معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران گفت: به زودی با کمک خیرین سردخانه نگهداری از فرآورده‌های خونی در کاشمر به بهره‌برداری خواهد رسید.

سردخانه فرآورده‌های خونی در کاشمر به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، حسین رنجبران ۱۵ بهمن‌ماه در مراسم افتتاح پایگاه انتقال خون کاشمر عنوان کرد: ساخت پایگاه انتقال خون کاشمر کار بسیار بزرگ و سختی بود، خیران با اهدای زمین و ساخت پایگاه انتقال خون در واقع ایثار کردند، اگر در حوزه سلامت چنین تفکری حاکم باشد هیچ مشکلی نخواهیم داشت. بدون شک پایگاه انتقال خون کاشمر را به طور ویژه حمایت خواهیم کرد، باید به جای هفته‌ای دو روز در تمام طول هفته کار خونگیری انجام شود.

وی ادامه داد: کاشمر به عنوان یک قطب این پتانسیل را دارد که سردخانه فرآورده‌های خونی در این شهرستان ایجاد شود و شهرستان‌های همجوار، استان یزد، خراسان جنوبی و حتی شهرهای اقماری از این امکان استفاده کنند و ما هم در این خصوص آماده هرگونه همکاری هستیم.

وی بیان کرد: انتظار داریم خیران کمک کنند تا سردخانه فرآورده‌های خونی  شهرستان را در بخش خون و پلاسما ایجاد کنیم، بدون شک خون اگر نباشد تمامی کارهای بیمارستانی مختل خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران افزود: در حال حاضر ۹۰۰ بیمارستان در سطح کشور داریم و هر کاری در این مکان‌های حساس انجام دهیم، نیاز به خون دارد.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون تنها مرکز حیاتی وزارت بهداشت و درمان است، اظهار کرد: در پدافند غیر عامل که پایگاه و سردخانه در مشهد مستقر است بنا داریم سردخانه‌ای را نیز در کاشمر مستقر کنیم و خدمات را از این منطقه هم به سایر نقاط استان ارائه دهیم.

رنجبران ادامه داد: اخذ ردیف نیروی انسانی برای پایگاه انتقال خون کاشمر منوط به برگزاری آزمون است و باید مجوز از سازمان امور اداری استخدامی اخذ شود، اکنون مجوز در بعد کلان کشوری گرفته شده و حتما در آزمون استخدامی بعدی سهمیه‌ای برای کاشمر و خراسان رضوی قائل خواهیم شد.

وی عنوان کرد: تا زمانی که نیروی مورد نیاز کاشمر تامین شود براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین شبکه بهداشت و درمان کاشمر و سازمان انتقال خون خراسان رضوی به امضا رسیده مقرر شده نیرو و پزشک مورد نیاز پایگاه انتقال خون این شهرستان توسط شبکه بهداشت تامین شود.

لزوم ارتقاء پایگاه به مرکز جامع خونگیری

در این جلسه نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه خیران پای کار بودند اما اولین مشکل در احداث پایگاه انتقال خون کاشمر صدور مجوز بود که موافقت نمی‌شد اما در این خصوص تلاش‌های بسیاری شد.

بهروز بنیادی عنوان کرد: مسئولان دولت تدبیر و امید در تامین نیازهای حوزه سلامت شهرستان کاشمر تلاش‌های بسیاری کردند، دستگاه "ام. ار. ای" که وارد شهرستان شد به هیچ عنوان به شهرهای زیر یک میلیون نفر اختصاص داده نمی‌شد ولی با تلاش‌های صورت گرفته توانستیم این دستگاه را برای کاشمر بگیریم، این آخرین دستگاهی بود که وارد کشور شد و در فروردین سال ۹۷ نصب شد و تاکنون هیچ دستگاه دیگری وارد کشور نشده است.

وی تصریح کرد: از مسئولان استان و کشوری درخواست داریم با تامین نیروی مورد نیاز پایگاه انتقال خون کاشمر در طی تمام هفته فعال شود و پایگاه به مرکز جامع خونگیری ارتقا یابد.

بنیادی با اشاره به اینکه در راستای ارتقای پایگاه به مرکز جامع خونگیری دستورات لازم صادر شده و موافقت‌های اصولی باید گرفته شود که در حال برنامه‌ریزی است، ادامه داد: هیچ بیمارستانی در سطح کشور همانند بیمارستان خلیل‌آباد فعال نداریم، این بیمارستان مرکز جراحی نمونه چشم خواهد بود و به زودی بهترین مرکز چشم پزشکی را می‌توانیم در این شهرستان داشته باشیم.

وی اظهار کرد: به زودی بیمارستان شهرستان خلیل‌آباد به قطب جراحی چشم تبدیل می‌شود، تلاش بر این است که هرچه سریع‌تر آخرین وسایل مورد نیاز را در این بیمارستان مستقر کنیم.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: به زودی ردیف ملی بیمارستان جایگزین را در بردسکن خواهیم گرفت، کارهای احداث درمانگاه تامین اجتماعی این شهرستان هم با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار انجام شده است.

فعالیت پایگاه انتقال خون تنها دو روز در هفته

در این جلسه رئیس شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت: شهرستان کاشمر در حال حاضر از نظر درمانی هر روز ۵۰۰  هزار نفر را از شهرستان‌های خلیل‌آباد، بردسکن، فیض‌آباد، بجستان و برخی از مناطق طبس و سبزوار پوشش می‌دهد.

محمد جواد یزدانی عنوان کرد: اکنون دو بیمارستان شهید مدرس با ۱۰۴ تخت فعال در حوزه بیماری‌های داخلی، اعصاب و قلب و بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) با ۹۶ تخت مصوب و ۱۳۰ تخت فعال در شهرستان کاشمر فعال بوده و خدمات درمانی منطقه را پوشش می دهند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ پزشک متخصص در همه رشته‌های تخصصی مورد نیاز در شهرستان کاشمر فعالیت دارند، اکنون در این شهرستان عمل‌های پیشرفته‌ای انجام می‌شود که فقط در مرکز استان انجام می‌شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کاشمر تصریح کرد: وقتی این مجموعه درمانی وسیع را در شهرستان داریم نیازهایی را نیز می‌طلبد که مهم‌ترین آن خون است، طی سال‌های گذشته در راه‌اندازی پایگاه انتقال خون غفلت و کم توجهی صورت گرفته و سال‌ها قبل باید این کار تحقق پیدا می‌کرده است.

یزدانی بیان کرد: سالانه در این منطقه سه هزار واحد خون نیاز داریم و استفاده می‌شود، در سال قبل ۲۷۹۵ مورد خونگیری در مرکز خونگیری کاشمر انجام شد اما چون باید خون‌ها را برای فرآوری به تربت‌حیدریه بفرستیم محدودیت‌هایی برای ما قائل شدند و فقط باید در ساعت‌های خاص خونگیری انجام شود.

وی گفت: در همین پایگاه جدید به رغم اینکه دو روز در هفته بیشتر فعال نیست طی یک ماه اخیر ۵۳۸ واحد خون گرفته شده است، با توجه به استقبال مردم نیاز به ارتقای این مجموعه داریم، وضعیت کاشمر به نحوی شده که اگر بخواهد برای هر مرحله دریافت خون به تربت‌حیدریه مراجعه شود؛ عملا امکان پذیر نیست و در بسیاری از شرایط دچار مشکل می‌شویم.

پایگاه انتقال خون شهرستان کاشمر با زیربنای ۷۰۰ متر مربع و با هزینه ۱۵ میلیارد ریال توسط خیران احداث شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.