رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: بزرگ‌ترین حلقه گمشده در عملیات بازار باز، گرفتن مشاوره‌های دقیق و ظریف برای کم کردن هزینه بوده، هزینه‌هایی که ممکن است قابل جبران نباشد.

بزرگ‌ترین حلقه گمشده در عملیات بازار باز، گرفتن مشاوره‌های دقیق است

به گزارش قدس آنلاین، شهرام مرصعی در خصوص عملیات بازار باز، اظهار کرد: بانک مرکزی برنامه‌ای را از سیستم بانک مرکزی آمریکا اقتباس کرده که بسیار درست بوده و نظر اصلی آن نیز مهار تورم و کنترل نقدینگی است،  در این عملیات آزادی عمل برای گرفتن و دادن وام به دیگر بانک‌ها با خرید و فروش اوراق کنترل شده و تورم و نقدینگی پول نیز کنترل می‌شود تا نقدینگی افزایش نیابد و بانک‌ها از شکل لجام‌گسخته‌ای که روابط بین خود را آزادانه تعیین می‌کردند، رها شوند.

وی افزود: بخش بزرگی که به آشفتگی هرچه بیشتر بازار و تورم انتهای سال ۹۶ تا نیمه سال ۹۷ که باعث شد دلار از حدود ۳۵۰۰ تومان به حدود ۱۸ هزار تومان و بیشتر برسد، کمک کرد، نقدینگی بی حد و حصر و کنترل در اختیار بانک‌ها و به ویژه موسسات اعتباری بود که این موسسات بدتر از بانک‌ها هستند و آزادی عمل بالاتری دارند که قطعا باید آنها را کنترل کرد و این کنترل کمک می‌کند که در حالت‌های تورمی، آزادی عمل از آنها گرفته شود، بنابراین تورم در حالت کنترل شده قرار می‌گیرد.

مرصعی با بیان اینکه در بخشنامه‌ها بیان شده که این عملیات باید با شریعت منطبق شود، عنوان کرد: به این دلیل که این سیستم از بانک مرکزی آمریکا گرفته شده باید با شریعت منطبق شود تا بتوانیم کار درستی که در سیستم‌های بانکی جهانی وجود دارد را با سیستم‌های داخلی خود مطابقت دهیم و اجرا کنیم که در نتیجه آن بیشترین سود و بهره را ببریم.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی بیان کرد: دوره آزمون و خطا در حوزه بانکی و پولی ما طی شده و هر آزمون و خطایی هم که بود باید تاکنون طی کرده و بسیاری از موانع را از سر راه برداشته باشیم، در حالی که این عملیات ادامه سیستم آزمون و خطا است. من با سیستم‌های آزمون و خطا مخالف هستم، زیرا معتقدم باید از متخصصین و نیز از مشاوره لازم بهره‌مند شد.

وی ادامه داد: وقتی کاری با مشاوره درست انجام می‌شود، میزان خطا را کم می‌کند و هرچه میزان خطا کم شود، ما سریعتر، بهتر و کم‌هزینه‌تر به اهدافمان می‌رسیم و هدف‌گذاری‌های ما نمی‌تواند مقطعی باشد، بلکه باید طولانی‌تر شود. زمانی که منفعلانه عمل می‌کنیم و مساله‌ای پیش می‌آید، به این دلیل که راهکار نداریم، تبدیل به مشکل می‌شود و ادامه پیدا می‌کند تا به یک معضل تبدیل شود، آن زمان ما شروع به پیدا کردن راهکار برای مشکل می‌کنیم. طبیعتا زمان تنگ است، امکانات محدود و محدودتر خواهد شد و عکس‌العمل ما را محدود و محدودتر خواهد کرد.

