دهیار روستای کنگ گفت: هنوز یک خشت هم در روستا جابه‌جا نشده، طرح هادی فعلا در حال جمع‌بندی نهایی است، اگر بخواهیم این طرح را انجام دهیم کاملا قانونی و متناسب با بحث روستا جلو می‌رویم.

هنوز یک خشت هم جابه‌جا نشده/ طرح هادی را قانونی پیش می‌بریم

به گزارش قدس آنلاین، سید مصطفی هاشمیان، در خصوص تخریب روستای کنگ، اظهار کرد: روستای کنگ جزو روستاهای گردشگری شهرستان است که ساختار معماری آن سنتی و قدیمی است.

دهیار روستای کنگ اولویت اول دهیاری و شورای روستا را حفظ بافت ارزشمند روستا عنوان کرد و افزود: ما موظفیم که این بافت ارزشمند را حفظ کنیم.

وی با اشاره به طرح هادی در روستاها بیان کرد: این طرح در واقع حوزه عمل دهیاری طی ۱۳ سال است که هر ۱۰ سال یکبار بازبینی می‌شود.

هاشمیان خاطرنشان کرد: حوزه عمل ما دهیارها بر اساس طرح هادی است که بنیاد مسکن تصویب می‌کند همچنین اداره میراث فرهنگی در زمان بررسی و تصویب در کمیسیون حضور دارد و این طرح با حضور تمام ارگان‌های مربوطه مصوب می‌شود.

دهیار روستای کنگ با بیان اینکه در طرح هادی روستای ما یک معبر ۶متری از وسط روستا دیده شده که متعلق به سال ۸۸ است، ابراز کرد: این معبر کاملا قانونی است و  ما به عنوان مدیر اجرایی روستا می‌خواهیم این طرح را اجرا کنیم.

وی افزود: از اجرای این طرح چند هدف داریم، به عنوان مثال ۳۰۰ الی ۴۰۰ خانه متروکه در کنگ وجود دارد که ساکنان آنها به دلیل اینکه عبور و مرور و بازسازی منازل سخت است، این مکان‌ها را رها کرده و به شهرستان و استان‌های دیگر نقل مکان کرده‌اند.

هاشمیان تصریح کرد: راهی که مردم بتوانند این مخروبه‌ها را ساخته و بازسازی کنند و روستا فعال شود این است که یک راه دسترسی داشته باشیم، تا به وسیله آن امکان حمل مصالح وجود داشته باشد و مردم خانه‌هایشان را بسازند، البته ساخت‌وسازها بر مبنای معماری روستا است.

دهیار روستای کنگ هدف بعدی را تقویت زیر ساخت‌ها برشمرد و اضافه کرد: در وسط روستا به دلیل شرایط توپوگرافی، معماری خاص و شیب روستا مشکل تأمین آب شرب و گاز را داریم، اما با این معبر دسترسی به زیرساخت‌ها فراهم شده و این هدف نیز برآورده می‌شود.

وی با تأکید بر این مطلب که هدف بزرگ ما در بهره‌برداری از این معبر ماندگاری بیشتر گردشگران در روستا است، متذکر شد: ماندگاری گردشگران در روستای کنگ کم است، به همین دلیل بحث راه‌اندازی بازار محلی را در این معبر داریم و این معبر به صورت کاملا سنتی و متناسب با بافت روستا اجرا می‌شود.

هاشمیان ادامه داد: بحث بازارچه صنایع دستی و محصولات محلی را در این مکان داریم و اجازه تردد ماشین در این مکان را نمی‌دهیم مگر در مواردی خاص که مربوط به ساخت‌وساز است.

دهیار روستای کنگ با بیان اینکه قانون این اجازه را داده که این معبر را بازگشایی کنیم، عنوان کرد ۶۰ الی ۷۰ درصد مسیر معبر مخروبه است، در واقع ما دیواره‌های مخروبه‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم، تنها در مواردی اندک خانه‌های قدیمی را تخریب می‌کنیم، ضمن اینکه هنوز اقدامی را انجام نداده‌ایم.

وی افزود: بازگشایی معبر کلی هزینه دارد و طی جلسه‌ای که با خبرنگاران دغدغه‌مند در حوزه میراث فرهنگی برگزار کردیم قرار شد اگر راهکار جایگزینی دارند؛ به دهیاری و شورای روستا ارائه دهند.

هاشمیان یادآور شد: هدف اصلی ما رفاه عمومی مردم و حفظ بافت با ارزش روستا است، طرح هادی اصلا شروع نشده است و با این وضعیت فعلا شروع نمی‌شود، زیرا باید توافق‌های مالکان را بگیریم و بعد مشخص شود که این توافق‌ها باید به چه صورت باشد.

دهیار روستای کنگ با اشاره به اینکه به علت خاص بودن این روستا میراث‌فرهنگی و بنیاد مسکن وارد کار شده‌اند، ابراز کرد: ابتدا باید تمام توافقات گرفته شود اگر طرح جایگزینی وجود نداشت و امکان اجرا بود این طرح را انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: بحث زمین معوق را نیز داریم، که بنیاد باید در اختیار مالک قرار دهد و بحث بعدی صدور مجوز ساخت‌وساز است.

هاشمیان افزود: تمام این موارد در مراحل مقدماتی است و هنوز  یک خشت هم جابه‌جا نشده است، طرح فعلا در حال جمع‌بندی نهایی است، اگر بخواهیم این طرح را  انجام دهیم کاملا قانونی و متناسب با بحث روستا جلو می‌رویم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.