۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 690884

درحالی چشم انداز تبرئه دونالد ترامپ در دادگاه استیضاح با توجه به رد احضار شهود از سوی جمهوریخواهان، از هم اکنون هویدا شده که به نظر می رسد با نبود اکثریت حزبی در مجلس سنا، استیضاح ترامپ پوچ خواهد بود.

اگر سنا ترامپ را تبرئه کند چه اتفاقی می‌افتد؟

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ دهمین روز محکمه استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با رد درخواست دموکرات ها مبنی بر احضار شاهدان جدید، از سوی جمهوری‌خواهان پایان یافت و زمینه برای تبرئه احتمالی ترامپ در هفته آینده فراهم شد.

دهمین جلسه دادگاه اما در حالی به پایان رسید که اکثریت جمهوریخواهان سنا موافقت کردند که روز چهارشنبه رأی گیری نهایی درباره این پرونده انجام شود.

در این بین سناتورهای دموکرات‌ که تلاش می‌کردند شرایط را برای احضار شهودی همچون «جان بولتون» به جلسه استیضاح ترامپ فراهم کنند، در رسیدن به این هدف شکست خوردند.

«سوزان کالینز» از ماین و «میت رامنی» از یوتا، سناتورهای جمهوری‌خواه به دموکرات ها رای دادند ، اما این کافی نبود؛ ۵۱ سناتور جمهوری‌خواه در برابر خوست دموکرات‌ها، ایستادگی کردند تا به این ترتیب جلسات استیضاح دونالد ترامپ به پایان خود نزدیک شود و سومین دادگاه برای تهدید به حذف رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده با اطمینان از تبرئه ترامپ خاتمه یابد.

اما آخرین مرحله از فرآیند محاکمه ترامپ، روز چهارشنبه (۲۱:۰۰ به وقت گرینویچ) و با رای‌گیری از ۱۰۰ سناتور حاضر در کنگره به انجام خواهد رسید. سناتورها روز چهارشنبه رای خواهند داد که آیا از نظر آنها دونالد ترامپ همچنان بابد به کارش به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده ادامه دهد یا نه. فرآیندی که البته پاسخ به آن، حتی قبل از آغاز جلسات استیضاح نیز بدیهی بود.

روند استیضاح جز یک مورد همان طور که مدنظر ترامپ بود پیش رفت؛ چراکه وی تمایل داشت تمام مسائل مربوط به استیضاح پیش از مراسم سخنرانی سالانه او که روز سه شنبه خواهد بود پایان یافته باشد و او با خیالی آسوده از تبرئه شدن در آن مراسم شرکت کند اما این اتفاق نخواهد افتاد.

تبرئه ترامپ در مجلس سنا یعنی در دادگاهی - که حتی باوجود تمرکز شدید دموکرات ها برای دعوت از شهود در نهایت بدون حضور شاهد پایان یافت- کاملاً مسلم است ، جایی که متحدان جمهوریخواه وی اکثریت را در اختیار دارند و برای  استیضاح وی نیاز به دو سوم از آرای سناتورها است.

حتی افشاگری‌های روز جمعه «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی، نتوانست سناتورهای جمهوری خواه را -که می گفتند به اندازه کافی شنیده اند- هم تحت‌الشعاع قرار دهد.

ترامپ ماه گذشته در مجلس نمایندگان به اتهام سوءاستفاده از قدرت و جلوگیری از روند بررسی استیضاح در کنگره مورد استیضاح قرار گرفت؛ او متهم است که تلاش کرده مقامات اوکراین فرا ترغیب کند تا در مورد رقیب دموکراتیکش «جو بایدن» تحقیق کند و  از کمک های نظامی به عنوان اهرمی برای فشار آوردن به رئیس جمهور اوکراین استفاده کرده است.

روند کلی محکمه استیضاح در سنای آمریکا تا کنون نشان داده است که آرا در موافقت یا مخالفت با مسائل مطرح شده به صورت حزبی داده می شود و احتمال سلب قدرت از ترامپ بسیار دور از انتظار است.

تبرئه ترامپ و افزایش قدرت کاخ سفید

در حالی که «چاک شومر» رهبر دموکراتهای سنا تصمیم کنگره را "فاجعه ای در مقیاس بسیار بزرگ" خواند و گفت: آمریکا این روز نامیمون را به یاد خواهد داشت که سنا به مسئولیت‌هایش عمل نکرد، روزی که سنا از حقیقت روی برگرداند اما جمهوریخواهان گفتند که تبرئه ترامپ توجیه پذیر و اجتناب ناپذیر است.

سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام که یکی از شخص معتمد ترامپ است، گفت: "هرچه زودتر این مسئله جمع شود بهتر است؛ اجازه بدهید موضوع را خاتمه دهیم و صفحه جدیدی را باز کنیم."

«میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت سنا، نیز در این باره گفت:‌ "دیگر نیازی نیست سنا پرونده تحقیقات را مجددا باز کند. در روزهای آینده دادرسی استیضاح ترامپ را جمع‌بندی شده و به پایان می‌رسد."

سی.ان.ان با اشاره به روند استیضاح ترامپ گزارش می‌دهد، "این نخستین باری است که شاهد هستیم یک حزب حاکم در مجلس سنا با نادیده گرفتن واقعیت های موجود و تنها برای برنده شدن، عمل  می کند، در واقع چنانچه در سنای آمریکا از اکثریت حزبی برخوردار نباشید، نمی توانید کاری از پیش ببرید."

دفاع تمام قد سناتورهای جمهوری خواه از ترامپ اما می‌تواند به عنوان پیشینه ای برای سوءاستفاده از قدرت برای استیضاح کردن یک رئیس جمهور، بدون ارتکاب جرم واقعی تلقی شود. و دفتر بیضی شکل کاخ سفید را قدرتمندتر از همیشه کند.

  چراکه تبرئه وی این اصل را تبیین می کند که یک رئیس جمهور  می تواند به سادگی از خواسته های کنگره مبنی بر ارائه شواهد امتناع کند ، و این مسئله ساختار کنترل‌های قانونی و سیستم تعادل بین قوا در آمریکا را به شدت تضعیف خواهد کرد.

رؤسای جمهور آینده ممکن است به این نتیجه برسند که تا زمانی که وفاداری سناتورهای کافی را پشت خود داشته باشند میتوانند با بی پروای از قدرت غیرقابل محاسبه سوء استفاده کنند.

آیا دموکرات ها بازنده خواهند بود؟

اما پرسش اصلی این است که اگر ترامپ در دادگاه استیضاح خود پیروز شود ، آیا دموکرات ها بازنده تلقی خواهند شد؟ پاسخ به این پرسش شاید منفی باشد.

نظرسنجی ها نشان داده است که در حال حاضر نیمی از آمریکایی‌ها خواستار اخراج ترامپ از کاخ سفید هستند. (هر چند که نمیتوان به نوسانات نظرسنجی ها زیاد اعتماد کرد).

اما اگر دموکرات ها موفق شوند جمهوریخواهان سنا را به عنوان کسانی که تمام تلاش خود را برای سرپوش گذاشتن بر فساد رئیس جمهور به کار بستند - به مردم نمایش دهند، این می تواند یک مزیت سیاسی خالص باشد.

دموکراتهای مجلس اکنون می توانندبار دیگر به ترامپ ضربه بزنند؛ آنها میتوانند با پرداختن در زمینه مراقبت های بهداشتی و وام دانشجویی بار دیگر دولت ترامپ را زیر سوال ببرند؛ موضوعات اصلی که پرئداختن به آنها بسیار بیش تر از «اوکراین گیت» ممکن است آنها را در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر برنده کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.