«مژده‌ بسیار خوب» نتانیاهو برای صهیونیست‌ها؛ این سرفصل خبری بود که رسانه‌های صهیونیست شامگاه دوشنبه همزمان با آغاز سفر نتانیاهو به کشور آفریقایی اوگاندا و به نقل از وی منتشر کردند.

نتانیاهو دست به دامان خارطوم شد

مهدی خالدی/

  «مژده‌ بسیار خوب» نتانیاهو برای صهیونیست‌ها؛ این سرفصل خبری بود که رسانه‌های صهیونیست شامگاه دوشنبه همزمان با آغاز سفر نتانیاهو به کشور آفریقایی اوگاندا و به نقل از وی منتشر کردند. اگرچه برخی منابع رسانه‌ای منطقه، منظور نتانیاهو از این مژده بزرگ را در احتمال دیدار او با رهبر یک کشور منطقه در جریان این سفر می‌دانستند اما اخبار موثقی در این زمینه وجود نداشت تا اینکه روز گذشته رسانه‌ها از دیدار بنیامین نتایناهو با عبدالفتاح برهان، رئیس شورای انتقالی نظامی سودان خبر دادند؛ موضوعی که کمی پس از مطرح شدن توطئه آمریکایی «معامله قرن» از تلاش پشت پرده ارتجاع عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات در عادی سازی روابط دول عربی با تل آویو حکایت دارد. نتانیاهو پس از این دیدار از دستیابی به توافقی برای همکاری و عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و سودان خبر داده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در تماس تلفنی با رئیس شورای انتقالی سودان به خاطر دیدار وی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.

اما به دنبال انتشار خبر این دیدار جنجالی، دولت سودان با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت این دسیسه، مدعی شد از این دیدار خبر نداشته است. این در حالی است که مردم سودان در اعتراض به این اقدام مقابل ساختمان نخست‌وزیری در خارطوم تجمع کردند. خبرگزاری «آناتولی» با حضور در میان تجمع‌کنندگان گزارش کرد معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود «نه به عادی‌سازی روابط با اسرائیل» و «فلسطین پایتخت اسلام سازش‌ناپذیر است». این اقدام رئیس شورای انتقالی سودان با محکومیت‌های گسترده به‌ویژه از سوی گروه‌های فلسطینی هم روبه‌رو شده و آن‌ها با انتقاد از این عمل، یکپارچگی مواضع دولت‌های اسلامی در مقابل تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی را خواستار شده‌اند.

کابینه سودان نشست فوق‌العاده تشکیل داد

همزمان وبگاه خبری شبکه «اسکای نیوز» گزارش کرد کابینه وزرای سودان برای بررسی این دیدار نشست فوق‌العاده برگزار کرده است. «فیصل محمد صالح» سخنگوی رسمی دولت سودان و وزیر فرهنگ و رسانه این کشور، روز گذشته گفت: هیئت دولت هیچ اطلاعی از دیدار رئیس شورای حاکمیتی با بنیامین نتانیاهو در اوگاندا نداشت. وی افزود: هیئت دولت سودان منتظر بازگشت البرهان از سفر و توضیح او در این‌باره است.

نوامبر گذشته «تیبور ناجی» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آفریقا گفته بود واشنگتن دیگر با دولت سودان دشمنی ندارد و آن را شریک خود می‌داند و حذف نام سودان از فهرست آمریکایی کشورهای حامی تروریسم نیز به گفت‌وگوهای گسترده و مستمر با سودانی‌ها بستگی دارد. آمریکا در سال ۱۹۹۳ و در دوره حکومت «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان، این کشور را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد که در نتیجه آن سودان از دریافت کمک‌های مالی و وام از صندوق بین‌المللی و بانک جهانی محروم شده است.

پای ریاض و ابوظبی در میان است

این اتفاق در حالی افتاد که سفیر عربستان سعودی در سودان نیز همزمان در جریان دیدار با معاون وزیر خارجه این کشور، سودان را به حمایت اقتصادی در ازای همراهی با سیاست‌های ریاض در منطقه تشویق کرد. «علی بن حسن جعفر» در این دیدار گفت، کشورش در مرحله آتی از نظر اقتصادی سودان را مورد حمایت قرار خواهد تا نام خارطوم از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف شود.

