پنجاه و دومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای با حضور جمعی از مسئولان در مشهد آغاز به کار کرد. نمایشگاهی که در آن گوشه‌ای از دستاوردهای صنعت هسته‌ای ایران به نمایش گذاشته شده است. از فرایند اکتشاف در معادن اورانیوم و دیگر فلزات تا تولید و بهره‌برداری از این صنعت با کاربردهای متنوع آن.

اقتدار هسته‌ای در مشهد

هاشم رسائی‌فر/

پنجاه و دومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای با حضور جمعی از مسئولان در مشهد آغاز به کار کرد. نمایشگاهی که در آن گوشه‌ای از دستاوردهای صنعت هسته‌ای ایران به نمایش گذاشته شده است. از فرایند اکتشاف در معادن اورانیوم و دیگر فلزات تا تولید و بهره‌برداری از این صنعت با کاربردهای متنوع آن.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با تأکید بر اینکه با دشمن‌شناسی و فرهنگ حاکم در صنعت هسته‌ای کشور، دشمنان تاکنون کاری از پیش نبرده و حتی متوسل به حذف فیزیکی افرادی همچون شهید مجید شهریاری شدند که به اصطلاح رعب و وحشتی در بین متخصصان جوان ایرانی ایجاد کنند، گفت: ولی این جوانان از خود گذشته نسبت به اهداف خود روز به روز مصمم‌تر شده و هر روز برگ زرینی بر افتخارات خود به صورت گمنامانه و با فرهنگ عاشورایی افزودند و امروز صنعت هسته‌ای یکی از مؤلفه‌های قدرت ایران اسلامی شده است.

علی‌اصغر زارعان بیان کرد: در این عرصه تمامی بخش‌های چرخه سوخت هسته‌ای از اکتشاف، استخراج، فرآوری اورانیوم، غنی‌سازی، طراحی و تولید انواع مجتمع‌های سوخت به منظور بهره‌برداری در رآکتورهای تحقیقاتی و قدرت همچون در نیروگاه اتمی بوشهر و آب سنگین خنداب اراک با رویکرد اعتماد به نفس و مدیریت جهادی بومی‌سازی شده و موجب افتخار به گذشته و امید به آینده شده است.

وی عنوان کرد: پیش از برجام ما بیش از پنج نوع سانتریفیوژ در تحقیق و توسعه نداشتیم ولی امروز در بهمن ۱۳۹۸ به طراحی و ساخت ۱۶ نسل سانتریفیوژ که همگی با دانش ایرانی است، دست یافته‌ایم. البته این بر حسب نیاز کشور برای تولید ۲۷ تن اورانیوم غنی شده برای نیروگاهی همچون بوشهر است، ‌ چون سانتریفیوژهای نسل اول به علت سوی پایین، پاسخگوی این نیاز نبودند.

نوسازی کارخانه UCF اصفهان

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور ادامه داد: فعالیت کارخانه UCF اصفهان پیش از برجام حدود ۹ سال به صورت نیمه‌فعال بود ولی در سال جاری تمامی زیرساخت‌های آن نوسازی شد و هم‌اکنون در بومی‌سازی فناوری طراحی و تولید انواع سوخت هسته‌ای در کشور با همت و توان متخصصان و جوانان باغیرت و متعهد به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌ایم.

زارعان با بیان اینکه ابتدای سال آینده بخشی از دستاوردهای این عرصه به سمع و نظر ملت بزرگ ایران می‌رسد، گفت: این در حالی است که صرفاً پنج کشور در دنیا این فناوری را دارند. هم اکنون میزان تولید روزانه ما ۱۰ کیلوگرم است و نشان می‌دهد که حتی پیش از برجام ما روزانه ۷.۵ کیلوگرم اورانیوم زیر ۵ درصد تولید می‌کردیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت مجتمع آب سنگین اراک از ابتدا ۷ تن در سال بود و سپس به ۱۶ تن ارتقا یافت، گفت: با تلاش بی‌وقفه و گمنامانه و اعمال تمهیدات بایسته در طراحی بدون اضافه کردن تجهیزات جدید، ظرفیت فعلی تولید در این مجتمع را به ۲۰ تن در سال افزایش دادیم و اگر نیاز باشد با توجه به اشراف فنی به این فرایند قادر به بالا بردن ظرفیت تولید با همین شرایط هستیم.

تولید قدرت علمی و ثروت برای کشور

زارعان افزود: بعضی از کشورها که این تولید و دستاورد را بلوف می‌نامیدند همچون ایالات متحده آمریکا خود خریدار این محصول شدند و در مجموع ۷۰ تن آب سنگین مازاد بر نیاز ایران را روسیه و آمریکا خریداری کرده و آزمایشگاه‌های مرجع هر دو کشور از جمله آزمایشگاه ساواناریو آمریکا بر کیفیت فراتر از آب سنگین ایران صحه گذاشتند که این به معنای اقتدار و نتیجه تولید علم و سپس تبدیل این علم به فناوری و در نهایت تولید قدرت علمی و ثروت برای کشور است.

