ترکیب رنگ‌های سبز، آبی، قرمز و... به وجود آورنده آثاری است که گذشته‌های خوب را یادآوری و حس خوب نوستالژی را ایجاد می‌کند.

یادآوری حس‌های نوستالژی با مکتب سقاخانه

سرورهادیان/

 ترکیب رنگ‌های سبز، آبی، قرمز و... به وجود آورنده آثاری است که گذشته‌های خوب را یادآوری و حس خوب نوستالژی را ایجاد می‌کند.

«پرنده در آواز آغاز می‌شود» نمایشگاه انفرادی هنرمند نقاش جوان شهرمان مهناز علیرضایی است که این روزها در نگارخانه فرزاد با 38 اثر به سبک سقاخانه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

از مدیریت صنعتی تا نقاشی

این هنرمند نقاش متولد 1370 کارشناس نقاشی از دانشگاه فردوسی مشهد است و در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره ورودش به فضای هنر می‌گوید: دیپلم علوم تجربی هستم، پدر و مادرم هر دو معلم هستند. نقاشی را از کودکی دوست داشتم. سال 88 در رشته مدیریت صنعتی قبول شدم و ترم اول را نیز گذراندم. ترم دوم را ثبت‌نام کردم که نتیجه‌ کنکور رشته‌های نیمه متمرکز در بهمن ماه اعلام شد و من در رشته  کارشناسی نقاشی پذیرفته شدم.

وی می‌افزاید: خانواده‌ام که علاقه من به نقاشی را دیدند موافقت کردند این رشته را ادامه دهم. خیلی خوشحالم در رشته‌ای که همیشه به آن علاقه داشتم، تحصیل کردم.

انار، پرنده، نقوش فرش

علیرضایی با اشاره به اینکه تکنیک همه آثارش اکرولیک و سبک کارها، سقاخانه است، بیان می‌کند: در این نمایشگاه 38 تابلو با سبک سقاخانه برگرفته از نقاشی فولکولور در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است و در تمام آثار تم ایران که برگرفته از سنت‌هاست، دیده می‌شود. در این نمایشگاه اشکال مشترکی همچون انار، سیب، پرنده، آینه و شمعدان، اسب، نقوش فرش‌های ایرانی و... وجود دارد.

یک امضای رنگی 

وی درباره آثارش که دارای تشابه رنگی مشترکی است، اظهار می‌کند: سال‌هاست به این رنگ‌ها رسیده‌ام. رنگ‌های گرمی که اثرشان در زندگی روزمره با من نیز همراهند. خیلی‌ها معتقدند آثارم دارای یک امضای رنگی است.

وی که عضو مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی ایران است، توضیح می‌دهد: این چهارمین نمایشگاه من است. حضور در نمایشگاه‌ گروهی نقاشی نگارخانه فردوسی(سال92)، نمایشگاه انفرادی نقاشی و نمایشگاه گروهی عکس در نگارخانه آرتین(سال94) در رزومه هنری من دیده می‌شود که البته در نمایشگاه «پرنده در آواز آغاز می‌شود» کاملاً به آنچه که مختص به علاقه خودم است، بیشتر نزدیک شده‌ام.

سقاخانه و قرابت با حس‌های من

این هنرمند که بیشتر طرح‌های خویش را برگرفته از زیبایی طبیعت می‌داند، تأکید می‌کند: سبک سقاخانه را به دلیل نزدیک بودن به روحیه‌ام انتخاب کردم. سبکی که به علاقه‌مندی من نزدیک است. علاقه‌ به اشیای قدیمی، سنت‌ها، نقوش فرش و... به من حس خوبی می‌دهد.

وی درخصوص چشم‌انداز آینده هنری خود، بیان می‌کند: بعد از دانشگاه از محضر استاد هراتی بیشتر درباره سبک سقاخانه آموختم و در حال حاضر سفارشات و شاگردانی نیز دارم. حتی از طریق فضای مجازی مخاطبانی از سایر شهرها همچون تهران، اصفهان، شیراز و... دارم. خوشبختانه سفارش‌هایی هم از ایرانی‌های مقیم کشورهایی چون روسیه، کانادا، استرالیا  و...دارم. در حال حاضر تلاشم را برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد در تهران گذاشته‌ام. البته این تلاش صرفاً به منظور گرفتن مدرک نیست، زیرا معتقدم هر فردی باید تا آخرین لحظه زندگی به یاد گرفتن ادامه دهد.

حس خوب به مخاطب

مهناز علیرضایی تصریح می‌کند: در این نمایشگاه بسیاری از افراد که مخاطب عام هستند از آثارم خوششان می‌آید و می‌گویند دیدن این آثار حس خوبی به آن‌ها می‌دهد، اما واقعیت این است که به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توان توقع داشت همه مردم خرید آثار هنری و تابلوهای نقاشی را در اولویت خرید سبد خانوار قرار دهند.

لازم به ذکراست نمایشگاه «پرنده در آواز آغاز می‌شود» تا 16 بهمن از ساعت 17 تا 20 در نگارخانه فرزاد مشهد به نشانی سجاد 2 - گلریز 2- پلاک 10 پذیرای علاقه‌مندان به هنر نقاشی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.