رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: از 150 هزار میلیارد تومان تصدی‌های واگذار شده دولت کمتر از 5 درصد یعنی 5 هزار میلیارد تومان با چالش مواجه شده است.

۴ درصد واگذاریها چالش دارد/می‌خواهیم سازمان خصوصی‌سازی یک اتاق شیشه‌ای شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، علیرضا صالح امروز در جمع خبرنگاران  و در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه از سال ۸۰ تاکنون چه میزان از واگذاریها مشکل­دار و چالش­دار بوده، گفت: در ۱۸ سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان ( به قیمت روز) واگذاری صورت گرفته که از این رقم کمتر از ۵ هزار ملیارد تومان معادل ۴  درصد با چالش همراه بوده است که این واگذاری­های چالش دار، حدود ۹ شرکت را شامل می­شود.

وی ادامه داد: هر چند ۹۵ درصد واگذاریها موفق بوده اما ما روی همین ۵ درصد عدم توفیق هم حرفهای زیادی داریم و معتقدیم نباید هیچ چالشی در واگذاریها وجود داشته باشد. عامه مردم موفقیت ۹۵ درصدی خصوصی سازی را تایید نمی کنند و افکار عمومی به ویژه با حاشیه های ایجاد شدخ در ۱۶ ماه گذشته، خصوصی سازی را بسیار متفاوت از نگاه آماری و ارقامی سازمان خصوصی سازی می دانند.

صالح افزود: واقعیت این است که از طریق اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی صنایع بزرگ کشور خصوصی شده و بنگاه­های زیادی از قبیل پتروشمیها، معادن سنگ آهن، بانک­ها، فولادسازی و پالایشگاهها به بازار بورس وارد شده اند. در میان واگذاریها هلدینگ خلیج فارس وجود دارد که از محل آورده خود و منابع صندوق توسعه ملی در پالایشگاه گاز بیدبلند ۵/۳ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری انجام داده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص راندمان کاری شرکتهای واگذار شده در مقایسه با دوران تصدی­گری دولت گفت: برای پاسخ به  این سوال باید وضعیت شرکتها را ظرف ۳ سال پس از واگذاری و مقایسه آن با ۳ سال قبل از واگذاری، بررسی کرد که بر این اساس کف بهبود کارایی این شرکتها بالای ۱۵ درصد است.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی، شرکتهای واگذاری مشمول واگذاری را حق ۸۰ میلیون ایرانی دانست و خاطر نشان ساخت:  حاصل ۱۰۰ سال سرمایه گذاری را به ما داده اند تا مبتنی بر اهدافی نظیر ارتقا کارایی سرمایه های فیزیکی و انسانی و توسعه عدالت اجتماعی، وارد کردن مردم به بازار سرمایه و اقتصاد خصوصی سازی کنیم. ما اطلاعات محرمانه در سازمان خصوصی سازی نداریم و هدف مان تبدیل سازمان خصوصی سازی به اتاقی شیشه ای است بدان معنی که رانت اطلاعاتی برای برخی وجود نداشته باشد و مردم به صورت یکسان و در فضایی رقابتی و شفاف تمام فرایند واگذاری و اطلاعات و قیمت گذاری را از طریق رسانه­ها بدانند.   

به گفته وی اطلاعات مربوط به مجموع واگذاریهای امسال و سال آینده هر استان روی نقشه و در سایت سازمان درج می شود تا مردم در جریان جزییات باشند.

صالح بر حذف واگذاری از طریق مذاکره و پررنگ تر کردن بازار سرمایه در واگذاریها تاکید کرد و ادامه داد: اهلیت سنجی مشتریان هم از طریق آیین نامه و شیوه نامه  مصوب هیات واگذاری خواهد بود تا علاوه بر وسع مالی، تخصص و سابقه مدیریت هم برای خریداران لحاظ شود. از شورای هماهنگی سران قوا اجازه گرفته ایم صندوقهای سرمایه گذاری معامله پذیر را راه اندازی کنیم تا در این قالب به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان (۲۰ درصد سهام ۵ پالایشگاه بزرگ کشور) را داز طریق بورس به مردم واگذار و سرمایه های خرد را جذب کنیم. بدین صورت که کد ملی افراد جایگزین کد بورسی خواهد شد و  برای عامه مردم هم تا ۲ میلیون تومان، ۱۵ درصد تخفیف قائل خواهیم شد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی پیسش بینی کرد از این طریق ۴ تا ۵ میلیون نفر به بازار سرمایه وارد شوند. وی با اشاره به پذیرش مجموعه شرکتهای مادر تخصصی در بورس ادامه داد: این شرکتها حتی اگر واگذار نشوند، هلدینگهای بزرگ دولتی که تاکنون کمتر پاسخگوی مردم بوده اند، رفتار حرفه ای بورسی در پیش خواهند گرفت.

صالح در خصوص سرنوشت کشت و صنعت مغان و امکان بازگشت این مجوعه به دولت هم گفت: کرجع دعاوی، هیات داوران است و منتظریم نظر این هیات در خصوص ابهامات وارد شده از سوی نهادهای نظارتی اعلام شود. چنانچه این مجموعه به دولت برگردد قطعا به دنبنال پذیرش آن در بورس خواهیم بود.

وی همچنین واگذاری استقلال و پرسپولیس را منوط به آماده سازی و شفاف شدن اطلاعات مالی این دو باشگاه دانست و تاکید کرد: نیمه اول سال آینده این دو باشگاه واگذار می شوند؛ به دنبال رها سازی این دو باشگاه که سرمایه ملی هستند، نیستیم و معتقدیم هنر نیست که تا پایان سال و بدون رفع ابهامات، این دو باشگاه مشکل دار را واگذار کرد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی همچنین با متقاوت خواندن ارزش سهام عدالت شهروندان اظهار داشت: میزان سود پرداختی مشمولان تا پایان هفته آینده مشخص و پرداخت آن از اول اسفند با اولویت مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی به آغاز می شود و پیش بینی می شود سود سهام ۲۰۰ هزار تومان باشد.

وی زمان آزادسازی سهام را منوط به اخذ مجوز قانونی از مجلس و اجازه رهبری دانست و گفت: اگر تا پایان سال مجوز قانونی و اجازه رهبری را اخذ کنیم تا پایان آبان ۹۹ سهام عدالت، معامله پذیر خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.