سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اروپایی ها به سمت فعال کردن مکانیزم ماشه رفته بودند اما پس از نامه ۱۴ صفحه ای ظریف به جوزف بورا هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و استدلالات قوی ایران منصرف شدند.

نامه ۱۴ صفحه ای ظریف به جوزف بورل/ کانال مبادلات بشردوستانه و دارو را به رسمیت نمی‌شناسیم

قدس آنلاین: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره 

اهداف سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا هنوز مکانیسم ماشه را فعال نکرده است و تصمیم آنها فعلا با استدلال‌های قوی ایران متوقف شده است. اخیرا آقای ظریف نامه‌ای ١۴صفحه‌ای به آقای بورل نوشته‌اند و استدلال‌های اروپا را زیر سوال بردند. البته رفت و آمدهای دیپلماتیک ارتباطی با مواضع سیاسی آنها ندارد و امیدواریم در این سفر مجدد مواضع ایران شنیده شده و با حسن نیت اقداماتی برای کاهش تنش صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مطالبات ایران از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: پیش‌بینی می کنم امروز گفت‌وگوهای صریحی صورت بگیرد. ما گلایه‌های زیادی از اروپا داریم که با بی عملی که خود نشان دادند پس از بدعهدی آمریکا را نمی‌توانند از پیش ببرند.

موسوی در پاسخ به سوال دیگری درباره اولین مبادله آزمایشی دارو از طریق کانال مالی سوییس و اینکه اقدام مذکور چه نسبتی با انتظارات ایران دارد و برای تهران کافی است؟ اظهار داشت: رییس اینستکس هفته گذشته در تهران بود و مذاکرات و هماهنگی هایی انجام گرفت اما این کشورهای اروپایی هستند که باید عملا اقدامی صورت دهند.

وی افزود: ما چیزی بنام کانال بشردوستانه را به رسمیت نمی شناسیم، دارو و غذا هیچ گاه تحریم نبوده و نیست که بخواهند برای آن کانالی ایجاد و در مورد آن هیاهو و شو اجرا کنند. این موضوع برای ما خیلی ارزشی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اعطای مجوزهای قطره چکانی نمی تواند آمریکا را از جنایت جنگی که علیه ملت ایران با تحریم دارو مرتکب شده مبری کند. این داروها با پول ملت ایران خریداری شده و باید خیلی پیشتر ارسال می شد و طرف سوییسی شود خود را برده و منتی بر سر ما نیست.

وی تاکید کرد: توقع ما بسیار بیشتر از اینهاست و تعهدات اروپایی ها ده ها برابر آن چیزیست که انجام داده اند.

رابطه ما و آمریکا در وضعیت میانجیگری نیست

در مورد تلاش برخی از کشورها برای میانجیگری میان ایران و آمریکا از جمله تلاش‌های هند در این زمینه گفت: وضعیت ایران و آمریکا در وضعیتی میانجیگری قرار ندارد. آمریکا دارای رویکرد خصمانه نسبت به ایران است و ابایی از آن ندارد آنها با موجودیت ایران و ملت ایران مشکل دارند و به نظر نمی‌رسد که این مشکل و موضوع با اینگونه سخنان و میانجیگری حل شود.

موسوی ادامه داد: البته ما به تلاش کشورها در این زمینه احترام می‌گذاریم حسن نیت آنها را می‌ستاییم ولی آنها را ارجاع می‌دهیم به مقامات آمریکایی. ارجاع می‌دهیم که بررسی کنند که ریشه این مشکلات و تنش‌ها چیست و اگر صحبتی دارند با مقامات آمریکایی مطرح کنند. ما مواضع خود را در مورد آمریکا به صورت صریح اعلام کرده‌ایم و تاکید بر آن داریم که آنها باید دست از خصومت خود با ایران بردارند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران از ان پی تی خارج خواهد شد در برابر این موضوع که اروپایی‌ها پرونده ایران در مورد برجام را به شورای امنیت ارسال کند؟ اظهار کرد: این تصمیمی است که نظام باید بگیرد و اگر به این جمع‌بندی برسد آن را اعلام می‌کند.

موسوی با بیان این‌که ما اعلام کردیم که اگر اروپا بخواهد به ناحق و غیرقانونی پرونده ایران در برجام را در شورای امنیت مطرح کند ما اقداماتی که موثر باشد را در برابر این موضوع در دستور کار قرار می‌دهیم و از این جمله اقدامات می‌تواند خروج ایران از ان پی تی باشد ولی هنوز در نظام به این جمع‌بندی نرسیده‌ایم ولی به عنوان یک گزینه مطرح است.

