مدیر گروه آموزش و تحقیقات علمی اتحادیه عرب اعلام کرد که ۱۳ میلیون کودک عرب از رفتن به مدرسه محروم هستند و میزان بی سوادی در کشورهای عربی رو به افزایش است.

اتحادیه عرب: 13 میلیون کودک عرب از رفتن به مدرسه محروم هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه سعودی «سبق»، «دعا خلیفه» در حاشیه نشستی که روز یکشنبه در ریاض و تحت عنوان از میان بردن بی سوادی و نهضت سوادآموزی برگزار شد، گفت: این اتحادیه تلاش دارد فرصت های آموزش و یادگیری برای کودکانی را که در مناطق جنگی و درگیری به سر می برند یا در اردوگاه ها هستند، فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ میلیون کودک عرب از رفتن به مدرسه و برخورداری از نظام آموزشی محروم هستند، تاکید کرد که این مسئله بیانگر افزایش میزان بی سوادی در جهان عرب است.

خلیفه تاکید کرد که اتحادیه عرب آماده است تا محفلی برای بحث و گفت وگو میان کشورهای عربی برای نابودی بی سوادی و نهضت سوادآموزی به طور رسمی راه اندازی کند.

وی افزود: ما به طور آزمایشی سال گذشته تریبونی به این موضوع اختصاص دادیم و اکنون کشورهای عربی می توانند به نتایج آن دسترسی پیدا کنند. از طریق این تریبون برخی کشورها تلاش و اقداماتی که در راستای نابودی بی سوادی انجام دادند، در اختیار ما قرار می دهند. ما سال گذشته تجاربی که مصر و فلسطین در این باره داشتند، دریافت کردیم و اکنون منتظر تجارب سایر کشورها هستیم.

خلیفه گفت: هر کشوری طرح ملی یا راهبردی برای نابودی بی سوادی دارد،اما توجه و اهتمام ما به کودکان کشورهایی است که از جنگ و درگیری ها رنج می برند تا این کودکان در کشورهایی که پناهنده می شوند یا در اردوگاه ها از ابتدایی ترین و ساده ترین اصول آموزش و یادگیری محروم نباشند.

این مسئول عرب تاکید کرد: بی سوادی مهمترین چالشی است که کشورهای عربی به سبب شرایط سیاسی ناشی از درگیری های مسلحانه و جنگ های و نیز برخی آداب و رسوم اجتماعی و فرهنگی مانند ازدواج زودهنگام، اوضاع اقتصادی، کارکردن کودکان و فقر با آن دست به گریبان هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.