این نشست که نمایندگان سعودی و امارات حاضر نشدند طرح آمریکا را محکوم کنند ، دو روز پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب برگزار شد که در آن جلسه نیز طرح صلح آمریکا موسوم به «معامله قرن» رد شده بود.

نشست «همکاری اسلامی»| از خودداری ریاض و ابوظبی در محکومیت «معامله قرن» تا ممانعت از حضور ایران

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ روز دوشنبه سازمان همکاری های اسلامی در بیانیه ای، طرح صلح بین رژیم صهیویستی و فلسطینیان پیشنهادی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده  موسوم به معامله قرن را رد کرد.

سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که به درخواست محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ریاض گرد هم آمده بودند در بیانیه ای طرح صلح ترامپ موسموم به معامله قرن را نپذیرفتند.

این نشست که نمایندگان سعودی و امارات حاضر نشدند طرح آمریکا را محکوم کنند ، دو روز پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب برگزار شد که در آن جلسه نیز طرح صلح آمریکا موسوم به «معامله قرن» رد شده بود.

به نوشته الجزیره، نشست اجلاس سران که با حضور ۵۷ نفر از سران کشورهای اسلامی به منظور بحث و گفتگو در مورد این طرح در جده عربستان سعودی برگزار شده بود، سرانجام در بیانیه ای اعلام کرد که "از همه کشورهای عضو این سازمان دعوت می کند تا دخالتی در این طرح نداشته باشند یا با دولت آمریکا در اجرای آن به هر شکلی همکاری نکنند.

درخواست نشست فوری سران کشورهای اسلامی از سوی رهبران فلسطین، دو روز پس از آن صورت گرفت که اتحادیه عرب به اصطلاح "معامله قرن" ترامپ را رد کرد و گفت: "این (طرح) حداقل حقوق و آرمانهای مردم فلسطین را برآورده نمی کند."

ترامپ سه شنبه هفته گذشته و در  حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خطاب به مخاطبان طرفدار اسرائیل در کاخ سفید، ضمن رونمایی از طرح پیشنهادی برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین از آن به عنوان "راه حل پیروزی" برای هر دو طرف یاد کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت که توافق نامه پیشنهادی وی ، ایجاد راه حل دو کشور را تضمین می کند و به فلسطینیان قول می دهد که کشور خود را با سرمایه جدید در ابو دیس ، حومه واقع در خارج از اورشلیم به دست آورند. ترامپ همچنین گفت که بیت المقدس "پایتخت جدا نشده" اسرائیل خواهد بود.

«معامله قرن» فلسطینی‌ها را از پایتختی قدس محروم کرده، فلسطین را به مجمع‌الجزایری از تکه‌های پاره پاره زمین بدل کرده، بخش بزرگی از کرانه باختری را به رژیم صهیونیستی بخشیده و حق بازگشت را از آوارگان فلسطینی سلب کرده است. این طرح همچنین حماس را سازمانی تروریستی خوانده و تشکیل دولت فلسطینی را به خلع سلاح گروه‌های مقاومت مشروط کرده است.

سران فلسطینی که در طول صدور اعلامیه ترامپ غایب بودند و این پیشنهاد را حتی قبل از انتشار آن رد کرده بودند ، این طرح را "اعلامیه جدید بالفور" دانستند که به شدت از اسرائیل طرفداری و آنها را از داشتن یک کشور مستقل پایدار محروم میکند.

نشست سران سازمان همکاری اسلامی با داشتن کشورهای عضو از چهار قاره، دومین سازمان بین دولتی در جهان پس از سازمان ملل است و جمعیت جمعی آن به بیش از ۱.۸ میلیارد نفر می رسد. اکثر کشورهای عضو این کشورها دارای اکثریت مسلمان هستند ، در حالی که برخی دیگر جمعیت قابل توجهی از مسلمانان از جمله چندین کشور آفریقایی و آمریکای جنوبی دارند. در حالی که ۲۲ عضو اتحادیه عرب نیز بخشی از سازمان همکاری اسلامی هستند ، این سازمان دارای چندین کشور عضو غیر عربی مهم از جمله ترکیه ، ایران و پاکستان است. همچنین دارای پنج عضو ناظر از جمله روسیه و تایلند است.

