موضوع زیارت و حضور زائران خارجی در کشور، نقش تاثیرگذاری در معرفی و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی به سایر کشورهای دنیا دارد.

تاثیر موضوع زیارت در ترویج گفتمان انقلاب اسلامی

یکی از مقوله هایی که در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی و حتی سیاسی  دارای تاثیرگذاری به سزایی می باشد موضوع زیارت است که  با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و فراهم شدن زیرساخت های لازم ، رونق ویژه ای گرفت . کارکرد امر زیارت علاوه بر تاثیر گذاری در  فضای داخلی کشور ، در زمینه بین الملل نیز آثار متعددی دارد به طوری که این موضوع بهانه ای برای سفر افراد از کشور های مختلف به ایران است که از این رهگذر باعث خواهد شد فضا و شرایط عمومی کشور از نزدیک در تیررس چشم افراد از سایر کشور ها قرار بگیرد.

از طرفی  آمار و اعداد  بیانگر آن است که در طول چهار دهه ای که از حیات انقلاب اسلامی می گذرد  روند تمایل زائران به حضور در ایران افزایشی بوده است که این موضوع به نوعی بیانگر آن است که شرایط لازم برای میزبانی از زائران در ایران به طور مطلوب و مناسب پس از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است. در طرف مقابل همچنین امر زیارت  و حضور زائران خارجی  در حوزه بین المللی  در ترویج و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی به سایر کشورهای دنیا می تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

*گفتمان زیارت تاثیر اهداف انقلاب اسلامی بر ایران را به طور واضح نشان می دهد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دراین باره گفت: موضوع زیارت یکی از محورهای تاثیرگذار در معرفی یک کشور و شرایط حاکم بر آن به سایر مردم دنیا می باشد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در ادامه به قدس آنلاین اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت دینی در ایران، شرایطی فراهم شد تا افراد از اقصی نقاط دنیا برای زیارت ائمه اطهار و امامزادگان و بقاع متبرکه بدون هیچ گونه محدودیتی به ایران سفر کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: درچهل سال گذشته در  جریان سفر زائران از کشورهای مختلف به ایران و شهرهایی نظیر مشهد و قم ، علاوه بر ایجاد یک فضای معنوی در افراد باعث شده است  تا زمینه ای برای جذب و تعلق خاطر باورهای اسلامی در بین آحاد مردمی که به ایران سفر می کنند در زمینه بین الملل شکل بگیرد.

حجت الاسلام پژمانفر تصریح کرد: وقتی زائران خارجی از نزدیک و به صورت کاملا عینی  گفتمان انقلاب اسلامی ، شرایط و امنیت موجود در ایران و آزادی مردم  را مشاهده می کنند و این موارد را با فضاسازی های دشمنان درباره شرایط داخلی ایران مقایسه می کنند به نتایج صحیح و درستی درباره تاثیر گذاری انقلاب اسلامی بر فضای جامعه  دست پیدا می کنند.  

وی افزود: از این رو  گفتمان و خط مشی موضوع زیارت باید به صورت جدی از سوی مسئولان مرتبط دنبال شود و مشکلات و موانعی که حتی ممکن است به صورت ناچیز و حداقلی در ترویج این موضوع  و به عنوان مساله ای برای زائران مشکل ایجاد کند رابرطرف سازند.

* استفاده حداکثری از ظرفیت زیارت در جهت  ترویج و عمق بخشی گفتمان و پیام اساسی انقلاب اسلامی 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز معتقد است: موضوع زیارت بستر و گفتمان بین المللی را در کشورها و شهرهای زائر پذیر از جمله مشهد  ایجاد می کند.

حجت الاسلام هادی صاحبقرانی در ادامه به قدس آنلاین اظهار کرد: حضور زائران در ایران با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ روند افزایشی و قابل تاملی داشته است و این موضوع در بازتاب انقلاب اسلامی به سایر کشورهای دنیا نقش اساسی ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه از ظرفیت زیارت باید در ترویج و عمق بخشی گفتمان و پیام اساسی انقلاب اسلامی استفاده حداکثری صورت بگیرد، ادامه داد: در این زمینه باید برنامه ریزی های مناسب و بلند مدت صورت بگیرد و از روش های مختلف نظیر تولید محتواهای صحیح،  نمود و اهمیت جلوه های مختلف انقلاب اسلامی در مقایسه با قبل از انقلاب به زائران خارجی  نشان داده شود تا بازتاب آثار و دستاوردهای  این انقلاب در کشورهای دیگر نیز به طور درست و صحیح انعکاس پیدا کند.

حجت الاسلام صاحبقرانی افزود: از طرفی موضوع زیارت با سرفصل اخلاق و معنویت بیانیه گام دوم انقلاب ارتباط ورابطه تنگاتنگی دارد که در این زمینه و لزوم توجه به اخلاق گرایی و افزایش معنویت در طول چهل سال گذشته در ایران نیز باید مورد تاکید قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه زیارت شاهراه تمدن نوین اسلامی است،  ادامه داد: از طرفی از طریق موضوع زیارت ، سبک زندگی اسلامی که با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران رشد و گسترش پیدا کرد نیز قابل ارائه است و گفتمان زیارت از این استعداد و ظرفیت برخوردار است که اسلام ناب محمدی و چگونگی زندگی کردن اسلامی در جامعه انسانی را به سایر کشورها آموزش و تعمیم دهد.   

      

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.