یاسوج- وقتی مسابقات زمستانه و به ویژه اسکی از کانال های مختلف تلویزیون و ماهواره ای در کوه های«آلپ» پخش می شود احتمالا برخی از مخاطبان این آرزو را در دل می پروراند که کاش آن ها هم در کوه های آلپ حضور داشتند و از این طبیعت زیبا بهره می بردند غافل از اینکه این ظرفیت ها و نعمات خدادادی در جای جای کشور ما فراهم است اما به دلیل بی توجهی به آن از نظر ها پنهان مانده است!

کهگیلویه و بویر احمد ظرفیت سرمایه گذاری دارد سرمایه گذارندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها:پیست اسکی «کاکان» در ۱۸ کیلومتری شمال شهر یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد از جمله مناطقی است که ظرفیت های بسیاری برای رونق گردشگری و تفریحات زمستانه دارد و با اینکه مسئولان استان تاکنون آرزوهای بسیاری برای آن داشتند اما آرزوی توسعه این منطقه به تحقق نرسیده است.

ظرفیت های مغفول مانده

پیست کاکان به طول ۶۰۰ متر در جاده ارتباطی یاسوج - اقلید و در منطقه سردسیری کاکان شهرستان بویراحمد قرار دارد.

این پیست در تابستان و زمستان همواره طرفداران بی شماری دارد که ازدحام خودرو ها افزون بر هزار خودرو در روز خود گواه علاقه استفاده گردشگران از این مکان است.

پیست کاکان در سال ۱۳۷۳ با نصب یک دستگاه بالابر افتتاح شد و سپس تا سال ۸۴ امکانات آن با سه تله اسکی شامل یک دستگاه بالابر برای افراد مبتدی و ۲ دستگاه بالابر اسکی بازان حرفه ای افزایش یافت. 

کمبود اعتبارات و نبود وسایل تخصصی پیست کاکان را  از دسترس رونق اقتصادی دور نگاه داشته است.استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد در آخرین بازدید مسئولان استانی از پیست کاکان بر این باور بود که این پیست قابلیت تبدیل شدن به جاذبه ای گردشگری در چهار فصل را داراست و می توان با تجهیز آن به امکاناتی همچون پیست اسب سواری، زمین های بازی از جمله هاکی و دیگر امکانات لازم، زمینه استقبال گردشگران داخلی و خارجی را فراهم آورد اما متاسفانه این آرزو ها محقق نشد.

اگر چه امسال به دلیل بارش بسیار خوب برف که در حال حاضر ارتفاع برف در پیست را به یک متر رسانده فرصت خوبی برای علاقه مندان ورزش اسکی فراهم کرده است اما کمبود اعتبارات و نبود وسایل تخصصی این پیست را از دسترس رونق اقتصادی دور نگاه داشته است .

کمبود امکانات

در همین رابطه رئیس هیئت اسکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه رونق بخشیدن به این پیست نیازمند برخی سرمایه گذاری ها و توجهات لازم است ابراز می کند: این پیست پتانسیل بسیار مناسبی برای جذب گردشگر و هم چنین حضور ورزشکاران سراسر کشور دارد اما متاسفانه به دلیل نبود برخی امکانات و فرسودگی تجهیزات عملا بهره برداری لازم را ندارد.

علی اسد پور با بیان اینکه هنوز برخی امکانات رفاهی و ضروری مانند گاز و آب لوله کشی برای رستوان فراهم و تامین نشده است ابراز می کند: برای آماده سازی پیست به منظور استفاده ورزشکاران باید سطح آن توسط ماشین «برفکوب» کوبیده و تسطیح شود اما این امکان در حال حاضر فراهم نیست.

وی ابراز می کند: پیست اسکی کاکان دارای یک ماشین برفکوب بوده اما نیاز به تعمیر دارد و هزینه مورد نیاز آن ۶۰۰ میلیون ریال است که تاکنون این اعتبار تامین نشده و هیچ نهاد و سازمانی هم زیر بار تامین این هزینه نمی رود.

وی با اشاره به ضرورت تامین برخی تجهیزات تخصصی در این پیست نیز اظهار می کند: به طور مثال موتور «اسنومبیل» که برای مواقع بحران و حمل مصدوم استفاده می شود در این پیست جود دارد اما این خودروی موتوری هم نیازمند تعمیر است و حدود ۱۵۰ میلیون ریال هزینه در بر دارد که به دلیل نبود منابع غیر قابل استفاده مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.