۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 690789

مصوبه بانک مرکزی مبنی بر اخذ اسناد معتبر در نقل وانتقال‌های بیش از یک میلیارد تومان به شبکه و سیستم بانکی کشور، موضوع مهم و اتفاق نوینی در مبارزه با پولشویی، فرار مالیاتی و ثبات بازار ارزی است.

روال اخذ سند و مدرک معتبر مبنی بر چگونگی اخذ پول‌های بزرگ سال‌هاست در بانک‌های دنیا حتی کشورهای همسایه نیز انجام می‌شود، چرا که قدم مهمی در شناسایی فعالیت‌های پولشویی و جلوگیری از فعالیت‌های مبهم و غیرمولد اقتصادی به شمار می‌رود.

رصد تراکنش‌های بالای یک میلیارد تومان به عنوان تازه‌ترین مصوبه بانک‌مرکزی به دنبال شناسایی منابع پول‌های غیرشفاف است، بنابراین مبدأ و مقصد تمام تراکنش‌های بالای یک میلیارد تومان باید توأم با ارائه سند و مدرک باشد. اگر فردی ملکی خریده یا فروخته زمانی می‌تواند پول را در شبکه بانکی منتقل کند که سند معتبری به بانک ارائه دهد تا بانک ضمن انتقال آن به سیستم‌های نظارتی، در تکمیل فرایند قانونی مصوبه بانک‌مرکزی ایفای نقش کرده باشد.

ارائه سند و ثبت گواهی معتبر نه‌تنها در سیستم‌های بانکی دنیا بلکه در بورس نیز انجام می‌شود، بنابراین یکی از مهم‌ترین مقررات مبارزه با پولشویی، شناسایی مبدأ و مأخذ پول‌های بزرگی است که در بورس یا سایر فعالیت‌ها و نقل و انتقال‌ها جابه‌جا می‌شود. یکی از موارد قابل‌توجه دیگری که بانک مرکزی در راستای مبارزه با پولشویی در ماه‌های گذشته مصوب کرد، جابه‌جایی ۱۰۰میلیون تومان پول در روز بود که این مبلغ در حال حاضر به یک‌میلیارد تومان با ارائه سند افزایش یافته است.

ثبات بازار ارز موضوع دیگری است که با مصوبه کنونی بانک مرکزی محقق خواهد شد، چرا که نقل وانتقال پولی و مالی از سیستم بانکی انجام می‌شود و هر گونه چک یا حواله بانکی به صورت دقیق مورد رصد قرار می‌گیرد، بنابراین  شناسایی دست‌های پیدا و پنهان بازار ارز و ایجاد شفافیت مالی در خرید و فروش‌هایی که رهگیری آن برای دولت سخت بود، در این مصوبه محتمل و امکان‌پذیرتر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.