عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، برای قوی شدن اقتصاد ابتدا باید نقصان‌های موجود با تصمیمات جسورانه اصلاح شود، گفت: فوری ترین چالش اقتصاد ایران عدم توازن کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و فوران تولید نقدینگی در بانکهاست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: تولید صادرات‌محور کلید تحقق اقتصاد قوی است

قدس آنلاین؛ علی اکبر کریمی  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تعبیر جدید قوی شدن اقتصاد که از سوی رهبر انقلاب مطرح شد در واقع راهبردی در راستای بحث اقتصاد مقاومتی می‌باشد، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای پدآفند در مقابل آسیبهای ناشی از اقدام دشمن و تکانه‌های خارجی نیست بلکه مجموعه سیاستهایی است که بر عوامل درون زا و برون نگر در اقتصاد تاکید دارد.

وی افزود، در واقع اقتصاد مقاومتی هم بر توانمندی تولید داخل تاکید دارد و هم از ظرفیتهای اقتصاد جهانی غافل نمی‌شود، در واقع اقتصاد مقاومتی منعی برای تامین ارزان نیازهای داخل کشور از بازار اقتصاد جهانی ایجاد نمی کند.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، برای توسعه اشتغال و مبارزه با بیکاری چاره ای جز تکیه بر توانمندی داخلی نداریم. از این منظر می‌توان گفت تولید صادرات محور می‌تواند این مجموعه اهداف را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه، تولید صادرات محور کلید اصلی در تحقق اقتصاد قوی است، گفت: موقعیت ایران در منطقه به گونه‌ای است که تحقق اقتصاد قوی در شرایط فعلی دور از ذهن نیست. این درحالی است که در عرصه اقتصاد داخلی چالشها و آسیبهایی وجود دارد که متاسفانه توان اقتصادی را برای مقاومت کشور در برابر تکانه‌های خارجی کاهش داده است.

کریمی تاکید کرد، هرچه قدر زیرساختهای اقتصاد داخلی تقویت شود و به لحاظ کارامدی در جایگاه بهتری قرار داشته باشیم به تحقق یک اقتصاد قوی برای ایران می‌توان امیدوارتر بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هرچند در زمینه دفاعی و علمی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم که نمونه‌های آن هر ساله در ایام دهه فجر مطرح می‌شود اما در حوزه اقتصادی نیز باید به سمتی حرکت کنیم که هر ساله دستاورد قابل ارائه در این ایام داشته باشیم.

وی با بیان اینکه، قدرت ملی در حوزه های دفاع، سیاسی و اقتصادی در هر سطحی تقویت شود بر عوامل دیگر نیز اثر گذار خواهد بود، گفت: تاکید بر قوی شدن اقتصاد به نوعی توجه و تمرکز برای رفع نقصان‌ها و چالش‌های اقتصاد نیز می‌باشد، برای حل و فصل این چالشها بایستی تصمیمات بزرگ و جسورانه برای اصلاحات گرفته شود.

کریمی با اشاره به مهمترین  چالش حال حاضر اقتصاد کشور گفت: متاسفانه بحث کمبود سرمایه در گردش با وجود نقدینگی ۲ میلیون میلیاردی یک چالش قابل توجه است که تا کنون تدبیری برای آن اندیشیده نشده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: سوال اصلی این است که چرا نظام تامین مالی ایران که بانک محور است در خدمت تولید نیست.

وی افزود، به نظر میرسد برای تقویت اقتصاد داخلی و تحقق اقتصاد قوی در گام اول باید یک سری اصلاحات فوری و جسورانه در حوزه روابط و تعاملات بانکی، نرخ سود بانکی، سپرده ها و تسهیلات انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.