ننگین ترین پیشنهاد قرن

موسوی در پاسخ به سوالی درباره معامله قرن و سکوت برخی از کشورهای عربی نسبت به آن با تاکید بر اینکه یکی از نتگین ترین پیشنهادهای قرن توسط آمریکا با نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف مطرح شد در عمل طرح فروش فلسطین است، بیان کرد: من نمی‌دانم چرا شرکت‌های عربی سکوت کرده یا مخالفت جدی نکردند اما هشدار می‌دهیم معامله قرن توطئه عظیمی است که در پس آن شکل می‌گیرد و حیثیت اعراب و مسلمانان را اگر اجرا شود – که فکر می‌کنیم نمی‌شود – می‌برد.

وی افزود: این یک پروژه صهیونیستی است که می‌خواهد نشان دهد ایران با اعراب مشکل دارد که با بی‌تدبیری برخی از کشورهای عربی از زبان‌شان بیان می‌شود. آنها باید آگاه باشند ایران خیرخواه همه کشورهای منطقه است که براساس اصول، اهداف و تعالیم اسلامی، اخلاقی و قانون اساسی است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران همواره به دنبال تقویت امت اسلامی است، گفت: تنها موجودیتی که بر سر آن است، اسرائیل است که امیدواریم کشورهای منطقه در دام آن نیفتند. البته ملت‌های منطقه بیدار هستند و بسیاری از کشورهای منطقه هم بیدار هستند اما امیدواریم مابقی کشورهای اسلامی متوجه این تهدید باشند.

راه حلی بجز محور آستانه وجود ندارد

وی درباره اظهارات اردوغان مبنی بر پایان یافتن روند آستانه عنوان کرد: از دیدگاه ایران تنها روندی که به دستیابی به یک راه حل سیاسی در سوریه کمک می‌کند، همین روند آستانه است که ایران، ترکیه و روسیه مبتکر آن بوده و برایش زحمت کشیده‌اند. در تماس با مقامات ترکیه، بر این روند به عنوان تنها روند موجود که می‌تواند به یک راه حل سیاسی پایدار کمک کند، تاکید شده است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: ما آن را دستاوردی برای سه کشور و مردم منطقه به ویژه ملت سوریه می‌دانیم که ناخواسته سال‌ها درگیر بحرانی شده‌اند که دیگران تحمیل کرده‌اند.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره سفرهای پی در پی یوسف بن علوی به تهران تصریح کرد: اگر قرار بود اتفاق ویژه‌ای در پس این سفرها انجام شود، علنی نمی‌شد. این سفرها، روتین است. با چند کشور توافق کرده‌ایم هر گاه احساس کردیم درخصوص موضوعی دوجانبه یا منطقه‌ای نیازمند رایزنی هستیم در زمان کوتاهی به کشورهای یکدیگر سفر کنیم.

موسوی افزود: سفرهای بن علوی هم در این چارچوب است. در سفر اخیر هم درخصوص مکانیزم دوجانبه که امنیت تنگه هرمز را بیشتر تامین کند و دو کشور برای تامین این آبراهه همکاری کنند، گفت‌وگو شد. دوستان ما درخصوص تحولات منطقه نگرانی‌هایی دارند که درخصوص این مسئله گفت‌وگو می‌شود.

وی درباره انتقادات بی‌سابقه به ظریف پس از گفت‌وگو با اشپیگل از سوی برخی از جریان‌ها و نهادها خاطرنشان کرد: نگرانی ما این است که این هجمه‌های عجیب و غریب به ظریف و وزارت امور خارجه که احساس می‌کنیم بخشی از روی کم‌اطلاعی است موجب ایجاد این تصور شود که در ایران یک دوگانه‌ای وجود دارد در حالی این گونه نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ایران یک کل واحد است که در سیاست خارجی خود را نشان می‌دهد. وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه مجری سیاست خارجی، مجری سیاست‌ها و تصمیماتی است که در سلسله مراتب گرفته می‌شود.

موسوی با تاکید بر اینکه من ضمن آنکه اختلاف سلیقه و دیدگاه را در مسائل مختلف درک می‌کنم اما این دوگانه‌ای که برخی به دنبال القای آن هستند را قبول ندارم، ابراز داشت: ما این مسئله را مضر به منافع ملی و امنیت کشور می‌دانیم. سوابق، کارنامه و اقدامات ظریف در عرصه سیاست خارجی روشن است. ایشان مجری تصمیماتی است که مقامات عالی کشور ابلاغ می‌کنند.

وی با بیان اینکه من از جریان‌های رسانه‌ای و جوانان انقلابی می‌خواهم دقیق‌تر موضع‌گیری کرده و اقدام کنند، عنوان کرد: صحبت‌های ظریف در گفت‌وگو با رسانه‌ها، سخنرانی‌ها و نشست‌ها، صحبت از نظام جمهوری اسلامی است و چیزی خارج از آن نیست.

