مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: اقدامات احیایی تالاب‌های استان طی دو سال اخیر با جدیت در حال پیگیری و انجام است.

۶ تهدید در کمین تالاب‌های خراسان رضوی / تغییر کاربری اراضی در خراسان رضوی جدی شد

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی  اظهار داشت: در خراسان رضوی هشت تالاب در فهرست مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان هستند و ۹ منطقه دیگر به عنوان تالاب معرفی شده‌اند.

وی رودخانه‌های حفاظت شده «تجن و کشف رود»، اثر طبیعی ملی دریاچه بزنگان، بخشی از کال «مژن‌آباد» واقع در منطقه حفاظت شده «سیرخون»، بخشی از رودخانه کال شور سبزوار واقع در پناهگاه حیات وحش شیراحمد، دریاچه چشمه سبز گلمکان واقع در منطقه حفاظت شده بینالود، رودخانه شمخال واقع در منطقه حفاظت شده در بادام وکال شور گناباد واقع در مناطق شکار ممنوع نوبهار و سه کوهک  را به عنوان تالاب‌های حائز اهمیت استان و درفهرست مناطق تحت مدیریت محیط زیست عنوان کرد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: رودخانه‌های «هریرود»، «زنگلانلو»، «اترک»، «لائین»، «ایده لیک» و کال‌های «مژن آباد»، کال شور سبزوار، گناباد و چشمه سبز گلمکان نیز به عنوان مناطق مستعد جهت معرفی به عنوان تالاب مطرح هستند.

همتی گفت: علاوه بر آن براساس تعریف کنوانسیون رامسر از تالاب‌های طبیعی و مصنوعی، ۵۱ منطقه در استان قابلیت معرفی به عنوان تالاب  و میکرو تالاب را دارند که از آن جمله می‌توان به پیت لندها، سدها، آب بندان‌ها و... اشاره کرد.

همتی ادامه داد: در موضوع مدیریت تالاب‌ها فاکتورهای مختلفی اثرگذارند و یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تغییرات اقلیمی است و مهم‌ترین تالاب استان که به عنوان اثر طبیعی ملی دریاچه بزنگان نگین سبزی در طبیعت استان به شمار می‌رود به شدت متأثر از تغییرات اقلیمی است.

وی ضرورت شناخت ارزش‌ها و قابلیت‌های تالاب را نخستین گام برای حفظ و احیای آنها برشمرد و گفت: از آنجا که رسیدن تالاب به سطح مطلوبی از ذخیره آبی، توان مدیریت تغییرات اقلیمی و رویدادهای آب و هوایی را بالا می‌برد و به واقع یک راهکار طبیعی برای سازگاری با این تغییرات به شمار می‌رود، برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار و استفاده از همه ظرفیت‌ها به ویژه ظرفیت عظیم مشارکت جوامع محلی برای حفظ و تقویت زیست بوم‌های آبی استان به طور جدی در حال انجام است.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تغییر اقلیم، کاهش آب ورودی تالاب‌ها از منابع آبی بالادستی، اجرای طرح‌های توسعه و زیربنایی بزرگ بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی، ورود انواع آلاینده‌ها شیمیایی و فیزیکی، شکار و صید غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی را از تهدیدات و مشکلات تالاب برشمرد و افزود: اقدامات احیایی تالاب‌های استان طی دوسال اخیر با جدیت در حال پیگیری و انجام است.

وی به انجام مطالعات برنامه مدیریت زیست بومی تالاب‌ و رودخانه‌های در معرض خطر (تجن و کشف رود)، تدوین برنامه حفاظت از تالاب از طریق مشارکت ذینفعان، مرمت و تکمیل و بازسازی مراکز پایش و واحدهای حفاظتی، پیگیری حقابه‌های زیست محیطی و جریان اکولوژیکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها و دبی پایه مطابق با قوانین، مصوبات و برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: اجرای عملیات برنامه مدیریت زیست‌بومی با ایجاد و بهسازی کانال، اجرای عملیات احیاء حفاظت و مدیریت  تالاب از طریق کانال‌کشی، لوله‌گذاری و احداث مخاذن انتقال آب و عملیات بیومکانیکی و آبخیزداری  در کنار آموزش، اطلاع‌رسانی و مشارکت جوامع محلی تاکنون در این زمینه بسیار یاری‌گر بوده است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.