکن است بخاطر عدم رعایت مسائل شرعی باشد و یا این رد صلاحیت ها در چارچوب مخالفت با کلیت نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته باشد. غیر از این سه دلیل، علت دیگری برای رد صلاحیت ها نیست اما برخی از آقایان ناراحت شدند و اعتراض کردند. حتی رسانه ها نیز وقتی درباره دلایل رد صلاحیت برخی افراد از ما سوال کردند که ما نه نام اشخاص را آوردیم نه فردی متهم کردیم که خدای نکرده مشخصا دارای مساله خاصی بوده است، گرچه اینها دلایلی است که همگی شان در پرونده رد صلاحیت شده موجود است.

کدخدایی ادامه داد: قانون به ما اجازه نمی دهد که بخواهیم علت رد صلاحیت های اشخاص را علنی بیان کنیم. البته معاون رئیس جمهور که برای موضوع دیگری با من تماس گرفته بودند، در حاشیه صحبت از ایشان خواهش کردم به شورای نگهبان بیایند و ما پرونده های ثبت نام کنندگان انتخابات را در اختیارشان قرار می دهیم و با توجه به اینکه ایشان هم حقوقدان هستند هر نظری را درباره پرونده افراد ارائه دادند ما هم همان را قبول می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به بخش دوم سوال خبرنگار ما درباره اینکه آیا رفت وآمد این روزهای نامزدهای اصلاح طلب و رد صلاحیت شده به شورای نگهبان، تاثیری در نتیجه بررسی صلاحیت ها و تایید دوباره آنان دارد، گفت: در طول یک دو سال گذشته درب شورای نگهبان بر روی همه باز بوده و ما همواره خواستیم این موضوع را بگوییم که درب شورای بر روی هیچ فردی بسته نیست، البته در گذشته هم همین گونه بوده است. گرچه در دوره فعلی میزان رفت و آمدها به شورا بیشتر است و دوستان تشریف می آورند و برای ما هیچ تفاوتی ندارد وابسته به کدام جناح یا گروه هستند. دو شب قبل رئیس یکی از احزاب اینجا حضور داشتند و گفتگویی را با ایشان داشتیم و روز قبلش نیز فعالین برخی از احزاب در شورا حضور یافتند و صحبت هایی بین ما رد و بدل شد.

وی افزود: تمامی دوستان اصلاح طلب، مستقلین، اصولگرا و هر کسی که دلسوز نظام است و حرفی برای گفتن دارد، ما آماده شنیدن حرف هایشان هستیم و استقبال می کنیم. خواهش مان این است وقتی که دلایل ما را درباره رد صلاحیت کاندیداها می شنوند و می بینند، برگزاری چنین جلسات و اقدامات شورا برای شفاف سازی در این زمینه بیرون از اینجا هم منعکس کنند. برای ما وابستگی افراد به جریان های سیاسی هیچ فرقی ندارد اما انتظار هم نداریم که بدون هیچ گونه طرح سوال و درخواست توضیحاتی در این باره اتهاماتی را به شورای نگهبان وارد کنند. اول بپرسند بعد اگر قانع نشدند می توانند واکنش انتقادی داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.