تا همین چند وقت پیش، عبارت «کار خودشونه» سوژه طنز توییتر و شوخی کاربران فضای مجازی با تحلیل‌های سیاسیِ آبکی بود! اوضاع سیاسی و غیرسیاسی جهان اما در این چند وقت آن‌قدر عجیب و غریب شده که حالا دیگر حتی تحلیلگرهای خبره و کارکشته هم در خیلی از موارد، معتقدند واقعاً کار خودشونه!

«آمریکا» پشت کرونا

محمد تربت‌زاده

تا همین چند وقت پیش، عبارت «کار خودشونه» سوژه طنز توییتر و شوخی کاربران فضای مجازی با تحلیل‌های سیاسیِ آبکی بود! اوضاع سیاسی و غیرسیاسی جهان اما در این چند وقت آن‌قدر عجیب و غریب شده که حالا دیگر حتی تحلیلگرهای خبره و کارکشته هم در خیلی از موارد، معتقدند واقعاً کار خودشونه! درست مثل ماجرای شیوع ویروس کرونا در چین که حالا و پس از گذشت چند هفته از مشاهده نخستین مورد آن در شهر «ووهان»، خیلی از کارشناس‌های سیاسی به این نتیجه رسیده‌اند که انتشار این ویروس، بخشی از جنگ تجاری آمریکا با چین است و غربی‌ها که حسابی از توسعه اقتصادی چین در هراس بودند، برای پشت سر گذاشتن رقیب‌ چشم بادامی‌شان، رو به روش ناجوانمردانه‌ «بیوتروریسم» آورده و ویروس کرونا را در کشور چین گسترانده‌اند. برخی‌ها هم پای شرکت‌های بزرگ داروساز غربی را وسط کشیده‌اند و معتقدند به‌زودی و پس از شیوع گسترده جهانی ویروس، این شرکت‌ها با داروی درمان کرونا وارد بازی می‌شوند و سود کلانی به جیب می‌زنند!

کدخدای اقتصاد جهانی

جنگ اقتصادی آمریکا و چین تقریباً دو سال پیش آغاز شد. زمانی که ترامپ تصمیم گرفت به وعده انتخاباتی‌اش عمل کند و بر کالاهای وارداتی چین تعرفه گمرکی ببندد. آمریکایی‌ها خیلی زود تعرفه ۳۴ میلیارد دلاری مدنظرشان را بر کالاهای چینی اعمال کردند. از آن‌طرف چینی‌ها هم برای تلافی، روی کالاهای آمریکایی تعرفه بستند و جنگ تجاری دو کشور به طور رسمی آغاز شد. هرچند رهبران دو اقتصاد بزرگ جهان پس از دو ماه جنگ تجاری، در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین، به توافق‌هایی دست پیدا کردند که قرار بود جنگ تجاری را متوقف کند اما مدتی بعد، خبر دستگیری «منگ وانژو» معاون رئیس هیئت مدیره و رئیس امور مالی شرکت بزرگ چینی هواوی، یک‌بار دیگر به آتش جنگ میان دو کشور دامن زد. درحالی که آمریکایی‌ها خیال می‌کردند از طریق جنگ تجاری می‌توانند مانع رشد اقتصادی چینی‌ها شوند اما چشم بادامی‌ها بنا به دلایل پیچیده اقتصادی مثل نرخ پایین دستمزدها در کشورشان، روز به روز قدرتمندتر می‌شدند و نبض بازارهای جهانی را بیشتر از پیش در اختیار می‌گرفتند. رشد اقتصادی چینی‌ها در چندماه اخیر آن‌قدر سرسام آور بود که بسیاری از کارشناسان این حوزه، پیش‌بینی می‌کردند چینی‌ها به زودی کدخدای اقتصادی جهان می‌شوند و سیستم اقتصادی مدنظر خودشان را جایگزین سیستم اقتصادی فعلی جهانی می‌کنند که توسط آمریکایی‌ها پایه‌گذاری شده است. رشد اقتصادی چینی‌ها که حتی جنگ تجاری هم نتوانسته بود مانع آن شود اما از چند هفته پیش و پس از شیوع ویروس کرونا در این کشور، کمی تا قسمتی متوقف شد. حالا بسیاری از کارخانه‌های بزرگ دنیا، فعالیتشان را به طور موقت در چین متوقف کرده‌اند که اگر این رویه ادامه داشته باشد، می‌تواند اقتصاد چین را در عرض چند ماه، به اندازه چندین سال عقب بیندازد و آمریکایی‌ها را یک‌بار دیگر تبدیل به پادشاه بدون رقیب اقتصاد جهانی کند.