مرصعی خاطرنشان کرد: اگر دور را دیده و کلی و سیستمی نگاه کنیم، می‌توانیم بسیاری از مشکلات را قبل از اینکه به وجود بیایند حدس بزنیم و از سر راه برداریم. ما وقتی می‌خواهیم قوانین بانکداری جهانی را با حوزه شریعت منطبق کنیم، مشکلاتی برای ما به وجود می‌آید، بنابراین مجبوریم خودمان را به گونه‌ای منطبق کرده و در نتیجه خود را محدود کنیم. وقتی می‌خواهیم راهکار توجیه شریعتمدارانه آن را پیدا کنیم، زمان را از دست می‌دهیم و این موضوعات باعث می‌شود همچنان تورم ادامه پیدا کند و بازار ما با رکود مواجه شود که این بدترین حالت اقتصادی یعنی رکود تورمی است.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی اضافه کرد: برای حل این مسائل ما باید یک بار برای همیشه تصمیم نهایی خود را بگیریم که می‌خواهیم در چه حوزه اقتصادی کار کنیم، حوزه اقتصادی باز، بسته و یا تلفیقی. از الان نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که این مکانیسم بانک مرکزی می‌تواند در اقتصاد ما با وجود لجام‌گسیختگی موجود در سیستم بانکی، جواب دهد یا نه. باید عمل شود و مدتی بگذرد تا ببینیم جواب می‌دهد یا نه.

وی افزود: همه کارهای ما آزمون و خطا است. این مکانیسم تلفیقی است که بخشی از یک قسمت و بخشی از قسمت دیگر گرفته می‌شود و بعد ما می‌خواهیم تعاریف علمی و شریعت را با هم تلفیق کنیم که ممکن است ما را به خطا بیندازد یا به مطلوب برساند، بنابراین باید منتظر باشیم که چند ماه بگذرد تا ببینیم درست عمل کردیم یا نه.

مرصعی با اشاره به اینکه در این سیستم از متخصصین استفاده نشده است، تصریح کرد: بانک مرکزی آمریکا در حال انجام سیستم بازار باز بوده و ایران آن را نیز اقتباس کرده است. آیا ما از متخصصان بانک‌های مرکزی دیگر کشورهای دنیا که از این سیستم استفاده کردند، سوال کرده و مشورت کرده‌ایم؟ بعید می‌دانم چنین اتفاقی افتاده باشد، احتمالا برداشت‌های خود ما است. ما متخصصان خود را داریم، اما عالم دهر نیستیم، اگر خود را عالم دهر بدانیم، از همه چیز عقب می‌افتیم، بنابراین باید از متخصصان بین‌المللی و مشورت آنها استفاده کنیم.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی در خصوص وجود زمینه اجرا برای عملیات بازار باز، گفت: صد در صد زمینه اجرای عملیات بازار باز را داریم، اما تنها دیدن از دور یک موضوع و اینکه زیبا و درست به نظر بیاید و ما بخواهیم خوب عمل کنیم، ممکن است در خصوص ما جواب ندهد. بزرگ‌ترین حلقه گمشده در این زنجیره گرفتن مشاوره‌های دقیق و ظریف برای کم کردن هزینه بوده، هزینه‌هایی که ممکن است قابل جبران نباشد، مانند تورم، اما در هر حال این عملیات یکی از ابزارهایی است که بانک مرکزی می‌تواند برای کنترل تورم استفاده کند و در تئوری کار درستی است.

وی با بیان اینکه عملیات بازار باز یکی از ابزارهای بسیار مهم برای کنترل تورم، نقدینگی و هدایت سیستم پولی به سمت مولد بودن، افزایش تولید و به موفقیت رساندن است، عنوان کرد: در تئوری حرف و بحثی نیست و قطعا باید جواب دهد، اما اینکه ما چقدر می‌توانیم موفق عمل کنیم، ابزارهای نظارتی و کنترلی ما می‌توانند درست عمل کنند و یک تئوری درست به مقصد و هدف برسد یا ابتر باقی بماند، را زمان مشخص می‌کند.  

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.