طرح نمایندگان مجلس برای ممنوعیت تولید اورانیوم با خلوص ۲۰درصد به بالا

طرح نمایندگان مجلس برای ممنوعیت تولید اورانیوم با خلوص ۲۰درصد به بالا

قدس آنلاین: جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیرا طرحی را با عنوان ممنوعیت تولید و نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای و مبارزه با آن در عرصه بین المللی  تدوین و به هیئت‌رئیسه پارلمان ارائه کرده‌اند.

هیئت‌رئیسه پارلمان نیز پس از اعلام وصول، این طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی قوه مقننه ارجاع داده است.

متن این طرح دین شرح است:

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً طرح ذیل که به امضای ۱۹ نفر ازاز نمایندگان رسیده است جهت طی مراحل قانونی تقدیم می گردد.

مقدمه(دلایل توجیهی) یکی از نگرانی‌های بزرگ همه انسان‌ها در عصر حاضر تولید انباشت و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و نیز انجام آزمایشات مربوط به آن است که زیان و ضرر ناشی از کاربرد آنها بیش از هر چیز متوجه شهروندان بی‌گناه و افراد عادی است. کاربرد این گونه سلاح‌ها علاوه بر تأثیر فوری، زیان‌های بلند مدت و جبران ناپذیری به محیط زیست بشر وارد کرده که اثر سوء آن برای سالیان دراز ماندگار خواهد بود بر این اساس با توجه به اینکه

در متون فقه اسلامی قتل و کشتار غیرنظامیان دشمن مادامی که در خدمت نظامیان نباشند نهی شده و سیره مسلمین همواره بر این امر بوده است.

فقهای بزرگ اسلامی نیز در جنگ‌ها از قتل افراد بی‌گناه نهی کرده‌اند و در این رابطه مجوز نداده‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر حرمت تولید، نگهداری و ساخت سلاح هسته ای فتوا داده و آن را حرام دانسته اند

در دکترین دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ساخت و انباشت و به‌کارگیری سلاح هسته‌ای تعریف نشده است

این ماده واحده برای طرح و تصویب در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌شود.

عنوان طرح:

ممنوعیت تولید و نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای و مبارزه با آن در عرصه بین المللی

موضوع طرح:

ماده واحده: ساخت تولید نگهداری و استفاده از انواع سلاح هسته‌ای و آزمایش آنها و نیز تولید اورانیوم با خلوص بیش از ۲۰ درصد و پلوتونیوم توسط جمهور دولت جمهوری اسلامی ایران ممنوع بوده و متخلفین علاوه بر انفصال از خدمات دولتی به مدت پنج سال به حبس تعزیری درجه چهار نیز محکوم خواهندشد.

تبصره ۱ :سازمان انرژی اتمی موظف است بر تاسیسات هسته‌ای داخلی نظارت مستمر کرده و چنانچه سطح غنی‌سازی در هر یک از واحدها از ۲۰ درصد فراتر رود مراتب را برای طرح در شورای عالی امنیت ملی و اخذ تدابیر لازم به رئیس‌جمهور اعلام کند تصمیم این شورا برای همه دستگاه‌های دولتی و ارگانها لازم الاتباع بوده و متخلفین طبق مقررات این ماده مجازات خواهند شد.

تبصره ۲ : وزارت امور خارجه موظف است به طور مستمر با هرگونه تولید، نگهداری و انباشت سلاح‌های هسته‌ای و آزمایش آنها توسط دولت‌های دیگر مخالفت کرده و تلاش کند کشورهایی که عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و پروتکل الحاقی نیستند را به عضویت در آنها تشویق کرد و گزارش سالیانه آن را برای طرح در شورای عالی امنیت ملی به رئیس جمهور تقدیم کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    0 0
    خود تحریمی از طرف جاسوس ها، دیگه فهمیدن کارشون تمومه می خوان مملکتو تخته کنن
  • علي ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    0 0
    ضرب المثلي است كه سلمانيها ( آرايشگران ) وقتي بيكار مي شوند سرِ همديگر را مي تراشند . حالا مجلس آنقدر بيكار شده كه در آخرين روزهاي دوره خود غني سازي بيش از 20% را ممنوع و آن را به ساخت سلاح هسته اي مربوط مي كند و به اين وسيله بهانه به دست دشمنان مي دهند كه ايران قصد توليد سلاح هسته اي دارد و خود را مخالف جلوه دهند .