ممانعت از حضور ایران در نشست

نشست روز دوشنبه سازمان همکاری اسلامی در جده در حالی صورت گرفت که عربستان سعودی با صادر نکردن روادید برای هیأت ایرانی، از حضور مسئولان و مقامات وزارت خارجه ایران برای حضور در این جلسه ممانعت به عمل آورد.

سید عباس موسوی ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: "دولت عربستان سعودی مانع مشارکت هیأت ایرانی در این نشست برای بررسی طرح" معامله قرن "در مقر سازمان همکاری اسلامی شده است."

موسوی گفت که ایران - یکی از کشورهایی که به شدت برنامه ترامپ را محکوم می کند - شکایتی را به سازمان همکاری بین المللی تسلیم کرده بود و عربستان سعودی را به سوءاستفاده از موقعیت خود به عنوان میزبان برای دفتر مرکزی این سازمان متهم کرده است.

سخنان موسوی در حالی بیان شده است که هنوز هیچ اظهار نظری از سوی مقامات سعودی در این رابطه صورت نگرفته است.

عربستان و امارات معامله قرن را رد نکردند

پس از پرده برداری از طرح ترامپ ، وزارت امور خارجه عربستان سعودی از تلاش و حمایت ترامپ از مذاکرات مستقیم صلح تحت نظارت واشنگتن ابراز قدردانی کرد و از میان کشورهای عربی، عربستان سعودی، امارات و مصر از این طرح حمایت کرده‌اند.

در عین حال، طرح آمریکا با محکومیت گسترده میان جناح‌های مختلف فلسطینی و مخالفت اغلب کشورهای عربی و اسلامی و مردم آنها مواجه شده است.

در حالی که رسانه های دولتی عربستان گزارش دادند که پادشاه سعودی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان تماس گرفته است تا وی را نسبت به تعهد بی بدیل ریاض به اهداف فلسطین اطمینان خاطر دهد اما «فیصل بن فرحان بن عبدالله» وزیر خارجه عربستان سعودی از رد معانله قرن خودداری کرد و صرفا خواستار اعلام همبستگی با ملت فلسطین و حل و فصل عادلانه قضیه این کشور شد.

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز بدون اشاره به حمایت دولت این کشور از معامله قرن، بر حمایت تاریخی و دایمی امارات از قضیه فلسطین و حقوق مشروع این کشور تاکید کرد.

«یوسف بن احمد العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این باره گفت که این سازمان از تشکیل دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷  به پایتختی قدس شریف حمایت می‌کند.

وی افزود: قضیه فلسطین، در صدر اولویت‌های سازنان همکاری اسلامی قرار دارد و ما تاکید می‌کنیم که به راه‌حل‌های متکی به قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح ابتکار صلح عربی متعهدیم و از هر گونه تلاش‌ بین‌المللی برای حل و فصل مسئله فلسطین تا دستیابی به صلحی فراگیر حمایت می‌کنیم.

به نوشته الجزیره طرح ترامپ واکنشهای متفاوتی را در میان کشورهای مسلمان و کشورهای عربی در پی داشته است، در این بین عدم حضور ایران به عنوان یکی از مدافعان همیشگی حقوق فلسطینی‌ها در جلسه سران کشورهای اسلامی و عدم محکومیت معامله قرن از سوی عربستان و امارات ، علی رغم برخی اعلام مواضع سازمانی در رد این طرح همچون سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب، نشانگر شکاف بین کشورهای عربی و مسلمان و عدم توانایی آنها در اولویت بندی بین آرمان ها و خواسته‌های مردم فلسطین و محاسبات سیاسی اقتصادی این کشورها در رابطه با دولت ترامپ است که صدالبته به نفع مردم فلسطین نخواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.