پیش از این یک مقام بلندپایه نظامی سودان اعلام کرده بود امارات، دیدار عبدالفتاح البرهان رئیس شورای انتقالی سودان با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را ترتیب داده است. شورای حاکمیتی انتقالی در سودان که در پی اعتراضات مردمی سال گذشته قدرت را در دست گرفت، از حمایت عربستان سعودی و امارات برخوردار است؛ دو کشوری که بر خلاف فلسطینی‌ها و بسیاری از کشورهای منطقه، طرح معامله قرن علیه فلسطین را محکوم نکردند. سودان که به لحاظ مالی در تنگنا قرار دارد دریافت کمک‌های مالی از این دو کشور عربی ثروتمند را یکی از راه‌های تأمین بودجه خود می‌داند و ریاض و ابوظبی هم با سوءاستفاده از این مسئله تلاش دارند سودان را وارد توطئه‌های منطقه‌ای خود از یمن و لیبی گرفته تا موضوع فلسطین کنند.

تلاشی برای پایان انزوای خفت‌بار صهیونیست‌ها

اما جعفر قنادباشی، سفیر سابق ایران در لیبی در پاسخ به این پرسش قدس که علت تقلای حاکمیت جدید سودان برای نزدیکی هرچه بیشتر به آمریکا و رژیم صهیونیستی را در چه می‌داند، گفت: چند عامل دست به دست هم داده تا این رویه در حاکمان سودان نمود یافته و این دیدار آن هم در شرایط حساس منطقه اتفاق بیفتد. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: در وهله اول این رویداد به تحولات داخلی فلسطین اشغالی مرتبط است. به این معنی که نتانیاهو اکنون در پرونده فساد داخلی به‌شدت تحت فشار نهادهای قضایی قرار داشته و درصدد است با اجرای این‌گونه شوی نمایشی، تمرکز افکار داخلی در سرزمین‌های اشغالی را منحرف کند. از سوی دیگر نتانیاهو در تلاش است با این اقدام به انزوای خفت‌آور رژیم صهیونیستی از سوی مسلمانان پایان دهد. پیرو همین مسئله صهیونیست‌ها در چند سال گذشته با به‌راه انداختن پروژه ایران‌هراسی و فریفتن اعراب خلیجی، سعی دارند به این دولت‌ها نزدیک شده و در راستای عادی سازی روابط با آن‌ها گام بردارند. این دسیسه به علت مخالفت افکار عمومی در جهان عرب تاکنون راه به جایی نبرده است. این داستان را صهیونیست‌ها اکنون در رابطه با سودان هم پیگیری می‌کنند و در حالی که خارطوم پس از سقوط دولت عمر البشیر همچنان توسط دولت موقت اداره می‌شود، درصدد هستند با بهره‌برداری از این ضعف موجود در ساختار سیاسی سودان اهداف خود را دنبال کنند.

رهبران جدید سودان وامدار صهیونیست‌ها هستند

قنادباشی با بیان اینکه اما از جانب سودان یکی از دلایل این اتفاق به وابستگی ذاتی حکام جدید این کشور به آمریکا و رژیم صهیونیستی باز می‌گردد، افزود: همه می‌دانند کسانی که پس از انحراف در انقلاب سودان با کودتای نظامی روی کار آمده‌اند وابسته به ارتجاع عربی به رهبری عربستان و امارات هستند. چنین مهره‌هایی به‌صورت ماهیتی به غرب وابسته بوده و طبیعتاً پس از روی کار آمدن هم در زمین حامیان خود بازی خواهند کرد؛ کما آنکه حاکمان جدید سودان برخلاف خواست مردم و منافع ملی این کشور همچنان در جنگ ائتلاف سعودی علیه مردم یمن مشارکت خود را حفظ کرده‌اند. وی تصریح کرد: باید توجه داشت از دیدگاه غرب عمر البشیر باوجود همه همراهی‌هایی که با آن‌ها داشت، به سبب مواضع ضد صهیونیستی و همراهی با گروه‌های فلسطینی، مهره مناسبی شناخته نمی‌شد، از این رو صهیونیست‌ها همواره درصدد حذف او بودند. برخی رهبران کنونی سودان نه تنها دیدگاه‌های نزدیک به غرب دارند بلکه خود را وامدار صهیونیست‌ها هم می‌دانند و می‌خواهند این دین خود را ادا کنند. اما باید به رهبران سودان هشدار داد که بیشتر هوشیار باشند، چرا که همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد پس از انتشار اخبار مرتبط با این دیدار به سرعت فضای داخلی این کشور ملتهب شده و مردم علیه این دسیسه دست به اعتراض زده‌اند. بی‌تردید  اگر رهبران سودان در این مسئله رویه خود تغییر ندهند باید منتظر پاسخ کوبنده‌تر از سوی مردم باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.