برهم صالح امروز شنبه «محمد توفیق علاوی» وزیر سابق عراق در دولت نوری المالکی را مامور تشکیل کابینه جدید این کشور کرد.

عراق|«محمد توفیق علاوی» نخست وزیر جدید شد+زندگی‌نامه

قدس آنلاین: برهم صالح رئیس جمهور عراق پس از دو ماه از استعفای عادل عبدالمهدی  با تعیین تکلیف نخست وزیر این کشور، محمد توفیق علاوی را مامور تشکیل کابینه جدید کرد.

رسانه‌ها پیشتر از «مصطفی الکاظمی، محمد توفیق علاوی (وزیر سابق عراق در دولت نوری المالکی)، علی شکری ومحمد عبد الامیر علاوی» به عنوان چهار نامزد مطرح برای تصدی پست نخست وزیر خبر داده بودند.

پیش از این برهم صالح رئیس جمهور عراق هشدار داده بود در صورتی که نامزدی برای نخست وزیری تا روز شنبه(امروز) مشخص نشود، خود شخصا وارد عمل می شود.

بر اساس قانون اساسی عراق،  نخست وزیر باید اعضای کابینه خود را طرف حداکثر 30 روز از تاریخ ابلاغ رئیس جمهوری ، معرفی کند.

 اگر نخست وزیر مکلف، در این مدت نتواند کابینه را تشکیل دهد، رئیس جمهوری حداکثر تا پانزده روز فرد جدیدی را مامور تشکیل کابینه می‌کند.

نخست وزیر مکلف، اسامی وزرا و برنامه های آنها را به مجلس ارائه می‌کند و در صورت موافقت با تک تک وزرا و برنامه هایشان با اکثریت مطلق آرا، کابینه رای اعتماد می‌گیرد و در صورتی که وزیران نتوانند رای اعتماد کسب کنند، رئیس جمهوری تا پانزده روز فرصت دارد، نامزد دیگری را برای تشکیل کابینه معرفی کند.

در پی افزایش اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف عراق، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این کشور روز شنبه (9 آذرماه) درخواست استعفای خود را رسماً تقدیم پارلمان کرد و نمایندگان پارلمان در نشست فوق‌العاده خود در روز یکشنبه (دهم آذرماه ) با استعفای وی موافقت کردند.

نگاهی به زندگی‌نامه نخست وزیر جدید عراق:

«محمد توفیق حسین علاوی امین  الربیعی» در سال 1954 میلادی در بغداد به دنیا آمد، دوران ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در پایتخت پشت سر گذاشت و در  ادامه در رشته مهندسی معماری در دانشگاه بغداد به تحصیل پرداخت و در سال پایانی مجبور شد دانشگاه را ترک کرده و عراق را به مقصد لبنان در سال 1977 میلادی ترک کند. در سال 1980 میلادی در رشته معماری از دانشگاه آمریکایی بیروت  فارغ التحصیل شد.

در ابتدای جوانی،وارد حزب الدعوه شد و بعدها به دلیل اختلافات فکری از این حزب جدا شد.

علاوی در سال 2012 میلادی در دولت نوری المالکی به عنوان وزیر ارتباطات تعیین شد که پس از مدتی  استعفا کرد. گفته می‌شود از نظر فکری نزدیک به ایاد علاوی (نخست وزیر اسبق عراق) بوده و البته همیشه در فهرست سیاسی وی در انتخابات شرکت کرده است و از سال 2005 میلادی همواره در فهرست علاوی لیبرال بوده است که با اسامی مختلفی همچون القائمه العراقیه، القائمه الوطنیه و ائتلاف الوطنیه در صحنه سیاسی عراق فعالیت کرده است.

اعتقاد فکری وی تاسیس یک دولت مدنی است، یکی دیگر از اعتقادات وی، وحدت بین شیعیان و اهل سنت عراق است و این پیام آیت الله سیستانی را بارها تکرار کرده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.