پس از ماه‌ها بررسی و مشورت، در نهایت شورای کتاب کودک فرشید شفیعی را در بخش تصویرگری و فرهاد حسن‌زاده را در بخش نویسندگی (برای بار دوم) به‌عنوان نامزدهای ایرانی جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY معرفی کرد.

کیفیت آثار تصویرسازی ایران در خاورمیانه بهترین است


 

 جایزه هانس‌کریستین اندرسن(نوبل ادبیات کودکان) هر دو سال یک ‌بار به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر، برای یک ‌عمر فعالیت حرفه‌ای در حوزه ادبیات کودک، از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY اهدا می‌شود، در حالی از معیارهای برجسته انتخاب، تداوم در تولید ادبیات کودک، خلق آثار بدیع، اصیل و هنرمندانه و داشتن سهمی پایدار در پیشبرد ادبیات کودک جهان است که برای سال ۲۰۲۰ پس از ماه‌ها بررسی و مشورت، در نهایت شورای کتاب کودک فرشید شفیعی را در بخش تصویرگری و فرهاد حسن‌زاده را در بخش نویسندگی (برای بار دوم) به‌عنوان نامزدهای ایرانی جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY معرفی کرد.

چند روز گذشته اعلام شد ۳۴ نویسنده و ۳۶ تصویرگر از سراسر دنیا برای رقابت در این جایزه معرفی شده بودند که پس از بررسی‌های صورت گرفته از سوی داوران جایزه هانس‌کریستین اندرسن، ۶ نویسنده به فهرست نهایی راه یافتند که یکی از آن‌ها فرهاد حسن‌زاده بود، اما تصویرگر معرفی شده نتوانست به این بخش راه پیدا کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این جایزه و شرایط موفقیت هنرمندان تصویرساز در این رویداد جهانی سراغ سحر ترهنده، عضو هیئت‌مدیره شورای کتاب‌کودک و مدیرهنری نشر فاطمی رفتیم. او که دارای مدرک کارشناسی ارشد مولتی‌مدیا و گرافیک از دانشگاه ساندرلند انگلستان بوده، پژوهشگر، منتقد ادبیات و تصویرگر کتاب کودک نیز  هست که در سال ۲۰۱۲ از ایران به عنوان داور جایزه‌جهانی «هانس‌کریستین اندرسن» انتخاب شد. او مقالات و نقدهای تألیفی بسیاری در زمینه تصویرگری و گرافیک از جمله پژوهش «آنکه نوشت و آنکه تصویرکرد»، «بازی بافتن و تصویر»، «جایزه بزرگ نوبل کوچک» و «رابطه‌ای ناگزیر میان متن و تصویردارد».

ترهنده با بیان اینکه عدم‌انتخاب فرشید شفیعی از سوی داوران، دلایل دیگری دارد و جایگاه هنرمندان تصویرگر ایران در جهان تثبیت شده و شناخته شده است، گفت: در سال‌های اخیر هنرمندان تصویرساز ایرانی در جهان شناخته شده‌اند، کیفیت آثار آن‌ها از یک‌ سو در خاورمیانه و آسیا بهترین است و از سوی دیگر در اروپا و آمریکا از لحاظ استانداردهای تصویرسازی در بعد هنری شهرت دارد.

به روایت عضو هیئت‌مدیره شورای کتاب‌کودک در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴، حسن موسوی و پژمان رحیمی‌زاده از جمله تصویرسازانی بودند که موفق به کسب جایزه جهانی هانس‌کریستین اندرسن در بخش تصویرسازی شدند.

او آثار هنرمندان تصویرساز ایرانی را قابل رقابت در عرصه جهانی می‌داند و می‌گوید: آثار این هنرمندان در نمایشگاه‌های مختلف نیز به نمایش گذاشته شده و به فروش رسیده است.

حضور تصویرگران در سیستان

به گفته ترهنده، تصویرسازی کتاب با توجه به محتوای آن تولید می‌شود، اما بی‌تردید این هنرمندان نیز نمی‌توانند به اتفاق‌های روز جامعه بی‌تفاوت باشند و به برخی موضوع‌های که در گذشته اتفاق افتاده، برای تولید اثر دغدغه داشتند و حتی چند تصویرساز با هم تصویرهای کتاب‌هایی با موضوع‌های مذکور را تولید کردند.

عضو هیئت‌مدیره شورای کتاب‌کودک می‌افزاید: در حوادث اخیر مانند بروز سیل در سیستان وبلوچستان بسیاری از هنرمندان تصویرساز آثار خود را در نمایشگاه‌های مختلف برای کمک به مردم این منطقه به نمایش گذاشتند و فروختند.

ترهنده افزود: در سال‌های اخیر هنرمندان بسیاری در شهرهای مختلف کشور از شمال گرفته تا مشهد و اصفهان در عرصه تصویرسازی فعالیت حرفه‌ای دارند و کیفیت آثار آن‌ها نیز بسیار قابل توجه است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.