بیوتروریسمِ آمریکا

عبارت «بیوتروریسم» توسط کارشناس‌های این حوزه، این‌طور تعریف شده است: «انتشار عوامل بیولوژیکی با هدف کشتن یا آسیب رساندن به انسان‌ها، حیوانات و گیاهان با قصد و نیت قبلی و به‌منظور وحشت‌آفرینی، تهدید و وادار کردن یک دولت یا گروهی از مردم به انجام عملی خاص یا برآورده کردن خواسته‌ای سیاسی یا اجتماعی».

برخی از تحلیلگرهای سیاسی، با استناد به این تعریف و سابقه آمریکایی‌ها در زمینه بیوتروریسم، معتقدند انتشار «کرونا» بی برو برگرد، نقشه آمریکایی‌هاست. اگر فکر می‌کنید این نظریه بیش از اندازه بدبینانه است، بد نیست ادامه مطلب را بخوانید.

کنوانسیون جهانی «بازدارندگی حقوقی کاربرد جنگ‌افزارهای بیولوژیکی» تا الان توسط بسیاری از کشورهای جهان امضا شده اما آمریکایی‌ها که معمولاً در بسیاری از این کنوانسیون‌های حقوقی، پرچمدار هستند، تا الان حاضر نشده‌اند زیر بار امضای آن بروند.

حالا به این ماجرا اضافه کنید خبری را که مدت‌ها پیش از انتشار ویروس کرونا در چین، در رسانه‌ها منتشر شده بود؛ انستیتوی ملی بهداشت آمریکا چند وقت پیش اعلام کرده بود در حال کار روی واکسنی خاص علیه نوعی ویروس جدید است! ویروسی که حالا خیلی‌ها معتقدند همان کرونا بوده و آمریکایی‌ها پیش از انتشار آن در چین، فکر در امان ماندن خودشان و شهروندانشان را کرده‌اند.

ذوق‌زدگی آقای وزیر

محکم‌ترین مدرکی که دست داشتن آمریکا در شیوع ویروس کرونا را تأیید می‌کند، مصاحبه «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا با «فاکس نتورک بیزینس» است که فیلم آن حسابی در فضای مجازی سروصدا به راه انداخته است. راس در بخشی از مصاحبه‌ جنجالی‌اش می‌گوید: «نمی‌خواهم در مورد این بیماری بسیار تاأسف‌آور و وخیم شادمانی کنم ... (اما) واقعیت این است که این مسئله موجب می‌شود در مورد زنجیره تأمین محصولات فکر شود... بنابراین فکر می‌کنم این مسئله به تسریع در بازگشت شغل‌ها به آمریکای شمالی کمک خواهد کرد... بخشی از این شغل‌های جدید در آمریکا و بخشی هم می‌توانند در مکزیک باشند».

از آن‌طرف برخی از رسانه‌های چینی هم مدعی شده‌اند انتشار کرونا ربطی به سوپ خفاش ندارد و این ویروس نخستین بار در یک آزمایشگاه در شهر ووهان دیده شده و از آنجا به تمام کشور سرایت کرده است.

پیش‌بینی کرونا در سال ۲۰۱۱

دست داشتن آمریکایی‌ها در ماجرای انتشار کرونا هرچند کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد اما آمریکایی‌های منتقد سیاست‌های دولتشان، مدت‌هاست به این روش مبارزه ناجوانمردانه دولتمردانشان با رقبای سیاسی و اقتصادی عادت کرده‌اند. نمونه‌اش هم انبوهی از فیلم‌های آخرالزمانی ساخته شده در هالیوود که در بسیاری از آن‌ها، دولت آمریکا ویروسی خاص را برای منافع سیاسی و اقتصادی، در جهان انتشار می‌دهد. یکی از این فیلم‌های آخرالزمانی به نام «شیوع» اما چند روزی است که حسابی در فضای مجازی حاشیه ساز شده است. فیلمی که سال ۲۰۱۱ تولید شده و در باره گسترش ویروسی شبییه به کرونا در جهان است. در فیلم شیوع، دقیقاً تمام اتفاق‌هایی که در چند هفته اخیر به وقوع پیوسته، پیش‌بینی شده است. منبع ویروسِ داخل فیلم، مثل منبع ویروس کرونا، خفاش است و علائم آن هم مو نمی‌زند با علائم کرونا. جالب‌تر اینکه انتشار این ویروس، دقیقاً از چین آغاز می‌شود و سپس به تمام جهان می‌رسد!

با تمام این حواشی اما به جز چندین نفر از دولتمردان روسیه که به طور رسمی دولت آمریکا را مقصر انتشار ویروس کرونا در جهان اعلام کرده‌اند، هنوز منبع رسمی دیگری، این موضوع را تأیید نکرده، اما موج گسترده‌ انتقادهای مجازی و رسانه‌ای، حالا دامنگیر دولت آمریکا شده و دولتمردان این کشور بیشتر از همیشه زیر فشار افکار عمومی قرار گرفته‌اند و به نظر نمی‌رسد اگر دست داشتنشان در این ماجرا اثبات شود، بتوانند به راحتی از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.