درحالی که بنیامین نتانیاهو هدف از دیدار با عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان در اوگاندا را شروع به عادی سازی روابط و گفتگو درباره مسائل مشترک منطقه‌ای عنوان کرده است اما به نظر میرسد این دیدار در راستای همراه سازی سودان در مسئله «معامله قرن» و تلاش‌های اسرائیل برای ایجاد نفوذ در آفریقا صورت گرفته است.

عادی‌سازی روابط یا همراه کردن سودان با "معامله قرن"؟

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان در اوگاندا در حالی دیدار کردند که انتشار خبر این دیدار حواشی بسیاری را در پی داشته است.

در حالی که قرار بود این دیدار که در محل اقامت «یوری موسونی» رئیس جمهور اوگانادا در «انتبه» صورت گرفت، محرمانه باقی بماند، توئیت نتانیاهو که در آن از این دیدار پرده برداشت همه چیز را بهم ریخت.

محرمانه بودن این دیدار تا آنجایی پیش رفته بود که حتی «اسماء محمد عبدالله» وزیر خارجه سودان نیز از این دیدار اظهار بی اطلاعی کرد.

نتانیاهو در توئیتی که به زبان عبری منتشر کرده بود نوشت: "ما توافق کردیم همکاری هایی را آغاز کنیم که به عادی سازی روابط بین دو کشور منجر شود."

بلافاصله پس از این جلسه بود که نتانیاهو اظهار داشت که وی معتقد است سودان در یک "جهت جدید و مثبت" حرکت می کند و وی این نکته را به مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است.

این در حالی است که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده روز یکشنبه از البرهان دعوت کرده بود به واشنگتن سفر کند؛ سفری که در صورت وقوع نخستین سفر یک مقام ارشد سودانی طی ۳ دهه اخیر به خاک آمریکا خواهد بود.

به نوشته میدل ایست، ملاقات روز دوشنبه نشانگر تغییر در سیاست های خارطوم و تلاویو از زمان برکناری عمر البشیر رئیس جمهور مستعفی سودان طی نزدیک به یک سال اخیر است.

در این رابطه روزنامه سودان تریبون به نقل از سخنگوی رسمی دولت انتقالی سودان نوشت: دیدار رئیس شورای حاکمیتی این کشور با نخست وزیر رژیم صهیونیستی بدون اطلاع قبلی هیئت وزیران  و مشورت با این دولت بوده‌ است و دولت انتقالی خارطوم منتظر توضیحات ژنرال عبدالفتاح برهان در این زمینه است.

طبق گزارش این روزنامه، سفر سرلشکر «عبدالفتاح البرهان» به طور ناگهانی و بدون اعلام رسمی و در جریان قرار دادن دولت انتقالی و چند ساعت پس از تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا صورت گرفته و البرهان خارطوم را به مقصد کامپالا ترک کرده است؛ به همین علت بسیاری پمپئو وزیر خارجه آمریکا را طراح پشت پرده این دیدار جنجالی میدانند؛ البته برخی رسانه ها نیز به نقل از برخی مقامات سودانی، امارات را طراح و اجراکننده این دیدار و گفت وگو عنوان کرده اند. دیداری که عربستان سعودی و مصر نیز در جریان آن قرار داشتند.

گزارش ها حاکی از آن است که  در این، دیدار البرهان از نتانیاهو خواستار وساطت تل آویو برای حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی گروه‌های تروریستی آمریکا شده و در مقابل نتانیاهو ضمن درخواست عادی سازی روابط از البرهان خواسته است که حریم هوایی سودان را به روی هواپیماهای اسرائیلی باز کند.

دیدار این دو در حالی رخ میدهد که خارطوم طی سالهای گذشته هرگونه تماس با تلاویو را رد میکرد و درواقع باید گفت که این نخستین باری است که یک مقام ارشد سودانی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت وگو کرده‌است.

اندکی قبل از برکناری بشیر از ریاست جمهوری سودان، وی گفته بود که به او توصیه می شود روابط خود را با اسرائیل عادی سازد ، درخواستی که به گفته خودش، او آن را رد کرده بود.

فارغ از سیاست های توسعه طلبانه و ایجاد منطقه نفوذ در آفریقا از سوی رژیم صهیونیستی که طی سالیان اخیر در همه عرصه ها قابل مشاهده است، باید گفت هم گام بودن و حمایت سودان از مردم و آرمان های فلسطین یکی از دلایل زیر ذره بین قرار گرفتن این کشور از سوی تلاویو بوده است.به طوری که طی سالیان اخیر اسرائیل به هر طریقی سعی کرده حاکمیت این کشور را به نفع خود تغییر دهد. رد پای تلاویو را در مسئله جدایی سودان جنوبی، تقابل در دارفور و جنگ داخلی این کشور به وضوح می توان دید.

به گفته کارشناسان دلایل موفقیت نفوذ رژیم صهیونیستی در سودان را  باید در نیازهای مالی، مشکلات شدید اقتصادی، افزایش اختلاف بین گروه های سیاسی و تحت تاثیر بودن مقامات این کشور از سوی عربستان سعودی به عنوان یکی از متحدان استراتژیک تلاویو در منطقه جستجو کرد.

اکنون و با علنی شدن موضوع «معامله قرن» اما انگیزه های نتانیاهو را برای جستجو و همراه کردن کشورهایی همچون سودان که پیش از این به همراهی با آرمان های فلسطین شهره بوده اند، بیشتر کرده است.

در این رابطه باید به اظهار نظر «صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین اشاره کنیم که گفته است:" این دیدار(«البرهان و نتانیاهو) به معنای فرو کردن خنجر از پشت به ملت فلسطین و خروج آشکار از ابتکار صلح عربی است."

«جبریل الرجوب» دبیرکل کمیته مرکزی جنبش فتح نیز اعلام کرد که این دیدار با موضع ملت برادر سودان در برابر فلسطین که حامی حق ملت فلسطین در برپایی یک دولت آزاد و مستقل بر اساس مرزهای مشخص شده در سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس هستند٬ کاملا تناقض دارد.

بر اساس گزارش رسانه های سودانی به نظر می رسد نتانیاهو در این دیدار با چراغ سبز البرهان مواجه شده است و علنی کردن این دیدار محرمانه نیز به منظور کسب برد رسانه ای صورت گرفته است.

باید گفت در حالی که مقامات سودانی در باره این دیدار ابراز نگرانی و اظهار بی اطلاعی کرده اند اما به نظر میر سد وضعیت آشفته اقتصادی و بحران داخلی این کشور کار را برای مقامات این کشور که همواره از آرمان های فلسطین حمایت کرده اند در برابر وعده ها و وسوسه های نتانیاهو و صدالبته فشارهای سیاسی ایالات متحدهتا اندازه بسیاری سخت کند.

در عین حال باید منتظر واکنش مردم سودان بود و دید چه واکنشی در قبال این دیدار و بحث مذاکره مقامات این کشور با رژیم صهیونیستی اتخاذ خواهند کرد؛ چنانکه «محمد علی الحوثی»عضو شورای عالی سیاسی یمن ضمن انتقاد از این دیدار گفته است: "تصور نمی کنم ملت سودان «عبدالفتاح البرهان» را ببخشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.