یکی از متفاوت‌ترین نشست‌های رسانه‌ای که در کسوت خبرنگاری با آن روبه‌رو شدم نشست خبری روز گذشته سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بود.

سرنوشت پرونده برنج های وارداتی امروز مشخص می شود

هاشم رسائی‌فر/

یکی از متفاوت‌ترین نشست‌های رسانه‌ای که در کسوت خبرنگاری با آن روبه‌رو شدم نشست خبری روز گذشته سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بود.

متفاوت به این دلیل که تعداد مسئولانی که در جلسه حضور داشتند از خبرنگارانی که در نشست حاضر شده بودند بیشتر اگر نبود قطعاً کمتر هم نبود! وجه تمایز دیگر این نشست حدوداً دو و نیم ساعته این بود که بیشتر از دو ساعت آن را همین مسئولان پرتعداد حاضر در جلسه صحبت کردند. باقیمانده وقت نیز به پرسش‌های خبرنگاران گذشت. گرچه یک پرسش کلیدی هم که مطرح شد جوابش به امروز موکول شد.

آن هم پرسش خبرنگار قدس در خصوص سرنوشت پرونده برنج‌هایی بود که آذرماه گذشته پرونده گران‌فروشی برای این محموله تشکیل شده بود، پس از کشف جریمه ۴۸۱ میلیون تومانی برای آن صادر می‌شود اما در کمال تعجب همین محموله بعداً مصوبه ستاد تنظیم بازار می‌گیرد با این مضمون که ۳۰درصد محموله برنج پاکستانی با قیمت مصوب ۸۹ هزار تومانی فروخته شود و قیمت مابقی محموله‌ که با ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شده بود به اصطلاح رهاسازی شده است؟ اما جالب اینکه زمانی که این پرسش از سوی خبرنگار قدس مطرح و هنوز در حال طرح بود، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به این پاسخ بسنده کرد که این پرونده قرار است فردا (امروز) تصمیم‌گیری نهایی در خصوص آن صورت بگیرد و شما می‌توانید فردا (امروز) اطلاعات دقیق آن را از ما بگیرید!

پاسخ گرفتن فردای پرسشی که امروز مطرح شده نیز در نوع خودش خاص شدن این نشست را بیشتر کرد که تاکنون جای دیگری مثالش را ندیده بودیم.

سرنوشت بازار زعفران

پرسش دیگری که قدس مطرح کرد پاسخی امیدوارکننده از سوی محمدرضا مس‌فروش؛ رئیس سازمان صمت استان گرفت آن هم در خصوص سرنوشت بازار زعفران و مشخص شدن وضعیت صادرات این محصول ارزآور بود. مس‌فروش در این خصوص گفت: با نظر صریح و قاطعی که شخص وزیر نسبت به بسته جهش صادراتی دارد این موضوع تدوین شده که خراسان رضوی نیز در این موضوع نقش قابل توجهی دارد. در همین راستا در جلسه‌ای که دو هفته پیش در تهران برگزار شد بحث زعفران، پسته و بقیه اقلام صادراتی مطرح شد که آقای وزیر به قائم مقام وزارت دستور داد که موضوع ساماندهی صادرات زعفران به ما واگذار شود. به احتمال زیاد تفویض اختیار در این بحث به زودی به استان واگذار می‌شود که با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی در موضوع زعفران وجود دارد و همکاری‌های خوبی که در این بین با شورای ملی زعفران هست بدون تردید شرایط ساماندهی خواهد شد.

ماجرای برگشت درآمدهای مالیاتی ایران خودرو

موضوع دیگری که باز هم خبرنگار قدس مطرح‌کننده آن بود بحث برگشت قسمتی از درآمدهای مالیاتی شرکت‌های مهم از جمله ایران خودرو خراسان به استان است که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

حسن حسینی؛ رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این خصوص اظهار کرد: از زمانی که آقای صلاحی استاندار خراسان رضوی بود و پس از آن این موضوع مطرح بوده و هنوز هم هست. از رهگذر وجود این صنایع در استان به اصطلاح فقط دود و دم آن نصیب ما می‌شود. وی تصریح کرد: با اینکه قول‌هایی دادند که برگشت درآمد مالیاتی داشته باشند اما هنوز این بحث تحقق پیدا نکرده است.

در ابتدای این نشست رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان و سایر مسئولان از پروژه‌ها و طرح‌های انجام شده و مد نظرشان سخن گفتند که با توجه به تعدد مسئولان حجم زیادی مطلب عنوان شد.

اشتغال ۴ هزار و ۴۷۵ نفر

مس‌فروش با اشاره به طرح‌ها و پروژه‌های مد نظر در دهه فجر امسال در استان گفت: در ایام دهه فجر ۶۰ واحد صنعتی با حدود ۹ هزار میلیارد تومان آماده افتتاح است، البته این به آن معنا نیست که تمام ۶۰ واحد در ایام دهه فجر افتتاح خواهند شد، همچنین اشتغال‌زایی این واحدها ۴ هزار و ۴۷۵ نفر است و از این تعداد پروژه ۵۴ واحد افتتاحیه و تنها ۶ واحد کلنگ‌زنی است.

وی در خصوص میزان رشد کالاهای مهم در سازمان صمت اضافه کرد: تولید کاغذ ۱۲ درصد، سیمان ۱۲ درصد، روغن نباتی ۱۵درصد، کنسانتره آهن ۸ درصد، کاشی و سرامیک ۱۷ درصد و کنسانتره مس ۸۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

تفویض اختیار به خانه صنعت، معدن و تجارت

در این جلسه همچنین موضوع تفویض اختیار برخی از موارد مطرح شده از سازمان صمت به خانه صنعت، معدن و تجارت که مورد توافق طرفین قرار گرفته است مطرح شد که حسینی در خصوص موارد تفویض اختیار به خانه صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: ارائه معاضدت و مشاوره در ارتباط با صدور مجوزهای تأسیس و توسعه داخل شهرک‌های صنعتی، نظارت و ارائه پیشنهاد در خصوص تخصیص و توزیع سوخت واحدهای صنعتی و معدنی، عضویت یکی از اعضای هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان در هیئت مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان، شناسایی واحدهای تولیدی مشکل‌دار و برگزاری جلسات کارشناسی برای بررسی مسائل مربوطه و معرفی به دبیرخانه ستاد تسهیل استان‌ها برای بررسی در ستاد و... از جمله موارد تفویض اختیار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.