مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: هم اکنون درخراسان رضوی هشت تالاب در فهرست مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان قرار دارد و ۹ منطقه دیگر هم به عنوان تالاب معرفی شده‌اند.

هشت تالاب خراسان رضوی در فهرست مناطق تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی افزود: رودخانه های حفاظت شده تجن و کشف رود، اثر طبیعی- ملی دریاچه بزنگان، بخشی از کال مژن آباد واقع در منطقه حفاظت شده سیرخون، بخشی از رودخانه کال شور سبزوار واقع در پناهگاه حیات وحش شیراحمد، دریاچه چشمه سبز گلمکان واقع در منطقه حفاظت شده بینالود، رودخانه شمخال واقع در منطقه حفاظت شده دربادام و کال شور گناباد واقع در مناطق شکار ممنوع نوبهار و سه کوهک، تالاب های حایز اهمیت استان و درفهرست مناطق تحت مدیریت این اداره کل است.

وی ادامه داد: رودخانه های هریرود، زنگلانلو، اترک، لائین، ایده لیک و کال های مژن آباد، کال شور سبزوار، گناباد و چشمه سبز گلمکان نیز به عنوان مناطق مستعد جهت معرفی به عنوان تالاب مطرح هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: علاوه بر آن بر اساس تعریف کنوانسیون رامسر از تالاب‌های طبیعی و مصنوعی، ۵۱ منطقه در این استان قابلیت معرفی به عنوان تالاب و میکرو تالاب را دارند که از آن جمله می‌توان به پیت لندها، سدها و آب بندان‌ها اشاره کرد.

همتی افزود: در موضوع مدیریت تالاب‌ها فاکتورهای مختلفی اثرگذار هستند که یکی ازمهم‌ترین آنها تغییرات اقلیمی است و مهمترین تالاب استان یعنی دریاچه بزنگان که نگین سبزی در طبیعت استان به شمار می‌رود به شدت متأثر از تغییرات اقلیمی است.

وی ضرورت شناخت ارزش‌ها و قابلیت‌های تالاب را نخستین گام برای حفظ و احیای آنها برشمرد و ادامه داد: از آنجا که رسیدن تالاب به سطح مطلوبی از ذخیره آبی، توان مدیریت تغییرات اقلیمی و رویدادهای آب و هوایی را بالا می‌برد و به واقع یک راهکار طبیعی برای سازگاری با این تغییرات به شمار می‌رود برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار و استفاده از همه ظرفیت‌ها به خصوص ظرفیت عظیم مشارکت جوامع محلی برای حفظ و تقویت زیست بوم‌های آبی استان به طور جدی در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تغییر اقلیم، کاهش آب ورودی تالاب‌ها از منابع آبی بالادستی، اجرای طرح های توسعه و زیربنایی بزرگ بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی، ورود آنواع آلاینده های شیمیایی و فیزیکی، شکار و صید غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی را از تهدیدات و مشکلات تالاب برشمرد و افزود: اقدامات احیایی تالاب‌های استان طی دوسال اخیر با جدیت درحال پیگیری و انجام است.

همتی در این خصوص به انجام مطالعات برنامه مدیریت زیست بومی تالاب و رودخانه‌های در معرض خطر تجن و کشف رود، تدوین برنامه حفاظت از تالاب از طریق مشارکت ذینفعان، مرمت و تکمیل و بازسازی مراکز پایش و واحدهای حفاظتی، پیگیری حقابه‌های زیست محیطی و جریان اکولوژیکی تالابها و رودخانه‌ها و دبی پایه مطابق با قوانین و مصوبات و برنامه ششم توسعه اشاره کرد.

وی افزود: اجرای عملیات برنامه مدیریت زیست بومی با ایجاد و بهسازی کانال، اجرای عملیات احیای حفاظت و مدیریت تالاب از طریق کانال کشی، لوله گذاری و احداث مخازن انتقال آب و عملیات بیومکانیکی و آبخیزداری در کنار آموزش، اطلاع‌رسانی و مشارکت جوامع محلی تاکنون دراین خصوص بسیار یاریگر بوده است.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیرپوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.