منابع محلی در شمال سوریه از برنامه تشکیل نیروی عربی در این منطقه با پول ریاض و حمایت واشنگتن تحت بهانه و ادعای مقابله با گسترش نفوذ ایران در شمال سوریه خبر داده اند.

شیطنت جدید آمریکا در سوریه با پترودلارهای سعودی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، ایالات متحده آمریکا این روزها تلاش می کند تا با حمایت از یک طرف و مذاکره با طرف دیگر و سپس ضربه زدن از پشت به طرف اولی و دست یابی بر امتیاز از طرف دوم، از نزاع موجود بین محورهای مختلف منطقه ای درخاورمیانه سوء استفاده کند.

این بازی آمریکا به وضوح در شمال شرق سوریه نمایان است؛ منطقه ای که واشنگتن پس از خروج از آنجا موازی با حملات ترکیه تحت عنوان عملیات «چشمه صلح» در این منطقه با ضربه از پشت به کردها آنجا را ترک کرده بود و اکنون دوباره به آنجا بازگشته و حتی دامنه عملیات خود را گسترش داده است و در حال حاضر کار به جایی رسیده که قصد دارد با اموال سعودی یک نیروی عربی را در شمال شرق سوریه شکل دهد تا همه راه حل ها را مختل و بحران را طولانی تر کند.

منابع محلی در شمال سوریه با افشای برنامه تشکیل نیروی عربی در این منطقه خبر داده اند که مسئولان سعودی و آمریکایی گفتگوهایی را در حسکه با هدف تامین مالی این نیرو از سوی ریاض و با حمایت واشنگتن تحت بهانه و ادعای مقابله با گسترش نفوذ ایران در شمال سوریه انجام داده اند. به گفته این منابع، عربستان پذیرفته است تا اموال لازم برای تشکیل نیروی موسوم به «الصنادید» و نیروهای «النخبه» که وابسته به نیروهای نظامی «جریان الغد» تحت فرمان احمد الجربا رئیس سابق ائتلاف معارضان را تامین و آنها را آموزش دهد.

ابراهیم الحبش مدیر سایت الخابور هم گفته است که یک شرکت امنیتی آمریکایی ماموریت آموزش نیروهای عربی را برعهده خواهد گرفت تا در آینده جوانان بیشتری برای پیوستن به این نیرو تشویق شوند. ابراهیم الحبش می افزاید: نابودی داعش فرصت حمایت از نیروهای دموکرات کرد را تمام کرد که این موضوع آمریکا را برآن داشت تا به بهانه دیگری یعنی بهانه مقابله با گسترش نفوذ ایران نیروی جدیدی را در سوریه تاسیس کند.

اهداف واشنگتن

 آمریکا از نوامبر سال گذشته در راستای تقویت حضور خود در سوریه و ارسال تجهیزات لجستیک و نظامی به آنجا تلاش می کند و در همین راستا پایگاه های جدیدی را به دور از چاه های نفت که بهانه حضور نیروهایش در سوریه شد، ایجاد کرده است.

فعالیت نیروهای آمریکایی در منطقه طی هفته های گذشته بیشتر شده و حضور آن ها به دور از ماموریت هایی که برای خود تعریف کرده بودند تقویت شده است؛ موضوعی که سوالاتی را در مورد دلایل این تغییرات و بلکه اهداف تقویت حضور نظامی آمریکا در سوریه برمی انگیزد.

جدیدترین فعالیت نیروهای آمریکایی در سوریه اقدام آنها در خرید یک قطعه زمین به مبلغ 100 هزار دلار در استان حسکه به منظور تاسیس پایگاه جدید نظامی در این منطقه است. در سایه این تحولات پنتاگون با تاکید براینکه محدوده زمانی مشخصی برای بقای نیروهای آمریکایی در سوریه وجود ندارد، اعلام کرده است که عملیات باصطلاح مبارزه با تروریسم را که به طور موقت متوقف شده بود، از سرگرفته است.

این اظهارات و فعالیت های گسترده نظامی با تصمیم خروج نیروهای آمریکایی که از سوی کاخ سفید و پنتاگون اعلام شده بود تناقض دارد. آمریکا در آغاز تحت بهانه نابودی گروه تروریستی داعش وارد سوریه شد اما طبق گفته کارشناسان اهداف واشنگتن چیزی دیگری بود و تلاش می کند با حضور در این کشور اهرم های فشاری را جهت تاثیرگذاری بر روند عملیات سیاسی سوریه به دست آورد. علاوه بر حمایت از طرح تجزیه طلبانه مبتنی بر پاکسازی نژادی، آمریکا سوریه را به میدان تسویه حساب های خود با قدرت های منطقه ای مانند ایران و روسیه تبدیل کرده است.

مقابله و درگیری در شرق فرات در جریان است و دمشق تصمیم بازپس گیری آن را اتخاذ کرده است و این فرصت را به نیروهای دموکرات کرد داده تا به آغوش وطن بازگردند، اما در حال حاضر به نظر نمی رسد که این اتفاق به دلیل فشارهای آمریکا که می خواهد حضور خود در این منطقه را تقویت کند، رخ دهد.

اما در هر صورت در دوره پیش رو شاهد تغییری حتمی در موازنه قوا خواهیم بود؛ به ویژه پس از آنکه ارتش سوریه آزادسازی ادلب و ریف حلب را کامل کند و چنانچه به صورت اداری با نیروهای دموکرات کرد توافقی صورت نگیرد نیروهای بیشتری از ارتش سوریه راهی شرق فرات خواهند شد و آمریکا ناگزیر همانگونه که از عراق و افغانستان خارج شد از سوریه نیز باید خارج شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.