سومین روز از جشنواره به دو فیلم با روایتی واقعی از تاریخ معاصر اختصاص دارد و یکی از مستندهای امشب نیز راوی یکی از برش‌های تاریخی خواهد بود.

از روایت ملتهب «روز صفر» تا «آبادان یازده ۶۰» در سومین روز جشنواره

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، طی دو روز گذشته و نمایش شش فیلم از آثار بخش سودای سیمرغ و نگاه نو، بالاخره با نمایش فیلم «شنای پروانه» نخستین فیلم بلند محمد کارت در اولین سئانس روز دوم هیجان به سینمای رسانه تزریق و از رخوت حاکم بر فضای فیلم ها کاسته شد. امروز ۱۴ بهمن نیز در سومین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سه فیلم دیگر به نمایش درخواهد آمد.

براین اساس، فیلم سینمایی «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان از آثار حاضر در لیست فیلم اولی های فجر سی و هشتم است. فیلمنامه این اثر را ملکان به همراه بهرام توکلی به صورت مشترک به نگارش درآورده اند و علی قاضی مدیریت فیلمبرداری فیلم را برعهده داشته است.

سعید ملکان تهیه کننده آثار  مهمی همچون «غلامرضا تختی»، «تنگه ابوقریب»، «ابد و یک روز»، «آرایش غلیظ»، «آسمان زرد کم عمق»، «ویلایی ها»، «برادرم خسرو» و ... در سینمای ایران است و «روز صفر» نخستین فیلم او در مقام کارگردان است.

«روز صفر» روایتی متفاوت از یک اتفاق ملتهب معاصر است طی دو ماه در ایران و چند کشور خارجی جلوی دوربین رفت. امیر جدیدی و ساعد سهیلی دو نقش اصلی این فیلم هستند و در کنار آنها چند بازیگر سرشناس خارجی و ده‌ها بازیگر تئاتر در این فیلم هنرنمایی می‌کنند.

از زمان آغاز پیش‌تولید «روزصفر» موضوع و داستان این فیلم کنجکاوی‌های زیادی را بین اهالی رسانه ایجاد کرده و خلاصه داستان‌ها و اخبار غیر رسمی زیادی درباره این فیلم منتشر شده که هیچکدام مورد تایید سازندگان «روزصفر» نیست.

«ابر بارانش گرفته»، کارگردان: مجید برزگر، تهیه‌کننده: مجید برزگر

فیلم سینمایی «ابر بارانش گرفته» چهارمین فیلم بلند مجید برزگر در مقام کارگردان است که امروز در سئانس دوم به نمایش در خواهد آمد و در بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و هشتم حاضر است. داستان و فرم متفاوت این فیلم در ادامه فیلم‌های پیشین این کارگردان است که چندی پیش و در سکوت خبری در تهران و شمال ایران فیلم‌برداری شده است. فیلم‌نامه این فیلم توسط مجید برزگر و آرمان خوانساریان نوشته شده و تهیه‌کنندگی اثر را خود برزگر عهده‌دار است.

نازنین احمدی، مزدک میرعابدینی، علی ثانی فر، ارشیا نیک‌بین بازیگران اصلی فیلم هستند.حمیدرضا  مالکی، کاوه هادی‌مقدم، سورن مناساکانیان، منصوره ایزد پناه، پریسا بهپوری، ناهید حدادی، رامین محمدیان، محمود کیان، پریسا خواجه دهی، سالار دریامج، یحیی حقیقت خواه، نهال موسوی، سعید میرزایی، شهین کاظمی، جمال سادات، رها تقوایی، علی موسوی نژاد و حمید امیدوار از بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان «ابر بارانش گرفته» آمده است:«سارا، پرستار ۳۵ ساله و مجرب به بیمارانش کمک می‌کند تا آرام شوند حتی آنها که امیدی به زنده ماندنشان نیست…»

«آبادان یازده ۶۰»

فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی حسن کلامی در لیست فیلم های منتخب «سودای سیمرغ» است. اخرین حضور خوشبخت در سینما به ساخت فیلم «عقاب صحرا» در سال ۹۱ برمی گردد.

تازه‌ترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است که به شروع جنگ ایران و عراق خواهد پرداخت. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: مردم غیور آبادان ... شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!

علیرضا کمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی در این فیلم سینمایی ایفای نقش می‌کنند.

اما مستندهایی که امشب در ساعات پایانی روز سوم جشنواره به نمایش درخواهند آمد شامل مستند «جایی برای فرشته ها نیست» و «امتحان» است.

 «جایی برای فرشته‌ها نیست» جدیدترین ساخته سام کلانتری و به تهیه کنندگی محمد شکیبانیا و محسن شاه محمدمیراب، مستندی درباره تیم ملی هاکی زنان است که به تشکیل این گروه می‌پردازد و برخی از مشکلاتی که این تیم با آن مواجه است (مشکلات مالی، عدم توجه به این نوع بازی و..) را برجسته می‌سازد.

سام کلانتری کارگردانی‌ست که به رغم جوان بودن، سابقه حدود سه دهه ارتباط و پیوند مداوم با مستند و سینمای مستند را در کارنامه دارد. از خانه شماره ۳۷ درباره صادق هدایت و خاطراتی برای تمام فصول با محتوایی از دفاع مقدس را می توان از جمله آثار برجسته این مستندساز نام برد. همچنین نامزدی سیمرغ بلورینِ بهترین تحقیق و نگارش برای فیلم خاطراتی برای تمام فصول از سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و نامزدی تندیس بهترین پژوهش از هفتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت حاصل تلاش‌های او در این بخش است.

«جایی برای فرشته ها نیست» که خود فیلمساز در صحنه‌هایی از آن حضور دارد با بازی ایران در کره‌جنوبی شروع می‌شود و بعد فلش بک می‌خورد به ایران و روزهای پیش از این بازی؛ به فردی که این تیم را جمع کرده و خودش بازیکن هاکی بوده است و مردی که تصمیم می‌گیرد به این تیم سروسامان داده، برایش حمایت کننده مالی پیدا کند و این تیم را انسجام بدهد.

مستند امتحان

مستند «امتحان» جدیدترین محصول خانه مستند به کارگردانی سجاد ریاحی با موضوع واکاوی یک علامت سوال ۳۸ ساله است. این مستند با محوریت پاسخ به دو سوال بدون پاسخ تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. مستند «امتحان» تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در قالب یک اثر ۶۵ دقیقه‌ای به تهیه کنندگی مهدی مطهر تولید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.