وی به کاربردهای ارتباطات امن کوانتومی، لیزرهای دیسک، فیبر، نیمه‌هادی که در ابعاد میکرون همراه با لیزرهای توان بالا و جوش لیزری در صنعت هسته‌ای پیرامون آن اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته، اشاره کرد و افزود: ما بعضاً در لیزرهای توان بالا شانه به شانه بعضی از کشورها همچون آمریکا حرکت می‌کنیم و این فرایند با نشاط و قدرت به صورت همه‌جانبه استمرار دارد و همین اقدامات، امید دشمن را به یأس تبدیل کرده که ان‌شاءالله در ۲۰ فروردین ۹۹ شاهد رونمایی و بهره‌برداری از بیش ۷۰ دستاورد جدید و ممیزی شده خواهیم بود.

ترس دنیا از علم ایرانی‌ها

حسن جعفری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی نیز در بخشی از سخنان خود، به حق مسلم دستیابی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره کرد و گفت: دستیابی به دانش هسته‌ای طبق قانون «ان. پی. تی» برای همه کشورها آزاد است؛ چرا که در حوزه‌های مختلف صنعتی، پزشکی، دارویی و کشاورزی کاربردهای زیادی دارد، در دکترین دفاعی ما جایی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد و مقام معظم رهبری به لحاظ شرعی آن را حرام اعلام کرده‌اند اما دنیا از این موضوع ترس دارد.

اقتصاد هم باید بومی شود

مشاور وزیر و مدیرکل اطلاعات خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ایران با اتکا به توان بومی، اندیشه بومی، امنیت بومی و جنگ افزارهای ساخت داخل و بومی، دستاوردهای بزرگی داشته و پله‌های ترقی را طی کرده است.

وی تأکید کرد: ظرفیت‌های بومی و توانمندی‌های داخلی در چارچوب راهبردها و برنامه‌های شجاعانه و ملی مقام معظم رهبری که اصول، چارچوب و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را تنظیم و ابلاغ می‌کنند، به نتیجه رسیده و جایگاه کشور را اعتلا بخشیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اقتصاد هم باید بومی شود تا این حلقه کامل گردد، افزود: اگر همه این‌ها بومی باشد هیچ کس نمی‌تواند قدرت را از ما بگیرد، دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کردند و قطعات را از بین بردند، اما نمی‌توانند دانش را از ذهن ما بیرون بکشند.

مشاور وزیر و مدیرکل اطلاعات خراسان رضوی ادامه داد: قطعات و تجهیزات مربوط به سانتریفیوژها را به ما نفروختند و در قلب رآکتور ما سیمان ریختند، اما کار تعطیل نشد چون فکر و دانش این کار بومی بود. در حالی که اگر ما این محصول را از خارج خریداری کرده بودیم، دیگر به ما نمی‌فروختند.

وی با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد به هر قیمتی جلو توسعه موشکی ایران گرفته شود، اظهار کرد: حتی اگر لازم باشد آمریکا راه بیفتد و در منطقه هر جنایتی را مرتکب شود، این کار را می‌کند تا ایران موشکی نباشد. آمریکا برای این موضوع هزینه می‌کند و این دومین چالش دشمن با ماست.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها حتی از چین که قدرت تولید دنیاست زهر چشم می‌گیرند، گفت: پس از شهادت سردار سلیمانی که ۱۳ موشک به مقر آمریکایی‌ها در عین‌الاسد شلیک شد، آن کشور ابرقدرت ادعا نکرد که جبران خواهد کرد، بلکه با ارسال پالس و پیام خواستار توقف عملیات انتقامی بود، این خیلی قدرت است. همه سناریوپردازهای آمریکایی حالا فهمیده‌اند دیگر نمی‌شود زد و دررفت.

قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم گفت: این نمایشگاه همزمان با آغاز دهه مبارک فجر و در محل دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در قالب ۲۰ غرفه و در سه بخش شامل مرور چرخه سوخت، بخش نیروگاهی و بخش کاربردهای جنبی صنعت هسته‌ای در صنایع مختلف از جمله پزشکی و کشاورزی برپا شده است.

وی ادامه داد: امکان بازدید برای عموم مردم فراهم است.

این نمایشگاه تا ۱۶ بهمن ماه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و ساعات بازدید از آن نیز ۹ تا ۱۲صبح و ۱۴ تا ۱۷عصر در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.