ملکان تصریح کرد: تمام داستان این فیلم براساس واقعیت است و داستان آدم‌هایی را روایت می کند که بدون اسم و گمنام برای امنیت کشورمان تلاش می‌کنند.

«روز صفر» روایت افراد گمنامی است که برای امنیت کشور تلاش می‌کنند/ از قالب‌های کلیشه‌ای بازیگری در سینمای ایران خارج شدیم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری فیلم سینمایی «روز صفر» با حضور سعید ملکان کارگردان، ساعد سهیلی، امیر جدیدی، مهدی قربانی و تینو صالحی از بازیگران فیلم، میثم مولایی تدوینگر، رشید دانشمند صدا بردار، امیر ملک‌پور طراح لباس، سهیل دانش اشرفی طراح صحنه، پوریا ذوالفقاری منتقد و با اجرای فرزاد حسنی، امروز دوشنبه چهاردهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

 ملکان در ابتدای سخنان خود با اشاره به سوژه این فیلم گفت: این فیلم شاید فیلم آخر من باشد. برای ساخت این فیلم پژوهش های زیادی انجام شده است و یکی از سوژه‌هایی بود که دوست داشتم آن را بسازم. 

در ادامه ساعد سهیلی درباره ایفای نقش عبدالمالک ریگی اظهار کرد: بسیار خوشحالم بعد از دو سال دوری از سینما با این فیلم به سینما بازگشتم و در اینجا حضور دارم. وقتی آقای  ملکان این نقش را به من پیشنهاد داد برایم خیلی جالب بود در مورد این نقش تحقیق کنم و بدانم چگونه یک آدم معمولی که سی دی می‌فروشد به اینجا می‌رسد.

در ادامه امیر جدیدی نیز درباره نقشی که در این فیلم ایفا کرد، یادآور شد: کمتر پیش می‌آید در سینما چنین نقشی داشته باشیم، این نقش توانایی فیزیکی زیادی نیاز داشت و می خواستم این نقش را بازی کنم.

جدیدی که در ارتباط با نقش مامور امنیتی که در فیلم ایفا کرد، گفت: تمرین‌های زیادی را برای اسلحه دست گرفتن و اجرای این نقش داشتم. این کارکتر کاملا وطن‌پرست است و برای وطنش تلاش می‌کند. این فیلم بسیار سخت بود و تک تک اعضا فیلم در اجرای نقش‌ها موثر بودند.

 در بخش دیگری از این نشست دانش اشرفی درباره طراحی صحنه فیلم یادآور شد: واقعیت این است که اکثر لوکیشن‌های این فیلم داخل ایران انجام شده است و تحقیقات زیادی از سوی کارگردان انجام شده بود. ما به دنبال رسیدن به فضای واقعی بودیم و در برخی از قسمت‌ها شرایط فیلم‌برداری در پاکستان نبود.

ملکان درباره ضرورت نقش اغراق شده امیرجدیدی در فیلم گفت: ما می‌خواستیم کمی از قالب‌های کلیشه‌ای و رایج بازیگری در سینمای ایران بیرون بیاییم. ما در سینمای امریکا صحنه‌های اغراق شده زیادی می‌بینیم اما صدایمان در نمی‌آید به این دلیل که ما در این زمینه‌ها فیلم نساختیم و این شکل بازی برای ما عادی نیست. من فکر نمی‌کنم بازی امیر جدیدی اغراق شده است.

وی همچنین درباره انتخاب سهیلی برای نقش عبدالمالک ریگی گفت: بهترین انتخاب، سهیلی بود که عالی نقش را بازی کرد. توانایی ساعد سهیلی منجر به انتخاب او شد.

ملکان درباره نقش مهدی قربانی تصریح کرد: بچه‌ها را برای عملیات انتحاری تنها نمی‌فرستند و نفر مکمل این فیلم نیز او را رها کرده است.

در ادامه نشست مهدی قربانی درباره ایفای این نقش‌اش در «روزصفر» و لهجه‌اش توضیح داد: من از کودکی با آقای ملکان کار کرده‌ام و از او  بسیار آموخته‌ام. در زمان پیش تولید لهجه‌ها را در دفتر تمرین می‌کردیم. برای درآوردن لهجه، فیلم‌های عبدالمالک ریگی را نگاه کردم که لهجه راحت و جذابی بود.

ملکان  هم در مورد تدوین این فیلم گفت: میثم مولایی در تمام بخش‌های فیلم کنار ما بود و اگر او نبود این فیلم ساخته نمی‌شد. در تدوین فیلم به‌خاطر  مدیریت مولایی یک دقیقه دور ریز نداشتیم.

میثم مولایی هم درباره تدوین «روز صفر» توضیح داد: وظیفه تدوینگر است که در تدوین مدیریت داشته باشد و آقای ملکان با اعتمادی که داشت باعث پیشرفت و افزایش دقت من شد. تدوین این فیلم کار سختی بود به این دلیل که به دو بخش تقسیم می‌شد. در ابتدا ریتم کندتر و فضای آرام‌تری بر فیلم حاکم است اما در نیمه دوم با ریتم تندتری روبه رو هستیم. این ترکیب تدوین، ببینده را آماده بخش دوم فیلم می‌کند.

فیلمبردار فیلم درباره تجربه خود در این فیلم گفت: اگر اتفاق خوبی بوده و در فیلم دیده می‌شود کار تیمی و همه اعضا تولید فیلم بوده است.

ملکان از انگیزه ساخت این فیلم گفت: تمام داستان این فیلم براساس واقعیت است. دوست داشتم آدم‌هایی که بدون اسم و گمنام برای امنیت کشورمان تلاش می‌کنند را روایت کنم. شخصی که در فیلم مامور امنیتی است نیز در پایان به زندگی در میان مردم برمی‌گردد و از آن‌ها طلبکار نیست.

ملکان درباره انتخاب جدیدی توضیح داد: هر کدام شما جای ما بودید انتخاب دیگری جز جدیدی نداشتید. اگر او این نقش را نمی‌پذیرفت این فیلم را نمی‌ساختیم و درباره ساعد هم اعتقادم همین است. همه اکت‌های بازیگران از ایستادن تا لهجه به درستی انجام گرفت.

ملکان خاطرنشان کرد: این فیلم یک فیلم ملی است و هیچ بخشی از آن تخیل نیست. هیچ جایی از فیلم تروریست‌ها را در سیستان و بلوچستان نمی‌بینیم و تمام مقر تروریست‌ها در پاکستان است.

کارگردان در ارتباط با سکانس‌های فیلم و سرمایه آن گفت: به تازگی در سینمای ایران چنین فیلم‌هایی در حال باب شدن است. بخش‌هایی از سکانس‌ها در شهرک دفاع مقدس طراحی و ساخته شده است. حدود هشت میلیارد تومان برای این فیلم هزینه شده است و برخی از تجهیزات ما در برلین دزدیده شد.

وی در ارتباط با اضافه شدن یا نشدن سکانس شهید سردار سلیمانی گفت: اصلا اینطور نبوده است و نمایش ترور سردار سلیمانی در فیلم ما هیچ ربطی به فیلمبرداری نداشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.