یک فعال سیاسی اجتماعی گفت: یکی از مزیت‌های خراسان رضوی ظرفیت چهره‌های انقلابی، نخبگان انقلابی و سرمایه وجود عناصر انقلابی در تاریخ ارزشی انقلاب اسلامی مانند رهبر انقلاب است، اکنون نیز آیت الله علم‌الهدی یکی از سرمایه‌های ما و محور ولایی در تحولات کلان است.

آیت‌الله علم‌الهدی یکی از سرمایه‌های ما و محور ولایی در تحولات کلان است

به گزارش قدس آنلاین، سید وحید موسویان، در رابطه با ارزیابی فضای سیاسی خراسان رضوی اظهار کرد: نیروها و جریان‌هایی که اعتقاد به گفتمان انقلاب اسلامی دارند و دلداده به ارزش‌های انقلاب، نظام و رهبری هستند تکاپو می‌کنند تا بتوانند حضور منسجم و اثرگذاری در انتخابات پیش‌رو داشته باشند.

مدیر مرکز امور استان‌های آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: این کلیتی است که یک نوع فعالیت ضمنی در توده و طیف نیروهای انقلابی با سلایق مختلف دیده می‌شود که نسبت به موضوع انتخابات با رویکرد انتخاب اصلح دغدغه دارند، یعنی شاخص همه این ظرفیت‌ها برای این است که بتواند نیروهای کارآمد، توانمند و اصلح انتخاب کنند و بر شاخص‌های گفتمان انقلاب تاکید دارند.

وی افزود: اگر اختلاف سلیقه‌ای هست ناظر به صلاح‌ها و مدل‌های فرآیند مشارکت حضور و رسیدن به گزینه‌های اصلح است، به نظر من اوج خوبی است که با تمام اختلاف سلیقه‌ها و شاخص‌های یک نماینده اصلح در تراز آرمان‌های انقلاب بتوانند به مصداق برسند.

موسویان عنوان کرد: در اصل موضوع مشارکت مردمی نیز خراسان جزو پایگاه‌های انقلاب بوده و جزو ظرفیت‌های ارزشمند و شهرهای بزرگ است که در تاریخ انقلاب و خصوصاً در دهه اخیر جریان ساز بوده است، همانطور که در انتخابات دوره قبل بر خلاف موج عمومی که نیروی انقلاب دستاورد خوبی نداشت مشهد به طور کلی در سبد استوار ارزشی اصولگرایی رای تعریف شد و نسبت به کلانشهرهای دیگر موفق بود، انشاالله این دوره نیز بتواند قدم موثری را بردارد.

این فعال سیاسی اجتماعی با اشاره عوامل ایجاد این نوع فضای سیاسی در استان اظهار کرد: مشهد مقدس نقاط مزیت آفرین و مولفه‌های متمایزکننده از دیگر کلانشهرها دارد که اولین و آخرین آنها که قابل مقایسه نیست اسم مشهد یعنی «مشهدالرضا» است، به برکت و معنویت و قدسیت حرم مطهر، مشهد مقدس این فضای معنوی و عطر رضوی در حوالی سال‌های انقلاب یک مولفه اثرگذار بوده است.

وی افزود: غلبه فرهنگی و مذهبی فرهنگ رضوی قطعاً در تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مشهد موثر است، آنجایی که ما آسیب داریم مشکل از خودمان است، یک مزیت مشهد مذهبی بودن و متعلق به امام رضا(ع) بودن است.

موسویان ادامه داد: نکته دیگر، ظرفیت چهره‌های انقلابی، نخبگان انقلابی و سرمایه وجود عناصر انقلابی در تاریخ ارزشی انقلاب اسلامی مانند رهبر انقلاب است، اکنون نیز می‌توان آیت الله علم الهدی را به عنوان نماینده ولی‌فقیه نام برد که یکی از سرمایه‌های ما و محور ولایی در تحولات کلان است که ما در کشور اینگونه کمتر می‌بینیم.

مدیر مرکز امور استان‌های آستان قدس رضوی تاکید کرد: مزیت دیگر مشهد شبکه‌ای از عناصر انقلابی است که حتی با اختلاف سلیقه، توده بدنی نخبگان و فعالان اجتماعی و سیاسی خراسان و مشهد ضریب نفوذ بیشتری دارند و نکته دیگر وجود سرمایه اجتماعی به نام مجموعه مردم نهاد و تشکل‌های مردمی انقلابی اعم از هیئات و کانون‌های فرهنگی است.

وی با بیان اینکه مشهد شهر ظرفیت‌ها و سرمایه اجتماعی فراگیر و چشمگیر متعلق به جبهه انقلاب است، متذکر شد: به نظرم یکی از ظرفیت‌های بزرگ مشهد اثرگذاری و جریان سازی ظرفیت‌های مردم نهاد و تشکل مردم انقلابی است که مطالبه و نقش آفرینی می‌کنند، همانطور که در جریان فتنه ۸۸ به خوبی این موضوع دیده شد.

موسویان یادآور شد: در دیگر شهرها و استان‌ها این سه مزیت یعنی مردم پای کار، آتش به اختیار در کنار شخصیت‌های فرهیخته، جریان ساز وخط‌شکن و معنویت حضرت رضا(ع) را نمی‌بینیم، در ما یک سری نقاط مزیت وجود دارد که چهارمین آنها موج جوان انقلابی است، یک شبکه از جوانان‌های کارآمد و اثرگذار انقلابی در دهه اخیر مشهد تربیت شده‌اند که کاملاً در معادلات امروز تاثیرگذار هستند.

این فعال سیاسی اجتماعی بیان کرد: مشهد شهر جوانان انقلابی است و در این فراز و فراوانی جایی یافت نمی‌شود و در بستر همان تشکل‌های مردم نهاد می‌توان این را به عنوان مولفه چهارم در نظر گرفت.

وی افزود: در ۱۰ سال اخیر افول اعضا و جریان‌های سیاسی در مقایسه سرمایه اجتماعی و نفوذ اجتماعی تشکل‌های مردم‌نهاد و فرهنگی و نهادهای انقلابی در مشهد رشد چشمگیری داشته و موازنه به نفع نیروهای فرهنگی انقلاب به طور محسوسی تغییر کرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.