این دیپلمات با تاکید بر اینکه صحبت ظریف در اشپیگل موضعی است که همه مقامات عالی از بالاترین سطح تا بنده بیان شده است، یادآور شد: همیشه حرف ما این است که هیچ گونه مذاکره دوجانبه با آمریکا ندارد و نخواهد داشت و همیشه بر این تاکید کردیم که آمریکایی‌ها به شرایط قبل از ۲۰۱۷ بازگردند و تحریم‌هایی که با خروجشان از برجام اعمال کردند، برگردانند و به میز ۵+۱ برگردند. این حرف جدیدی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور اوکراین درباره غرامت گفت: کمیته‌ای درباره این حادثه ایجاد شده است. این اتفاق در ایران رخ داده است. دو طرف گفت‌وگوهای خوبی با یکدیگر داشته‌اند. حرف‌هایی که در این باره زده می‌شود، زیاد دقیق نیست.

موسوی با بیان اینکه ما به دنبال حل و فصل این مسئله از طریق مکانیزم‌های حقوقی هستیم، اظهار داشت: کمیته تشکیل شده که وزارت امور خارجه هم عضو آن است، پیگیر همه مسائل است که یکی از مسائل آن، موضوع غرامت است.

وی در خصوص زمان برگزاری کمیسیون مشترک برجام در چهارچوب «مکانیسم حل اختلاف» گفت: چندی پیش کارشناسان دو طرف گفت‌وگوهایی داشتند و در جلسه امروز با آقای بورل هم در خصوص این موضوع صحبت خواهد شد و تا الان زمان و مکان کمیسیون مشترک برجام تعیین نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص روند بازگشت دانشجوهای حاضر در ووهان چین و آخرین وضعیت ایرانی‌های مقیم چین گفت: جا دارد عملکرد مسئولانه دولت چین در قبال این بیماری را تحسین کنم و مجددا اعلام کنم که با مدیریت قوی، دولت چین این بحران را پشت سر خواهد گذاشت و البته جا دارد فرصت‌طلبی زشت مقام‌های ایالات متحده را در این شرایط تقبیح کنم. سفارت ما در پکن و کنسولگری ‌های ما از روز اول شیوع این بیماری در حالت آماده‌باش هستند و ارتباط خود را با ایرانی‌های مقیم برقرار کردند تا نیازهای آنها اجابت شود. می‌دانید که شهر ووهان تحت شدیدترین تدابیر است و ما دغدغه دولت چین را درک می‌کنیم و البته نگران حال اتباع خود هستیم که خوشبختانه هنوز هیچکدام به این بیماری مبتلا نشده‌اند. کمیته ویژه در این رابطه در دولت تشکیل شده و وزارت راه متولی شده تا با رایزنی کار انتقال اتباع کشورمان را انجام دهد.

وی همچنین در خصوص حضور ناو ژاپنی در منطقه خلیج فارس گفت: ما واکنش لازم را در این خصوص نشان داده‌ایم که با وجود اینکه آنها هم خواهان پیوستن به ائتلاف آمریکایی نیستند ولی این اقدامی سازنده نیست و کشورهای منطقه قادر به حفظ امنیت خلیج فارس هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای و قرار دادن آنها در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: قرار گرفتن در گروه‌های تروریستی روندی دارد که در حال طی شدن است و علاوه بر این گروه، افرادی هم قرار است در این لیست قرار بگیرند.

موسوی در واکنش به درخواست وزیر امورخارجه فرانسه برای آزادی دو شهروند زندانی این کشور در ایران گفت:  این موضوع را نهادهای قضایی بهتر می‌توانند توضیح دهند که البته یکی ایرانی و دیگری فرانسوی هستند و جرم آنها هم مشخص شده است. ما نگرانی طرف فرانسوی را درک می‌کنیم و البته آنها هم می‌دانند این دو زندانی از شرایط کامل یک زندانی برخوردار هستند. شهروند فرانسوی به کلیه امکانات کنسولی دسترسی دارد و شهروند ایرانی نیز چندین بار با خانواده خود دیدار داشته. تاکید داریم با اظهارنظرهایی غلط در این موضوع مسأله حل نخواهد شد.

وی در واکنش به اظهار نظر برایان هوک مبنی براینکه چیزی از برجام باقی نمانده است، گفت: من آقای هوک و مقام‌های آمریکایی را در جایگاهی نمی‌دانم که در خصوص برجام صحبت کنند و این به کشورهای باقیمانده در برجام مربوط است که رایزنی‌های خود را همچنان ادامه دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با گذشت نزدیک به یکماه از ترور سردار قاسم سلیمانی چه اقداماتی در حوزه حقوقی و پیگیری این اقدام تروریستی صورت گرفته است، گفت: ما اقدامات گسترده‌ای را انجام داده‌ایم و خون سردار سلیمانی قابل گذشت نیست و در اولین فرصت در این رابطه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

ادامه دارد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.