سخنگوی شورای نگهبان دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران از تأیید بیش از ۵۰ درصدی ثبت‌نام کنندگان انتخابات مجلس یازدهم خبر داد. عباسعلی کدخدایی دراین‌باره تصریح کرد: «پس از نام نویسی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت‌های این افراد توسط هیئت‌های اجرایی و سپس هیئت مرکزی و هیئت نظارت استانی انجام شد که در این زمینه هم به حد کافی اطلاع‌رسانی کردیم».

هزینه نقص قانون همچنان بر دوش شورای نگهبان

مینا افرازه/

 سخنگوی شورای نگهبان دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران از تأیید بیش از ۵۰ درصدی ثبت‌نام کنندگان انتخابات مجلس یازدهم خبر داد. عباسعلی کدخدایی دراین‌باره تصریح کرد: «پس از نام نویسی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت‌های این افراد توسط هیئت‌های اجرایی و سپس هیئت مرکزی و هیئت نظارت استانی انجام شد که در این زمینه هم به حد کافی اطلاع‌رسانی کردیم».

کدخدایی ادامه داد: «مرحله بعد که اصطلاحاً به آن مرحله «شورای نگهبان اول» می‌گویند تا روز گذشته ادامه یافت و از امروز وارد مرحله «شورای نگهبان دوم» شده‌ایم و کسانی که در مرحله پیش صلاحیتشان تأیید نشده است، می‌توانند شکایت خود را در مدت سه روز اعلام کنند و ما در یک بازه زمانی ۱۰ روزه شکایت آنان را بررسی کرده و اعلام نظر می‌کنیم».

وی بیان کرد: در ابتدا حدود ۱۶ هزار و ۳۳ نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کردند که تعدادی از آنان انصراف داده و برخی از آنان در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند و درنهایت ما صلاحیت حدود ۴هزارو۵۰۰ نفر را بررسی کردیم و خوشبختانه مجموع افرادی که موردتأیید قرار گرفتند، بیش از ۵۰ درصد است و صرفاً حدود ۲۰ و چند درصد رد صلاحیت شده‌اند که بررسی‌ها ادامه دارد و ممکن است تعداد تأیید صلاحیت افزایش یابد. سخنگوی شورای نگهبان افزود: «خواهش بنده این است که دوستان و صاحبنظران سیاسی منتظر بمانند و در اظهارنظرهای خود خیلی عجله نکنند».

البته با توجه به اینکه شورای نگهبان از دیروز وارد مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها شده، افرادی که رد صلاحیت شده‌اند، می‌توانند دوباره اعتراضشان درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را به شورا ارائه دهند، به همین خاطر به نظر می‌رسد با بررسی‌های بیشتر توسط شورای نگهبان تعداد دیگری از رد صلاحیت شده‌ها بتوانند تأیید صلاحیت خودشان از شورا را بگیرند.

دعوت از معاون رئیس‌جمهور برای حضور در شورا

گرچه برخی عنوان می‌کنند که نامزدهای رد صلاحیت شده بیشتر از طیف اصلاح‌طلبان هستند و به‌نوعی می‌خواهند علت رد صلاحیت افراد را به نوع موضع‌گیری سیاسی و وابستگی حزبی آنان ربط دهند، اما بررسی اسامی رد صلاحیت شده این ادعا را رد می‌کند؛ زیرا نام بسیاری از اصول‌گرایان مطرح نیز در میان رد صلاحیت شده‌ها به چشم می‌خورد. البته از سوی دیگر، منتقدان این انتقاد را به شورای نگهبان وارد می‌کنند که چرا دلایل رد صلاحیت‌ها را به‌صورت شفاف و صریح برای عموم مردم اطلاع‌رسانی نمی‌کند. انتقادها نسبت به عملکرد شورا در خصوص رد صلاحیت‌ها و تحمیل هزینه این مسئله به شورا، محور سؤال خبرنگار قدس بود که سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به آن اظهار داشت: «ابتدا پیش از هر موضوعی باید قانون دراین‌باره اصلاح شود. در همین دوره هم ملاحظه کردید که ما تنها به‌صورت کلی و مختصر دلایل رد صلاحیت‌ها را در چارچوب دلایل سه‌گانه‌ای اعلام کردیم و آن دلایلی که برخی افراد به‌موجب آن‌ها صلاحیتشان تأیید نشده است را توضیح دادیم، اما همه اعتراض کردند که چرا این دلایل را گفتید. علت رد صلاحیت‌ها یا به دلیل سوء استفاده‌های اقتصادی و مالی است یا بخش بسیار اندکی از رد صلاحیت‌ها که میزان آن‌هم گسترده نیست، امکان دارد به خاطر عدم رعایت مسائل شرعی باشد و یا این رد صلاحیت‌ها در چارچوب مخالفت باکلیت نظام جمهوری اسلامی صورت بگیرد. غیرازاین سه دلیل، علت دیگری برای رد صلاحیت‌ها نیست، اما برخی از آقایان ناراحت شدند و اعتراض کردند. حتی رسانه‌ها نیز وقتی درباره دلایل رد صلاحیت برخی افراد از ما سؤال کردند که ما نه نام اشخاص را آوردیم نه فردی متهم کردیم که خدای‌نکرده مشخصاً دارای مسئله خاصی بوده است، گرچه این‌ها دلایلی است که همگی‌شان در پرونده رد صلاحیت شده موجود است».

