وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره افشار اطلاعات شبکه بانکی صرافی‌های کشور توسط مرکز FIU وزارت اقتصاد گفت: بنده دو سال پیش وزیر نبودم و از این موضوع اطلاع ندارم.

وزیر اقتصاد: از افشای شبکه بانکی صرافی‌ها توسط مرکز FIU بی‌اطلاع هستم

قدس آنلاین؛فرهاد دژپسند در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیدمحسن قمصری، مدیرسابق امور بین الملل شرکت ملی نفت در مصاحبه با مهر که امروز منتشر شده، گفته: « اطلاعات شبکه صرافی‌های کشور دو سال قبل توسط مرکز fIU وزارت اقتصاد افشا شد»، چه تضمینی وجود دارد که در شرایط تحریمی کشور، اطلاعات محرمانه ای که راههای دور زدن تحریم در آنها مستتر است، بار دیگر توسط این مرکز افشا نشود؟ گفت: این یک فرمایش است. بنده دو سال پیش وزیر نبودم و از این موضوع اطلاع ندارم. جدیداً هم اتفاقی در این حوزه نیفتاده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که مجدد شاهد این طور اتفاقات نباشیم، افزود: اصلاً چه دلیلی وجود دارد که این موضوع اتفاق بیافتد؟ البته این مسئله که شما مطرح کردید را نمی دانم که اتفاق افتاده است یا نه و باید بررسی شود. به هر حال من آن زمان وزیر نبودم.

وزیر اقتصاد گفت: همانگونه که گفتم باید خبر شما را بررسی کنم که البته ادعای آقای قمصری است. باید بینید که این مسئله صحت دارد یا نه. اگر در دوره وزارت من این اتفاق می‌افتاد بنده پاسخگو بودم اما این موضوع موردی است که واقعاً نیاز به بررسی دارد.

رشد صادرات غیرنفتی علیرغم سنگ اندازی دشمن

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه وابستگی بودجه به نفت را همه می‌دانیم و از ابتدای انقلاب به دلیل قلت درآمدهای مالیاتی، عمده اتکا به منابع حاصل از نفت بود، اظهار داشت: زمانی که دولت تصمیم گرفت اتکا به نفت را کاهش دهد جنگ تحمیلی آغاز شد و نتوانست اهداف خود را پیش ببرد. همچنین تکانه سال ۶۴ در حوزه نفت، دولت را ناچار کرد در سال ۶۷، ۵۰ درصد بودجه را از طریق استقراض از نظام بانکی تأمین کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بعد از جنگ به اشکال مختلف مساله جدایی از نفت اعلام شد تا اینکه در سال ۷۵ رهبری خواستار این موضوع شدند و اگرچه این هدف هرگز فراموش نشد اما با توجه به نیازهای مختلف، مسیر طی شد تا اینکه طی سنوات اخیر، جدایی نفت از بودجه جدی‌تر دنبال شد.

وی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی سالم‌ترین و تمیزترین جایگزین درآمد نفتی است، گفت: مالیات مستقیم نیز تمیزترین نوع مالیات ستانی است که طی سال‌های اخیر نیز برنامه‌های ویژه‌ای در سازمان امور مالیاتی در دستور کار قرار گرفت تا اینکه امروز درآمدهای مالیاتی توانست بخشی از نیاز دولت به درآمد نفتی را تأمین کند.

دژپسند افزود: شاید بگویند که فشار باعث توجه به افزایش درآمد مالیاتی شد اما مهم نیست؛ زیرا امروز هیچ استقراضی برای تأمین بودجه از نظام بانکی صورت نگرفته و درآمدهای مالیاتی به مرحله‌ای رسیده که می‌توانیم بگوییم که بخشی از نیازهای دولت را تأمین می‌کند.

وزیر اقتصاد گفت: بهره مندی از عرضه اوراق و استفاده از بازار بدهی از دیگر روش‌های تأمین مالی بود. تا به امروز برای بازپرداخت اوراق حتی یک ساعت هم با تأخیر مواجه نبودیم. اعتبار اسناد خزانه و اوراق دولتی خوش درخشید.

وی با بیان اینکه افزایش صادرات غیرنفتی از دیگر موضوعات مدنظر ما بود، گفت: دشمن در مقام انسداد این شیوه تأمین مالی برامد اما در ۱۰ ماهه امسال نسبت به ۱۰ ماهه سال ۹۷، فقط ۳ درصد کاهش ارزشی داشت و از نظر وزنی ۲۷ درصد رشد داشت.

دژپسند تاکید کرد: اصلاح ارزش پایه صادراتی موجب کاهش ارزش صادرات شد آن هم برای اینکه صادرکنندگان کمتر در معرض فشار قرار گیرند. به طور متوسط گمرک ۳۰ درصد ارزش پایه را کاهش داد و در واقع به رقم این عدد، فقط کاهش ۳ درصدی در صادرات داشتیم. در واقع اگر عملیات را همگن کنیم باید رشد مثبت ۷ درصدی را برای صادرات لحاظ کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.