کرمانشاه- استان کرمانشاه به دلیل برخورداری از شبکه ریلی ظرفیت قابل‌توجهی برای صادرات و واردات دارد و یکی از ۱۱ نقطه کشور است که قرار شد به‌عنوان بندر خشک معرفی شود اگرچه مسئولان سال گذشته عنوان کردند که این طرح دارای اشکال بوده و به دهکده لجستیکی تبدیل می‌شود اما همین آرزوی بزرگ هم تاکنون به دلایل مختلف برآورده نشده است.

«دهکده لجستیک»کرمانشاه فرصت سازی یا فرصت سوزی؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگرچه از اوایل سال ۹۶ موضوع ایجاد دهکده لجستیک و بندر خشک در کنار خط راه‌آهن کرمانشاه محدوده شهرک‌های صنعتی «فرامان» زاگرس مطرح شد اما هنوز موضوع واگذاری زمین در این پروژه لاینحل مانده است.

مسیر راه‌آهن کرمانشاه تا خسروی و اتصال استان به کشورهای عراق و سوریه ازیک‌طرف و اهمیت این پروژه تا تهران و جنوب کشور برای استان از سوی دیگر موجب شده تا بستر و موقعیت ویژه‌ای برای کرمانشاه خلق شود از همین رو بحث ایجاد دهکده لجستیک برای کرمانشاه در کنار راه‌آهن یک موضوع حیاتی است که باید با جدیت دنبال شود.

در انتظار انتقال زمین

معاون فنی اداره راه‌آهن اراک که اجرای این پروژه را برعهده‌گرفته است در این راستا اظهار می‌کند: زمینی به مساحت ۴۶۰ هکتار مشخص‌شده  که پس از انتقال زمین به راه‌آهن اقدامات لازم برای ایجاد بندر خشک انجام خواهد شد.
محمدرضا حبیبی بابیان اینکه مدیریت استان کرمانشاه باید زمین را در اختیار راه‌آهن قرار دهد اظهار می‌کند: تا زمانی سند زمین به راه‌آهن منتقل نشود نمی‌توانیم‌ اعتباری را برای اجرای بندر خشک جذب کنیم.

مخالفت شهرک‌های صنعتی

بااین‌حال مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه با اختصاص حجم‌ زیادی از زمین‌های خود به بندر خشک مخالف است و می‌گوید: ما با ایجاد دهکده خشک مخالفتی نداریم‌ اما عملاً با اختصاص ۵۰۰ هکتار از زمین‌های شهرک صنعتی زاگرس عملاً چیزی از این شهرک باقی نمی‌ماند.

بیژن کردستانی با اشاره به این موضوع که  روند حضور سرمایه‌گذاران در شهرک صنعتی زاگرس بسیار مطلوب است می‌افزاید: ازاین‌رو نمی‌توانیم بخش عمده‌ای از زمین‌های شهرک را در اختیار بندر خشک قرار دهیم.

وی عنوان می‌کند: با توجه به مطالبی که در خصوص بندر خشک بیان‌شده است ما با ایجاد بندر خشک در سطح ۲۰۰ هکتار از شهرک صنعتی زاگرس موافق هستیم.

خط‌ونشان استاندار

استاندار کرمانشاه که دغدغه راه‌اندازی هر چه زودتر این بندر را دارد در همین رابطه عنوان می‌کند : شرکت شهرک‌های صنعتی تا زمانی که هزینه را دریافت نکند زمین را در اختیار راه‌آهن قرار نخواهد داد.

هوشنگ‌ بازوند بابیان اینکه راه‌آهن باید تأمین اعتبارهای لازم را انجام دهد و سپس برای در اختیار گرفتن‌ زمین اقدام کند عنوان می‌کند: اگر راه‌آهن پولی برای ساخت بندر خشک ندارد به ما اعلام کند تا آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

بازوند اذعان می‌کند: اگر راه‌آهن با اعتبارات کم دولتی می‌خواهد بندر خشک کرمانشاه را ایجاد کند فرصت سوزی کرده است.

استاندار کرمانشاه تصریح می‌کند: ۲۵۰ هکتار برای ایجاد بندر خشک کفایت می‌کند و نیاز به مساحت بیشتری نیست؛ این‌ میزان زمین تا ۵۰ سال آینده نیز ازنظر ساخت بناها پر نمی‌شود.

بازوند با اشاره به ایجاد سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی برای راه اندازی راه آهن در کرمانشاه خاطر نشان می کند: هنر مدیران باید این باشد که از این سرمایه به خوبی استفاده کنند و بستر مناسبی برای استفاده هرچه بیشتر بخش خصوصی از این ظرفیت مهم ایجاد شود.

وی با اشاره به تاکید بر پیگیری این موضوع توسط مدیریت شهرک های صنعتی استان اذعان می کند: با اجرای این پروژه ۱۸۰ میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری صورت می گیرد و کرمانشاه با طرح دهکده لجستیکی اولین استان در اجرای این موضوع راهبردی در کشور خواهد بود.

استاندار کرمانشاه یادآر می شود: اجرای دهکده لجستیک باعث می شود که وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی توجه ویژه ای به استان کرمانشاه داشته باشند لذا انتظار داریم که این توجهات به استان با توجه به راه آهن کرمانشاه و موقعیت مهم استان، بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.