نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه به منظور بررسی طرح به اصطلاح صلح موسوم به «معامله قرن» آغاز شد.

آغاز نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب درباره «معامله قرن»

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین به نقل از شبکه آر تی، نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه به منظور بررسی طرح به اصطلاح صلح موسوم به «معامله قرن» برگزار شد.

در نشست امروز اتحادیه عرب که به میزبانی عراق در حال برگزاری است، احمد ابوالغیط، دبیرکل این اتحادیه گفت: فلسطین، تنها مسأله فلسطینی ها نیست؛ بلکه مسأله تمامی جهان عرب است. باید اشاره شود که طرف اسرائیلی طرح واشنگتن را به معنی نوعی هدیه و چراغ سبزی به خود قلمداد کرده است.

محمود عباس: دیگر حرف آمریکایی‌ها را باور نمی‌کنیم

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در نشست فوق العاده کشورهای عضو اتحادیه عرب درباره طرح آمریکایی معامله قرن گفت: ملت‌ها در همه جا در حال قیام کردن برای اعتراض به معامله قرن هستند. آمریکا حامی اصلی اجرای بیانیه بالفور است.

عباس گفت: ما خواستار این نشست شدیم، تا موضع خود را درباره طرح آمریکا به اطلاع شما برسانیم و مانع از آن شویم که این طرح، به عنوان چارچوب جدید مذاکره معرفی شود. ما خواستار برگزاری این نشست شدیم تا بر موضع کشورهای عربی با استناد به قطعنامه‌های بین المللی تاکید شود.

وی در ادامه با بیان این که بیانیه بالفور، یک وعده انگلیسی- آمریکایی بود، افزود بنیامین نتانیاهو اعتقادی به صلح ندارد.

محمود عباس همچنین گفت: من به ترامپ قبلا گفته بودم که معتقدم ما می‌توانیم در کشوری عاری از تسلیحات زندگی کنیم. اما پس از دیدارهایمان با ترامپ، او کمک‌ها را متوقف و اعلام کرد قدس پایتخت اسرائیل است.

عباس تصریح کرد: من (پس از این ماجرا) از گفت‌وگو با ترامپ خودداری کردم و از دریافت هرگونه نامه از او سر باز زدم؛ چرا که این طرح با ادعای اینکه با مشاوره با ما تهیه شده، آماده شده بود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین اعلام کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند «ابودیس» که روستایی کوچک در قدس است، پایتخت فلسطین باشد.

این مقام فلسطینی درباره جزئیات این طرح گفت: کرانه باختری و نوار غزه ۲۲ درصد از فلسطین تاریخی را تشکیل می‌دهد و ما به آن راضی شده بودیم و اکنون طرح آمریکا ۳۰ درصد از باقی مانده کرانه باختری را هم می‌گیرد. این طرح، به اسرائیل تسلط کامل امنیتی بر غرب رود اردن می‌دهد.

محمود عباس تاکید کرد: من هرگز در کارنامه خود این امر را که قدس را فروخته‌ام، درج نخواهم کرد. ترامپ و نتانیاهو خواستار دولتی بدون حاکمیت برای فلسطین هستند. آن‌ها به رسمیت شناختن موجودیت دولت یهود، پایتختی قدس برای اسرائیل، خلع سلاح غزه و لغو حق بازگشت را از ما می‌خواهند.

وی در ادامه تصریح کرد: جهان این ظلم را نخواهد پذیرفت و در کنار ما خواهد ماند. ما دیگر نخواهیم پذیرفت که آمریکا تنها میانجیگر در مذاکرات با اسرائیل باشد. ما برای پیگیری قضیه فلسطین راهی شورای امنیت خواهیم شد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه از قطع تمامی روابط با آمریکا و اسرائیل، از جمله روابط امنیتی خبر داد. وی گفت: به آمریکا و اسرائیل ابلاغ کردم که دیگر هیچ ارتباطی حتی امنیتی با آن‌ها وجود نخواهد داشت. به اسرائیل اعلام کردیم باید مسئولیت خود را به عنوان یک حکومت اشغالگر بپذیرد.

وی در ادامه گفت: معامله قرن کاملا مردود است و ما همچنان به صلح ایمان داریم تا یک سازوکار بین‌المللی برای آن طراحی شود.

او همچنین با رد انتفاضه مسلحانه گفت: حداکثر چیزی که در کرانه باختری رخ می‌دهد، تظاهرات مسالمت آمیز است و ما به آن پایبند هستیم. باور دارم که دوران سلاح گذشته است و ما خواهان سلاح نیستیم.

محمدعلی الحکیم: باید از تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس حمایت کنیم

وزیر خارجه عراق نیز در این نشست گفت: خواهان حمایت از حق ملت فلسطین با برپایی دولتی مستقل به پایتختی قدس هستیم.

نبیه بری: معامله قرن دعوت آشکار به از بین بردن مسئله فلسطین است

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز با اشاره به این که معامله قرن دعوت آشکار به از بین بردن مسئله فلسطین است، تاکید کرد مقاومت تنها گزینه برای آزاد کردن فلسطین و حفظ باقیمانده کرامت عربی است.

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان نیز که در این نشست حاضر بود، گفت: طرح آمریکا باید مورد بررسی قرار بگیرد و بخشی از آن تغییر کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.