کدخدایی ادامه داد: «قانون به ما اجازه نمی‌دهد که بخواهیم علت رد صلاحیت‌های اشخاص را علنی بیان کنیم. البته معاون رئیس‌جمهور که برای موضوع دیگری با من تماس گرفته بودند، در حاشیه صحبت از ایشان خواهش کردم به شورای نگهبان بیایند و ما پرونده‌های ثبت‌نام کنندگان انتخابات را در اختیارشان قرار می‌دهیم و با توجه به اینکه ایشان هم حقوقدان هستند، هر نظری را درباره پرونده افراد ارائه دادند، ما هم همان را قبول می‌کنیم».

آماده شنیدن سخنان تمامی دلسوزان هستیم

انتقادها به عملکرد شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت شده‌ها در حالی است که در روزهای اخیر میزان رفت‌وآمد افراد رد صلاحیت شده و برخی چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی به شورا افزایش‌یافته است تا بتوانند از طریق تبادل‌نظر و رایزنی‌ها افراد بیشتری را در زمره تأیید صلاحیت شدگان قرار دهند، چنان‌که چند روز پیش کدخدایی در توییتی خبر داد: «هر روز تعدادی از نمایندگانی که صلاحیت آنان تأیید نشده با اعضای شورای نگهبان ملاقات می‌کنند. مدارک و دلایل برای آنان تبیین شده و توضیحات آن‌ها استماع می‌شود. اگرچه دفاع رئیس مجلس از همکاران قابل‌درک است، ولی مناسب بود نمایندگان نیز مستندات را به رئیس مجلس ارائه می‌کردند».

در ادامه نشست خبری، کدخدایی در پاسخ به همین پرسش خبرنگار ما درباره اینکه آیا رفت‌وآمد این روزهای نامزدهای اصلاح‌طلب و رد صلاحیت شده به شورای نگهبان، تأثیری درنتیجه بررسی صلاحیت‌ها و تأیید دوباره آنان دارد، گفت: «در طول یک یا دو سال گذشته درب شورای نگهبان بر روی همه باز بوده و ما همواره خواستیم این موضوع را بگوییم که درب شورای بر روی هیچ فردی بسته نیست، البته در گذشته هم همین گونه بوده است. گرچه در دوره فعلی میزان رفت‌وآمدها به شورا بیشتر است و دوستان تشریف می‌آورند و برای ما هیچ تفاوتی ندارد وابسته به کدام جناح یا گروه هستند. دو شب پیش رئیس یکی از احزاب اینجا حضور داشتند و گفت‌وگویی را با ایشان داشتیم و روز قبلش نیز فعالان برخی از احزاب در شورا حضور یافتند و صحبت‌هایی بین ما ردوبدل شد».

وی افزود: «تمامی دوستان اصلاح‌طلب، مستقلین، اصول‌گرا و هرکسی که دلسوز نظام است و حرفی برای گفتن دارد، ما آماده شنیدن حرف‌هایشان هستیم و استقبال می‌کنیم. خواهشمان این است وقتی‌که دلایل ما را درباره رد صلاحیت نامزدها می‌شنوند و می‌بینند، برگزاری چنین جلسات و اقدام‌های شورا برای شفاف‌سازی در این زمینه بیرون ازاینجا هم منعکس کنند. برای ما وابستگی افراد به جریان‌های سیاسی هیچ فرقی ندارد، اما انتظار هم نداریم که بدون هیچ‌گونه طرح سؤال و درخواست توضیحاتی دراین‌باره اتهام‌هایی را به شورای نگهبان وارد کنند. اول بپرسند بعد اگر قانع نشدند می‌توانند واکنش انتقادی داشته باشند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.