هر آنچه در سال جاری بر کشاورزی، دامپروری و آبزی‌پروری استان خراسان رضوی گذشته، در نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با خبرنگاران به آن‌ها پرداخته شد. نشستی که ابتدا با آمار و ارقام گوناگون از حوزه‌های مختلف شروع شد و با پرسش‌های خبرنگاران ادامه یافت و بحث کردن بین رئیس سازمان و نمایندگان رسانه‌ها نیز در مواردی چاشنی آن شد.

از خرید حمایتی طلای سرخ تا صادرات تخم مرغ

هاشم رسایی‌فر/

هر آنچه در سال جاری بر کشاورزی، دامپروری و آبزی‌پروری استان خراسان رضوی گذشته، در نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با خبرنگاران به آن‌ها پرداخته شد. نشستی که ابتدا با آمار و ارقام گوناگون از حوزه‌های مختلف شروع شد و با پرسش‌های خبرنگاران ادامه یافت و بحث کردن بین رئیس سازمان و نمایندگان رسانه‌ها نیز در مواردی چاشنی آن شد.

بحث خرید حمایتی زعفران از زعفران‌کاران یکی از مباحث مطرح شده و تقریباً مشترک بیشتر خبرنگاران بود که گویا بعد از اجرا، در عمل تعهدات دولت در موضوع پرداخت مطالبات زعفران‌کاران با مشکل مواجه شده است تا جایی که 24 نماینده مجلس نیز در واکنش به این موضوع در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به موضوع بر زمین ماندن مطالبات زعفران‌کاران واکنش نشان دادند.

محمدرضا اورانی در واکنش به این موضوع اظهار کرد: قیمت زعفران تا پیش از زمان اجرای طرح خرید حمایتی، قیمتی در حدود 5 میلیون تومان در هر کیلو برای پوشال داشت که پس از این طرح تا 5/7 میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد که در همان ابتدا زعفران‌کاران از این بابت رضایت داشتند و قیمت‌ها افزایش قابل توجهی داشت. با وجود این در مجموع 68 تن و 734 کیلو در طرح خرید حمایتی از زعفران به مبلغ 641 میلیارد تومان خریداری شده است که از این میزان 104 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و برای باقیمانده آن به طور جدی پیگیر هستیم تا مطالبات زعفران‌کاران پرداخت شود. اما مشکل اصلی در این میان عمل نکردن بانک‌های عاملی هستند که به تعهدهای خود نسبت به تخصیص اعتبار مصوب شده عمل نکردند و موجب به وجود آمدن این مشکل شده‌اند.

شهرک آجیل و خشکبار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس در مورد اختلافی که این سازمان با متولیان پروژه شهرک آجیل و خشکبار مشهد دارد، گفت: در خصوص این موضوع تمام همکاری‌های قانونی لازم از ناحیه ما انجام شده است و بحثی که وجود دارد پرداخت عوارض تبصره یک ماده یک است که باید برای تغییر کاربری زمین پروژه پرداخت شود، اما تاکنون از سوی آن‌ها پرداخت نشده است. آن‌ها مدعی‌اند این پروژه یک پروژه صنایع تبدیلی کشاورزی است و نباید عوارض کاربری پرداخت کنند، ما نیز خوشحال می‌شویم که دوستان از پرداخت عوارض معاف شوند، اما با وجود مکاتبه‌های صورت گرفته با سازمان امور اراضی، پروژه شهرک آجیل و خشکبار باید عوارض پرداخت نماید این مبلغ به جیب ما یا نهاد دیگری نمی‌رود، بلکه مستقیم به خزانه واریز خواهد شد.

صادرات تخم مرغ

اورانی در خصوص تولید تخم‌مرغ در استان و کشور، بیان کرد: زمانی‌که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، تولید تخم‌مرغ در کشور ۱۶۰ هزار تن بود، امروز فقط در استان خراسان رضوی ۱۴۲ هزار تن تخم‌مرغ و در کل کشور یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود و استان خراسان رضوی با داشتن ۱۱.۴ درصد از تولید تخم‌مرغ کشور رتبه دوم کشور را در اختیار دارد. در سال جاری افزون بر ۱۲ هزار تن تخم‌مرغ از واحدهای تولیدی استان توسط اتحادیه مرغ‌تخم‌گذار استان به کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان و عمان صادر شده است.

وی در زمینه گوشت مرغ نیز خاطرنشان کرد: در بحث گوشت مرغ در سال جاری افزایش بسیار خوبی در جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری استان داریم. کل تولید ما در این حوزه ۱۵۶ هزار و ۶۰ تن است که تولید مازاد مرغ استان ما به استان تهران می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: در سال ۱۳۵۷ تولید گوشت قرمز کشور ۳۵۵ هزار تن بوده و سهم استان زیر ۱۵ هزار تن بوده است. امروز تولید گوشت در کشور به ۸۰۰ هزار تن رسیده و سهم استان حدود ۷۶ هزار تن است.

اورانی با اشاره به سهم قابل توجه استان در تولید شیر کشور، گفت: ما در استان حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تن تولید شیر داریم و در کشور حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید شیر وجود دارد که سهم استان حدود ۹.۶ درصد است و در رتبه سوم قرار داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کل تولید شیلات و آبزی‌پروری کشور در سال ۵۷، ۳۹ هزار تن بوده و امروز این مقدار به ۸۸۴ هزار تن رسیده است و سهم خراسان رضوی پیش از انقلاب صفر، ولی امروز نزدیک به ۱۳ هزار تن انواع ماهی‌های گرم‌آبی و سردآبی در استان تولید می‌شود و با توجه به منابع آبی بسیار متعددی که وجود دارد رشد بسیار خوبی در این حوزه قابل پیش‌بینی است.

هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت سیل

اورانی در خصوص خسارت وارد آمده در نتیجه سیل و جبران آن توسط دولت، ادامه داد: آخرین میزان خسارتی که اعلام شده بیش از هزار و۶۰۰ میلیارد تومان است و با توجه به پیگیری‌هایی که از وزارت کشور و دولت انجام شد مبلغی فقط بابت خسارت‌های سیل فروردین ماه به استان‌ها اعلام شده و سهم ما از این مبلغ ۱۱۷ میلیارد تومان است و از این مبلغ ۵۸ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است که تنها ۴۰ میلیارد و ۵۹۰ میلیون از خسارت‌های کشاورزان استان پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.