رئیس پلیس فتای خراسان رضوی گفت: برخی از کلاهبرداران، برای سودجویی ابتدا حساب کاربری برخی افراد را هک کرده و به نام او برای دوستانش پیام فرستاده و درخواست واریز پول می نمایند.

مراقب کلاهبرداری نیجریه ای در فضای مجازی باشید/جیب زنی با هک کردن پیام رسانهای دوستان

سرهنگ جواد جهانشیری در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: برخی از کاربران به روش کلاهبرداری نیجریه ای مورد طعمه قرار گرفته و در فضای مجازی از آنها کلاهبرداری می شود. به این معنی که مشاهده می کنند که در پیام رسان ها از طرف یک دوست یا آشنا پیامی مبنی بر واریز وجه نقد آمده است.

وی ادامه داد: ممکن است افراد به خاطر اعتمادی که به دوستان و آشنایانشان دارند به راحتی مبلغ درخواستی را واریز نمایند. اما بعد از آن متوجه می شوند که پیام رسان مورد هک و سوءاستفاده قرار گرفته و مبلغ به حساب شخص کلاهبردار واریز شده است.

وی بیان داشت: در این موارد راهکاری ساده و بسیار مطمئن وجود دارد که می توان به راحتی جلوی کلاهبرداری ها در فضای مجازی را گرفت. وقتی پیامی را از دوست و آشنایی مبنی بر واریز وجه نقد دریافت می کنید، می توانید ابتدا با او تماس گرفته و از صحت و سقم درخواستش مطلع شوید. در صورت عدم صحت، موضوع را با پلیس فتا درمیان گذارید.

وی اظهار کرد: به جای بی احتیاطی و خوشبینی به فضای مجازی باید واقع بین بوده و قبل از استفاده از فن آوری های موجود به موارد امنیتی آن اشراف داشته باشیم. کاربران فضای مجازی برای جلوگیری از هک شدن، لازم است که رمز دو مرحله ای را فعال کنند تا مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری قرار نگیرند.

وی در خصوص نحوه فعال کردن رمز دو مرحله ای اذعان داشت: ابتدا باید وارد تنظیمات شد و سپس به ترتیب وارد منوی امنیت، حریم خصوصی شده و گزینه خصوصی private)) را فعال نموده و بعد از آن عضویت دو مرحله ای فعال شود. با این روش از سوءاستفاده و برداشت غیرمجاز توسط افراد سودجو جلوگیری می شود.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی تاکید کرد: زمانی که رمز دو مرحله ای فعال نباشد افراد بسیاری با اطلاعات فنی اندک و آگاهی ازترفندهای ساده می توانند وارد حساب کاربری افراد دیگر شده و اقدام به فعالیت های خرابکارانه نمایند.

وی ابراز داشت: وقتی که شخصی اقدام به دریافت اپلیکیشن پیام رسان های مختلف مانند تلگرام و واتس آپ و ... از فضای مجازی می نماید، در هنگام نصب، توسط اپلیکیشن مجوز دسترسی به عکس و فیلم و ... اخذ می شود. به همین دلیل شخص کلاهبردار در صورت هک کردن پیام رسان به تمام مواردی که در اختیار اپلیکیشن بوده است، دسترسی پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: برخی از کاربران از نسخه های مختلف یک پیام رسان همزمان با هم استفاده می کنند. به عنوان مثال ممکن است که کاربری پیام رسان تلگرام را در گوشی، دسکتاپ، وب و یا بر چند گوشی متعدد نصب کرده باشد که احتمال کاهش امنیت آن پیش خواهد آمد. با فعال سازی رمز دو مرحله ای به راحتی می توان از مورد طعمه قرار گرفتن توسط افراد سودجو جلوگیری کرد.

سرهنگ جهانشیری افزود: به همین دلیل باید اپلیکیشن ها از منابع معتبر دانلود و دریافت شوند.

وی با ذکر این نکته که کلاهبرداران در فضای مجازی از روش های متفاوتی برای کسب اعتماد کاربران و سودجویی از آنها استفاده می کنند، گفت: گاهی اوقات مشاهده شده است که پیام هایی به کاربران با عنوان پلیس فتا فرستاده می شود و از آنها خواسته می شود که اقداماتی را انجام دهند.

وی اضافه کرد: در حالیکه این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد. مردم باید هوشیار باشند که پلیس فتا هیچگاه برای افراد در فضای مجازی پیام نخواهد فرستاد. در صورت نیاز، پلیس فتا به صورت نامه کتبی یا تماس صوتی با کاربران ارتباط برقرار خواهد کرد.

وی متذکر شد: مردم نباید فریب پیام های وسوسه انگیز در فضای مجازی را بخورند. مثلا فرض کنید که با آگهی شارژ سیم کارت بیست هزارتومانی تنها به مبلغ دو هزارتومان روبرو شده اید. در صورت خرید این شارژ، بلافاصله مشخصات کارت بانکی شما در اختیار افراد سودجو قرار گرفته و کلاهبرداری از حساب بانکی شما آغاز می شود.

وی یادآورشد: با توجه به فراگیری اینترنت و استفاده از فضای مجازی، سن مجرمین به شدت پایین آمده است. در گذشته برای انجام اقدامات مجرمانه نیاز به استفاده از ابزار خشن و دارا بودن هیکل و قدرت مناسب جسمانی بود. اکنون این پیش نیازها برطرف شده و افراد کم سن سال نیز با داشتن اطلاعات فنی و اندکی مهارت می توانند کلاهبرداری کنند. نظارت صحیح والدین و فرهنگ سازی و اصلاح الگوهای تربیتی عامل اصلی پیشگیری از تهدیدات و آسیب های فضای مجازی خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.